ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Muži v mateřských a základních školách: Jan Vávra
    • Propozice soutěží žáků základních uměleckých škol ve školním roce 2014/2015
    • Soutěž pro nadané a úspěšné děti - ZLATÝ OŘÍŠEK 2005
    • Na MŠMT podepsáno ujednání ohledně českých studentů v Dijonu
    • Výzva k předkládání příspěvků na Evropské fórum pro zajištění kvality ve vysokém školství

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Muži v mateřských a základních školách: Jan Vávra

Muži v mateřských a základních školách: Jan Vávra

7
Praha, 29. dubna 2024 - MŠMT připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přineseme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je současný třídní učitel 5. třídy ZŠ Šeberov Jan Vávra.    
Jan Vávra se chtěl stát učitelem už jako malý, práce s dětmi ho vždy bavila. I proto je už ve svých patnácti letech začal trénovat na inline bruslích a o rok později nastoupil jako trenér v hokejovém klubu. Nakonec si učitelskou dráhu vybral a v současnosti je třídním učitelem 5. třídy pražské ZŠ Šeberov.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa? 

Přemýšlel jsem i o jiných zaměstnáních, jako je práce v rodinné firmě, nebo o nějaké pozici bližší sportu, kterému se věnuji celý život. Práce s dětmi mě ale vždycky bavila, a nakonec jsem si vybral práci učitele na prvním stupni a určitě toho nelituji.

2.  Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Pro mě je určitě nejnáročnější spojení s ostatními povinnostmi. Dokončuji vysokou školu, stále působím jako trenér deváté třídy v hokejovém klubu a hraji za hokejový tým Karlovy Univerzity. Je pro mě tedy dost náročné tyto věci poskládat dohromady tak, abych vše stíhal, a přesto dělal naplno. Čas trávený s dětmi se mi rozhodně vrací v podobě naplnění smysluplnosti toho, co dělám. Není to vždy jednoduché, ale snažím se, aby to ve škole bavilo děti i mě. Se svými žáky proto často mluvím o tom, které aktivity je baví a ty se pak snažím více zapojovat do výuky. Nejvíce mě tedy baví určitě to, když vidím, že se děti učí a je to pro ně zároveň zábava.        

5

Kromě učení dokončuji Jan Vávra v současnosti také vysokou školu, působí jako trenér deváté třídy v hokejovém klubu a hraje za hokejový tým Karlovy Univerzity.

3.  Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Myslím si, že si málokterý kluk v devatenácti letech řekne, že chce jít na školu, kde bude hrát na klavír, tančit rytmickou gymnastiku a malovat. Mám pocit, že je celkově obor učitelství pro 1. stupeň nakloněný spíše dívkám, a to by mohlo být jedním z důvodů, proč jej studuje mužů méně. Hodně mých kamarádů se diví, že dělám takovou práci. Často od nich slyším: “První stupeň? To jako učíš všechno? Tak na to bych neměl nervy.” Podle mě, aby šel chlap studovat učitelství prvního stupně, musí být pevně rozhodnutý, že chce studium dokončit a v budoucnu opravdu učit. Kdybych v tom sám neměl jasno, asi bych po hodině zpěvu nebo tančení ze školy odešel.

4.   Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Ano a myslím si, že je to také kvůli tomu, že to pro děti není běžné. Když jsem nastoupil do školy, dostal jsem čtvrťáky, kteří měli od první třídy samé paní učitelky a už od chvíle, kdy jsem se k nim přišel podívat, bylo hodně cítit, že jejich vnímání bylo úplně jiné. Mám pocit, že muži (tedy já to tak mám), řeší věci z nadhledu a nedělají si ze všeho hlavu. Rozdíl ve svém přístupu k dětem vnímám. Nejsem si ale jistý, jestli je to tím, že jsem muž, nebo tím, z jakého pocházím prostředí. Na základní škole jsem chodil do třídy plné chlapců, hokejistů. Po nástupu na gymnázium se to sice změnilo, ale měl jsem každý den hokejové tréninky a trávil veškerý svůj volný čas s kamarády, kluky. Bylo pro mě normální, že někdo něco provede, pohádá se, šťouchne do sebe. Proto mám asi pro nějaké klukoviny větší pochopení než by mohly mít některé kolegyně.

1

Jan je u dětí velmi oblíbený. Nejvíce ho baví, když vidí, že se děti učí a je to pro ně zároveň i zábava.        

V naší třídě máme 16 chlapců, kteří spolu musí trávit každý den celé dopoledne a přijde mi úplně normální, že občas vyvstane nějaký problém. Snažím se o tom s nimi komunikovat a vždy problém v klidu vyřešit. To samé i s děvčaty, když spolu vedou sváry. Vezmu si je stranou a v klidu si o problému promluvíme. Někdy si dělám legraci, že to jdeme vyřešit jako "chlapi": bez poznámek, bez větších emocí a trestů. Pokud si nedělají nic zákeřného, vše řešíme v klidu.

4

Jan přemýšlel i o jiných zaměstnáních, jako je práce v rodinné firmě, nebo o nějaké pozici bližší sportu, nakonec se přece jen rozhodl  pro práci učitele na prvním stupni a nelituje toho.

5.  Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Myslím si, že by to určitě pomohlo. Ve škole teď vidím, jak na děti působí i ostatní moji kolegové (u nás ve škole jsme na prvním stupni tři muži) a bylo by určitě super, kdyby nás ve školách bylo víc. Nebudu lhát - i pro mě jako učitele by bylo fajn mít ve škole více mužů. Pomohlo by tomu určitě pro muže příznivěji nastavené studium a bezpochyby i lepší podmínky pro učitele. Když se podíváme do vyspělých zemí, jsou tam učitelé vnímání úplně jinak než u nás a jsou za svou práci také velmi slušně ohodnoceni. U nás je to o tom, že člověk musí vystudovat 5 let vysoké školy a dostane podobný plat jako prodavač v obchodě. Učit může podle mého názoru jen ten, kdo má práci s dětmi opravdu rád a dělá takovou práci z vlastního přesvědčení, protože pro peníze se určitě dělat nedá.

Foto: Archiv J. Vávry

 Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací