„Ředitel školy je jednou z nejdůležitějších osob ve vzdělávacím systému. Měl by mít prostor věnovat se vedení pedagogického týmu a vytváření podmínek pro kvalitní výuku. Tomu ale v současné době často brání nadměrná administrativa a nedostatečná příprava na náročnou roli lídra školy,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl. Cílem nového systému je poskytnout ředitelům podporu v každé fázi jejich profesní dráhy – od výběru a přípravy nových kandidátů přes adaptační období až po dlouhodobý rozvoj a mentorství pro zkušené lídry.
Zásadní význam pro fungování škol a jejich ředitelů má vztah se zřizovateli škol, kterými jsou převážně územní samosprávné celky. „Škola je vždy určujícím faktorem života obce a tato nová systémová spolupráce s ministerstvem školství a státem obecně je pro nás, jako představitele obcí, příležitostí deklarovat, v jak vysoké míře nám na dobrých podmínkách pro ředitele našich škol záleží, a zasazovat se o konkrétní návrhy v této oblasti,“ uvedl k podpisu memoranda předseda Svazu měst a obcí František Lukl.
Z údajů České školní inspekce a výzkumných organizací vyplývá, že čeští ředitelé tráví pouze 22 % svého času pedagogickým vedením, které má přímý dopad na výsledky žáků, zatímco 40 % jejich pracovního času je určeno administrativě. V mezinárodním srovnání mají čeští ředitelé také méně příležitostí ke vzdělávání a osobnímu rozvoji. Alarmující je rovněž nízký počet uchazečů o ředitelské funkce – téměř 40 % konkurzů probíhá s jediným kandidátem, v některých případech dokonce bez jakéhokoliv zájemce.
Nový systém přináší konkrétní řešení těchto problémů. Bude vytvořen nový kompetenční rámec pro ředitele a ředitelky škol, který definuje klíčové schopnosti a očekávání v oblasti pedagogického leadershipu i organizačního řízení. Dojde rovněž k rozšíření kvalifikačních studií – vznikne dvoumodulové studium, které kandidáty připraví jak na samotný vstup do funkce, tak na první roky v roli ředitele. Podpora bude rozšířena také v oblasti mentorství a kolegiálního sdílení, a to prostřednictvím projektů, jako je KOMPAS.
„Pokud se podaří tyto změny dotáhnout a zavést do praxe, posuneme se výrazně ke zvýšení atraktivity a zlepšení podmínek pro výkon pozice ředitele,“ uvádí prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.
Systém rovněž posiluje roli zřizovatelů škol a jejich spolupráci s řediteli. Vznikne metodika kvalitního zřizovatele, která upřesní jejich kompetence a nabídne jim podporu formou doprovázení. V dlouhodobějším horizontu se počítá s pilotním ověřováním nové formy školské správy, která by měla přinést odbřemenění ředitelů od nepedagogické agendy a větší profesionalizaci řízení škol na regionální úrovni.
Na tvorbě systému se podílela široká expertní skupina, která po více než rok pracovala s využitím dat, rešerší dobré praxe z Česka i zahraničí a v úzké spolupráci s profesními asociacemi, zástupci zřizovatelů a neziskového sektoru. Mezi hlavní prioritní oblasti pro období 2025–2027 patří vedle kompetenčního rámce a kvalifikačního studia také podpora učících se komunit ředitelů a systematická spolupráce s regionálními aktéry.
V prostorách Muzea Jana Amose Komenského v Praze bylo dnes symbolicky podepsáno memorandum o spolupráci těchto klíčových aktérů na budování systému podpory ředitelů škol. Tímto aktem je současně historicky poprvé ustavena stálá koordinační platforma, na které aktéři na straně státu, územních samospráv jako zřizovatelů škol a profesních asociací ve vzdělávání budou moci systematicky projednávat otázky týkající se výběru, podpory a profesního rozvoje a způsobu hodnocení ředitelů škol v ČR a doporučovat také politické reprezentaci náměty na inovace právní úpravy.
Systém podpory a vedení ředitelů škol je důležitým krokem směrem k profesionálnějšímu a udržitelnějšímu řízení škol. Jeho smyslem není pouze zvýšit počet zájemců o roli ředitele, ale zejména posílit jejich schopnosti, motivaci a podmínky pro to, aby mohli skutečně vést své školy k vyšší kvalitě výuky a lepším výsledkům žáků.
Materiál Systém podpory a vedení ředitelů škol: Priority pro období 2025–2027 najdete ZDE.
Více informací najdete ZDE.
Záznam konference najdete ZDE.
Zdroj fotek: Tomáš Princ