ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Ombudsman: Ředitelé a učitelé potřebují větší podporu
    • Panel Mládeže – přihlašování ukončeno
    • Elektronicky přihlášku podalo už více než 50 % uchazečů
    • Přehled šetření v dalším odborném vzdělávání v ČR

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Ombudsman: Ředitelé a učitelé potřebují větší...

Ombudsman: Ředitelé a učitelé potřebují větší podporu

2
Školský ombudsman Ladislav Hrzal je ve funkci již pět měsíců. Z hlediska počtu podání stížností vidí ombudsman jako nejzávažnější problém právní pomoci ředitelů a pedagogů v situacích, které řeší a jsou leckdy složité profesně i lidsky. MŠMT proto zajistí právní osvětu vedení škol a vyšší právní podporu. Ve své činnosti se ombudsman zaměřuje především na problém šikany.    

Po nástupu do funkce se ombudsman nejdříve seznamoval s lidmi a institucemi, se kterými teď spolupracuje ve všech oblastech. Sešel se s bývalým ombudsmanem, Českou školní inspekcí, s odborníky na boj proti šikaně, s krajskými koordinátory prevence, s Národním parlamentem dětí a mládeže. Navštěvuje školy, zúčastňuje se konferencí, předávání cen, výstav a školení.

Ve své práci se školský ombudsman zaměřuje na výjezdy do škol, kde diskutuje s pedagogy, řediteli škol, se žáky i rodiči. Navštívil zatím zhruba deset škol a v těchto diskuzích bude pokračovat i nadále.  V rámci šetření konkrétních stížností se vždy obrací na všechny účastníky sporu se žádostí o součinnost a poskytnutí potřebných informací, na ČŠI se žádostí o informaci, zda na uvedené škole proběhlo šetření a s jakým výsledkem, v případě šikany pak na odborné poradce. Není výjimkou, že hned v počáteční fázi šetření stěžovatel od stížnosti ustoupí.

„Mezi podněty a stížnosti, které mi přicházejí, převažují ty, které poukazují na vztahy mezi vedením školy a pedagogy, na vztahy rodičů a školy, na výsledky maturitních zkoušek a na podezření šikany. Řada stížností se týká hodnocení maturitních zkoušek. Po prošetření byly všechny stížnosti označeny jako neodůvodněné,“ říká školský ombudsman.

 Složitější a vážnější stížnosti řeší ombudsman nejdříve telefonickými konzultacemi s účastníky sporu, s odborníky, případně výjezdem do školy. Zatím se úplně nedaří úspěšně řešit spolupráci některých rodičů s vedením školy. Rodiče často požadují od učitelů služby, které jim nepřísluší. Školský ombudsman ale uvádí i hezký příklad spolupráce školy s rodiči „Posaďte se, prosím“ v ZŠ Rokycanova v Sokolově.  „Děti společně s rodiči vyrábějí jednoduché lavičky, které si každá třída “vymaluje“. Lavičky jsou na chodbách a v okolí školy,“ popisuje ombudsman.

 „Práce školského ombudsmana je časově i psychicky velmi náročná. Jsem ráda, že pan Hrzal se stal aktivním mediátorem a řeší situace přímo v terénu. Za krátkou dobu prokázal, že se v problematice orientuje a věřím, že přispěje i k řešení nejpalčivějšího problému v našich školách, kterým je šikana,“ zhodnotila dosavadní práci ombudsmana ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.

 Kromě toho ombudsman aktivně jednal s představiteli nevládních organizací, se zástupci České středoškolské unie nebo  s „dětskými poslanci“ Národního parlamentu dětí a mládeže. Řada schůzek se uskutečnila také s krajskými koordinátory prevence a ombudsman vystupoval také na konferencích k Programům prevence rizikového chování nebo Škola pro budoucnosti. „Podporujeme funkci školského ombudsmana. Během našeho přátelského setkání jsme se shodli, že vidíme jako velmi důležitou přítomnost studentských parlamentů a senátů na středních školách, protože pomáhají kultivovat dialog mezi žáky, učiteli a vedením škol,“ říká k činnosti ombudsmana předseda České středoškolské unie Štěpán Kment.

Zřízení funkce školského ombudsmana podpořil také předseda Sdružení učňovských zařízení a ředitel Středního odborného učiliště v Praze Karel Dvořák: „Tato funkce má, podle mého názoru, šanci pomoci v řešení případných problémů na školách všech typů, a to jak ohledně šikany, násilí mezi žáky, tak při případných útocích na pedagogické pracovníky. V současné době, kdy jsou stále častěji zveřejňovány případy tohoto typu, je každá snaha MŠMT pomoci v řešení těchto problémů velice vítána a námi podporována,“ dodává ředitel Dvořák.

 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací