"Velmi si cením spolupráce a aktivity škol zapojených v rámci pilotu. Pro mě a pro ministerstvo je to důležitá zpětná
vazba," uvedl před novináři ministr Josef Dobeš.
Pilotní projekt byl spuštěn v září 2011 a potrvá do června 2012. V této chvíli provádí pracovní skupina
projektu návštěvy pilotních škol a zjišťuje na nich zpětné vazby. Zatím je získala na dvou třetinách
z 35 škol. Návštěvy skončí v polovině dubna.
Školy jsou podle slov svých ředitelů s novým nástrojem spokojeny - pomáhá jim při výchovné práci. Už jednání se
zápisem na formuláři s logem MŠMT má dostatečný efekt, často není potřeba Individuální výchovný plán (IVýP)
podepisovat a situace se zlepší. V některých případech je podpis IVýP využíván jako prevence.
Na tiskové konferenci byli přítomni ředitelé základních škol z Velvar, Mělníka a Pardubic. Shodli se na tom, že
věcí, která by se měla především zlepšit, je spolupráce orgánu sociálně-právní ochrany dětí se školami.
Pracovní skupina projektu zatím zjistila:
Zlepšení situace bez podpisu IVýP (stačil jen postup před podpisem, kdy se v rámci řešení
problémového chování prozatím jedná s rodiči):
Celkem: 601
1. stupeň: 119
2. stupeň: 482
Podepsaných IVýP:
Celkem: 95
1. stupeň: 20
2. stupeň: 75
Situace v ZŠ Velvary:
Celkem 18 podepsaných IVýP
1. stupeň: 13
2. stupeň: 5
Ve 2 případech byl problém už vyřešen.
Nejčastější důvody pro jednání s rodiči a podpis IVýP:
- neplnění školních povinností
- nenošení pomůcek
- neplnění domácích úkolů
- hrubé vyrušování při vyučování
- agresivita
- vulgární chování
- nevhodné chování k pracovníkům školy a při akcích školy
- pozdní příchody
- záškoláctví
- vandalismus
- krádež peněz
- neuposlechnutí příkazu učitele
- porušování školního řádu
- distribuce a držení návykových látek
- nošení nevhodných předmětů do školy
- podvod
____________________________________________________
Individuální výchovný plán (tzv. Smlouva s rodiči) - obecně
Co je Individuální výchovný plán (IVýP):
Jde o nové opatření pro rodiče, u jejichž dětí se
objevují opakované výchovné problémy, přestupky proti školnímu řádu nebo pravidlům třídy. Stvrzením navrhované dohody
by na sebe rodiče převzali větší zodpovědnost za chování svého potomka na školní půdě. MŠMT tak chce zvýšit vážnost
učitelské profese, chránit pedagogy i ostatní žáky před narůstající agresivitou některých žáků.
V jakém případě bude použitelný
„Smlouva“ se vytváří v situaci, kdy už běžná opatření
(domluva s žákem, rodiči) nemají žádný efekt. V tomto případě bude vytvořen individuální výchovný
plán, který tvoří podstatu „smlouvy“. Plán obsahuje reálné úkoly a závazky pro školu (učitele), rodiče i
samotného žáka.
Kdo vytváří IVýP
Základní kostru návrhu IVýP vytvoří škola, po důkladném projednání s rodiči i
žákem ji zúčastněné strany podepíší. IVýP se upraví podle aktuálních problémů dítěte a rodiny. Vychází
z modelových vzorů sestavených pracovní skupinou.
Pracovní skupina
Pracuje od podzimu 2010 (říjen, listopad).
Vypracovala modelové vzory situací, které si pak školy mohou upravit podle konkrétních potřeb.
Kromě pracovníků MŠMT zde spolupracuje celá řada odborníků z řad psychologů (V. Mertin), policie, i napříč resorty
(ministerstvo zdravotnictví, MPSV).
Kontrola plnění
Musí následovat v relativně krátkém termínu po podpisu smlouvy (čtrnáct
dní – tři týdny).
V případě, že jednotlivé body smlouvy nebudou naplňovány a problémy budou
přetrvávat, obrátí se škola na orgán sociálně-právní ochrany dětí, v případě zásadních problémů pak na policii.
Povinnost smlouvu podepsat a vymahatelnost
Rodiče zatím nemají povinnost smlouvu
podepsat.
Smlouva by neměla být represivní, ale měla by hledat možnosti, jak vzájemnou spoluprací řešit konkrétní problém.
Škola nechce rodiče nutit, chce s nimi spolupracovat a pomáhat jim.
V případě, že všechny mírné cesty selžou, může se škola už dnes obrátit na další orgány jako je OSPOD či
policie.
Inspirace
Zahraničí – Velká Británie, Německo.
Pracovní skupina MŠMT si nechala zahraniční smlouvy přeložit. Nejsou represivní, spíše jde o to „podat pomocnou
ruku“.
Kdy?
Od září 2011 probíhá pilotáž na 35 vybraných školách. Ukončena bude v červnu 2012,
během dvou měsíců pak vyhodnocena.