Praha, 15. října 2010
Na zhoršující se vzdělávací výsledky českých žáků reagovalo MŠMT ČR zahájením veřejné diskuse o možnostech využití vzdělávacích standardů a testování pro zvýšení kvality českého základního vzdělávání. Naplňuje tím také programové prohlášení vlády. S tímto cílem v Praze proběhla 15. 10. 2010 programová konference, na níž zazněly názory široké škály odborníků i zástupců veřejnosti.
V úvodu označil ministr školství Josef Dobeš české školství za nemocný systém a představil představu o zavedení měření kvality v uzlových bodech. Již v roce 2011 by mělo proběhnout pilotní šetření, které by mělo vést k vývoji nástroje založeného na moderních technologiích a minimálně administrativně náročného. V ministrově projevu dále zaznělo, že alespoň zpočátku budou informace získané testováním dostupné pouze škole pro její vlastní hodnocení a rozvoj. Kromě vzdělávacích výsledků žáků by se mělo při posuzování kvality přihlížet i k tomu, jak žáci školu pocitově vnímají, tedy například k sociálnímu klimatu školy a tříd.
Následující diskuse se soustředila na dvě otázky:
- Jak prostřednictvím standardů přesněji vymezit kompetence či znalosti, které žáci potřebují?
- Za jakých podmínek mohou být testy vhodným nástrojem pro ověřování kvality vzdělávacího systému?
Většina účastníků konference se přikláněla k názoru, že stanovení podrobnějších standardů pro hodnocení je logickým krokem prohlubujícím a rozvíjejícím vzdělávací reformu. Standardy musí navazovat na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, otázkou však je, zda vycházet z jeho současné podoby nebo počítat s jeho připravovanou revizí. Evaluační standard by při tom měl být široký, zahrnout i kompetence a počítat i s jinými nástroji než s testy.
Daleko polarizovanější debata se týkala vhodnosti testů, které mají své zastánce i odpůrce. Převládla shoda, že je potřeba především vymezit účel testů. Testy mohou plnit řadu funkcí, ale není možné chtít jedním testováním naplnit všechny tyto funkce. Většina účastníků se shodla na tom, že testy mají smysl, pokud jsou využity pro identifikaci škol vyžadujících podporu, nikoli (aspoň zpočátku) pro sankcionování škol. Řada diskutujících poukazovala na nutnost zohlednit podmínky škol vzdělávající žáky se speciálními potřebami, ať už jde o děti nadané, sociokulturně znevýhodněné či se zdravotním postižením.
I když na konferenci zazněla široká škála názorů od odmítavých po souhlasné, účastníci se shodli na tom, že konference byla velmi otevřená a užitečná, prohloubila porozumění otázce kvality školy i problematice zjišťování kvality vzdělávání. Je žádoucí v této debatě pokračovat, a to jak formou internetové diskuse, tak v pracovních skupinách za účasti učitelů, odborníků i dalších sociálních partnerů.
Přílohy:
Program konference Standardy.pdf
Prezentace MŠMT -Standardy.pps
Lucie Kubovičová
ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 234 811 566
e-mail: press@msmtcz