Světový i národní den učitelů a učitelek je věnován pedagogům a pedagožkám právě proto, aby si všichni mohli připomenout důležitost tohoto povolání. Jsou to právě učitelé a učitelky, kteří se velkou měrou podílejí na výchově a vzdělávání nových generací. Velice významná a nezastupitelná byla jejich práce v posledních dvou pandemických letech, kdy museli distančně vyučovat děti a studující a třeba se i současně věnovat výuce vlastních dětí doma.
A přesto, že je v současnosti v učitelských sborech více žen, než mužů, cesta žen–učitelek k tomuto povolání nebyla vždy jednoduchá. I toto povolání, stejně jako mnoho dalších, patřilo v minulosti hlavně mužům. Paradoxně se ale profese učitelky jako práce pro ženy prosazovala mnohem snadněji, než například v lékařských nebo právnických oblastech.
Podle různých zdrojů se první učitelky v rámci Evropy objevily v 17. století v podobě domácích
učitelek v šlechtických rodinách, a to především pro výuku cizích jazyků. Stále více se prosazovaly učitelky
v 18. a 19. století v soukromých dívčích vzdělávacích ústavech. Šlo ale převážně o svobodné bezdětné ženy,
které si výukou získávaly kvalifikaci. Změna nastala začátkem 20. století, kdy byl v Čechách zaveden celibát
učitelek. Legislativa stanovila, že provdáním učitelky se předpokládá dobrovolné vzdání se služby. Důvodem bylo
mínění společnosti, že rodinné a pracovní povinnosti, které mají učitelky ve škole, nelze harmonicky propojit a
zvládat tak obojí. Po první světové válce byl ale kvůli ztrátě řady zkušených a kvalifikovaných učitelek, které se
svatbou vzdaly svého zaměstnání, celibát zrušen a učitelky se objevovaly ve společnosti stále více, přičemž se
v současnosti řeší spíše feminizace tohoto povolání. Jedná se ale o celosvětový trend, který
má mnoho příčin. Jednak jde obecně o stále vyšší zaměstnanost žen, ale také o nízké finanční ohodnocení tohoto
povolání či jeho kolísající prestiž.
V neposlední řadě situaci negativně ovlivňuje přítomnost genderových stereotypů ve společnosti. V České
republice se ale nicméně v posledních letech povedlo tento trend pozastavit. V oblasti
učitelství se finance kontinuálně navyšují a už v loňském roce se dostaly platy pedagogů a pedagožek na 150-ti
procentní úrovně z roku 2017, přičemž by mělo dojít k navýšení i letos. Na vyrovnávání zastoupení žen a mužů
v pedagogických profesích je také myšleno ve vládní Strategii rovnosti žen a mužů
2021-2030.
Ke Dni učitelů a učitelek a připomínce ne vždy jednoduchého přístupu žen k učitelskému povolání zahajuje MŠMT minisérií medailonků významných pedagožek. První z nich je vůbec první česká kvalifikovaná učitelka Bohuslava Rajská.
Medailonek ke stažení v PDF ZDE
Zdroj: Metodický portál RVP.CZ