ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Muži v mateřských a základních školách: Karel Procházka
    • POSKYTOVÁNÍ INVESTIČNÍCH DOTACÍ V OBLASTI MLÁDEŽE V ROCE 2020
    • Česká výprava míří na 30. ročník Letní světové univerziády

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Muži v mateřských a základních školách: Karel...

Muži v mateřských a základních školách: Karel Procházka

3
Praha, 28. února 2025 - MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je průvodce v družině Karel Procházka.    

Karel Procházka se k práci ve školství dostal přes studium na pedagogické fakultě. Momentálně zakotvil u dětí v družině, kde pracuje už sedmým rokem, konkrétně ve škole da Vinci.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste práci s dětmi dělat odjakživa?

Nabídka na práci ve škole da Vinci přišla jako rána z čistého nebe od kamarádky, která hledala nové kolegy do školní družiny. I přes vystudovanou pedagogickou školu mě kvůli vadě řeči odmítali ve školství zaměstnat. Řekl jsem si proto, že to ještě jednou zkusím a to nejhorší, co se může stát je, že mě nevezmou, nebo mne po pár měsících vyhodí:) Vzali mě a ve škole tak pracuji už sedmým rokem.
V dětství jsem vyrůstal v širší rodině se sourozenci, bratranci, sestřenicemi a později i jejich dětmi. Scházeli jsme se a často si pomáhali. Tam někde začala láska k práci s dětmi, která pokračovala přes vedení kroužků, táborů a jiných aktivit. 

2

Koníčkem Karla Procházky jsou historická řemesla, i díky tomu vnáší mezi děti nové přístupy k práci nebo lásku k historii.

2. Co vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Baví mě vymýšlet nové aktivity, ke kterým se děti samy vrací. Můj koníček jsou historická řemesla a šerm, a tak jsem mezi děti vnesl i nové přístupy k práci a občas i lásku k historii. Nejnáročnější je být pevný v pravidlech. Mít laskavou a pevnou ruku, i když mě za to občas nemají rádi. 

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Řekl bych, že základním problémem budou předsudky a genderové role. Málo rodičů a chlapců vůbec uvažuje o tom, že by chtěli být učiteli, protože je to „tradičně ženské zaměstnání“. Dalším problémem je nedostatečná míra asertivity, trpělivosti a ochoty pracovat s dětmi. A posledním, ne však nejmenším problémem, je výše platů ve státním školství, a s tím spojená malá atraktivita oboru. 

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Na první stupni už se ten rozdíl dá vnímat víc než v předškolním prostředí. Někteří otcové jsou dost zaměstnaní nebo jiným způsobem nehrají dostatečnou otcovskou roli, což je pak na dětech znát. Na otázku jestli vnímám přístup svůj a kolegyň je těžké odpovědět - u některých je rozdíl velký, u některých žádný. Záleží na jejich přístupu. 

1

Karel pracuje s dětmi už sedmým rokem a práce ho stále baví a nabíjí.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby se ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet mužů a žen?

Mám pocit, že by bylo skvělé, kdyby byl podíl mužů ve školství vyšší. Mou přítomnost oceňují nejen rodiče, ale i kolegyně. Možná by to prospělo i lepší atmosféře v pedagogickém kolektivu.

Pomohla by také lepší propagace už u uchazečů na střední školy, dále větší podpora vedení škol a jejich zřizovatelů. A nepochybně finanční motivace, zvlášť pro mladé a začínající učitele, kteří chtějí založit rodinu, to je také rozhodující. Školství by pomohl i "mladší" kolektiv. A to nemyslím věkem, ale v přístupu k dětem, v otevřenosti k novým vzdělávacím přístupům a inovacím. 

Foto: Archiv Karla Procházky a školy da Vinci

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací