ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr
    • Nejlepší mladý chemik ČR je z Letovic
    • Oznámení o výsledném pořadí uchazečů a výběru nejvhodnější nabídky u zakázky malého rozsahu "Poskytování odborného poradenství, konzultací a tvorba metodiky v oblasti veřejné podpory v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost II"
    • prof. PhDr. Jana Geršlová, CSc.

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Muži v mateřských a základních školách: Patrik...

Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

7
Praha, 27. září 2024 - MŠMT pokračuje po prázdninové pauze v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem Patrik Mejzr.    

Čerstvě osmadvacetiletý Patrik Mejzr absolvoval Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce a následně studoval učitelství na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, obor-Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělání- Geografie. Aktuálně pracuje jako učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem. Mimo to pořádá o letních prázdninách sportovní příměstské tábory a trénuje fotbalisty v kategorii starších žáků.

3

Patrik Mejzr pořádá o letních prázdninách také sportovní příměstské tábory. 

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste pracovat s dětmi odjakživa?

Ne, nebylo tomu tak odjakživa. Rozhodnutí padlo až na gymnáziu, kdy jsem si nebyl jistý, jakým směrem se vydat po jeho absolvování. Konec třetího a začátek čtvrtého ročníku na střední škole pro mě znamenal dobu, kdy jsem musel začít řešit přihlášky na vysokou školu. Bavil mě sport (tělesná výchova) i matematika, a tak jsem podal přihlášky na tři ekonomicky zaměřené obory a jeden sportovní. Mým cílem bylo preferovat, pokud to vyjde, studium na Fakultě tělesné výchovy a sportu. A vyšlo to.
Tím se odstartovala má kariéra ve školství. Když jsme měli povinné školní praxe, nechtěl jsem být pouze „divákem“ a tak jsem rozeslal životopisy do základních škol v okolí bydliště. Naštěstí se brzy jedna škola ozvala a už ve druhém ročníku vysoké školy jsem se stal učitelem. První dva roky jsem pracoval na poloviční úvazek, což mi poskytlo cenné zkušenosti. V průběhu navazujícího studia jsem přešel na plný úvazek, i když to nebylo snadné skloubit práci, studium a koníčky. Nakonec se to podařilo a díky mému zájmu o učitelství a sport jsme s kamarádem (také učitelem) založili sportovní příměstské tábory, které nyní vedeme již čtvrtou sezónu v průběhu letních prázdnin.

4

Kromě dalších aktivit trénuje také fotbalisty v kategorii starších žáků.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Nejvíce mě baví pestrost práce s dětmi. Každý den je jiný a děti přinášejí stále nové příběhy. Různorodost ročníků je také velmi zajímavá. Smysl své práce vidím každý den, protože děti jsou velmi snadno motivovatelné a jejich radost z učení je nakažlivá. Jako učitel mám možnost děti částečně vychovávat, což považuji za největší smysl své práce. Na druhé straně, práce má i své nevýhody. Učitel musí rychle měnit přístup při výuce na prvním a druhém stupni. Přesto svou práci mám rád a přistupuji k ní s nadšením.

8

Děti jsou ze svého učitele nadšené, je s ním prý zábava:)

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Myslím, že to souvisí se společenskými normami, které se v posledních letech vžily. Uchazeči o studium pedagogiky se většinou rozhodnou pro druhý stupeň základních škol nebo střední školy. Kdo z nich ve vystudovaném oboru pokračuje, to je jiná otázka. Důvodů pro nedostatek mužů ve školství, zejména na nižším stupni, vidím hned několik. Především je to finanční faktor, který není pro studenty vysoké školy příliš atraktivní. Dalším důvodem je rozdíl mezi ženami a muži. Ze své zkušenosti mohu říci, že ženy dokáží dát dětem v předškolním věku či na prvním stupni více lásky a pozornosti, na kterou jsou děti zvyklé z domova od svých maminek, zatímco muži jsou spíše „tvrďáci“, pro které je přirozenější práce se staršími dětmi.

1

Smysl své práce vidí Patrik jako učitel každý den, protože děti jsou podle něj velmi snadno "motivovatelné" a jejich radost z učení je nakažlivá.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Jednoznačně ano. Děti se v prvních letech vzdělávání setkávají zejména s ženským přístupem, s výjimkou otců. Když pak mají učitele muže, může to pro ně být příjemné zpestření v tom smyslu, že je to něco „nového“, ještě neokoukaného. Muži mají často jiný přístup než ženy, což může dětem v jejich předškolním a mladším školním věku pomoci i v mimoškolním prostoru. Ideální variantou je smísit obě dvě zkušenosti, ze kterých si děti mohou vybrat jen to nejlepší.

5

Většina dětí se setká s mužským učitelem až na druhém stupni.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Rozhodně by školskému systému prospělo, kdyby poměr mužů a žen byl vyrovnanější. Většina dětí z prvního stupně se setká s mužským pedagogem až na druhém stupni, což považuji za chybu. Děti na to nejsou zvyklé. Aby se to změnilo, bylo by třeba zvýšit prestiž a atraktivitu pedagogických oborů, především zlepšením finančních podmínek a propagací mužských vzorů v raném vzdělávání. Sám za sebe můžu říci, že pokud někdo nastoupí na pedagogicky zaměřený obor, měl by tomu dát šanci a nenechat se hned strhnout na jinou cestu.

Foto: Archiv Patrika Mejzra

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací