V článku se objevuje informace v tom smyslu, že návrh státního rozpočtu na rok 2014 „z dílny Rusnokova ministra financí Jana Fischera“ počítá s tím, že má resort dopravy přijít oproti letošku o deset miliard korun, a resort školství o pět miliard korun. Žádné bližší informace v této věci však článek neobsahuje.
Z číselných údajů, které jsou uvedeny na konci článku, je zřejmé, že autor pouze srovnal celková čísla výdajů jednotlivých resortů na rok 2013 a 2014, aniž by je jakkoliv dále analyzoval.
Celková čísla výdajů jednotlivých resortů totiž již obsahují také podíl EU a FM (Evropské unie a finančních mechanismů) na spolufinancované programy. Podle metodiky Ministerstva financí je však tento rozpočtovaný podíl výdajů EU a FM krytý příjmy každý rok jiný s ohledem na aktuální predikce čerpání v jednotlivých operačních programech.
Pro porovnání rozpočtů kapitoly 333 - MŠMT v jednotlivých letech je tedy potřeba, „očistit“ celkové výdaje od podílu EU a FM na spolufinancované programy. Tak vytvoříme tzv. „srovnatelnou základnu“, která meziroční porovnávání umožní. Pokud toto hledisko uplatníme, z meziročního srovnání návrhu celkových výdajů kapitoly 333 – MŠMT vyplývá, že pro rok 2014 dochází k poklesu pouze ve výši 32 milionů Kč.
Tato čísla vychází z návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2014, který je předkládán vládě k projednání s tím, že dosud nebylo rozhodnuto o vícepožadavcích, které MŠMT předložilo v rámci přípravy návrhu státního rozpočtu (v celkové výši 1 569 500 tis. Kč). V těchto číslech také dosud není promítnuto navýšení výdajů na výzkum a vývoj, které bylo schváleno vládou usnesením č. 518 ze dne 3. července 2013.
Ukazatel podílu výdajů EU a FM je specifický také v tom, že částku těchto výdajů lze v případě potřeby měnit i v průběhu kalendářního roku na základě žádosti o tzv. souvztažné navýšení příjmů a výdajů na spolufinancované programy s tím, že o této žádosti rozhoduje pouze ministr financí. Pokud tedy v průběhu kalendářního roku dojde k rychlejšímu než predikovanému čerpání finančních prostředků na spolufinancované programy, lze kdykoliv o toto souvztažné navýšení požádat a zvýšit tak celkovou částku výdajů na tento ukazatel.
Z výše uvedeného je zřejmé, že k žádnému skutečnému snížení výdajů v kapitole 333 – MŠMT na rok 2014 ve výši 5 mld. Kč, které by např. postihlo oblast mzdových prostředků, nedochází a nejsou tak ohroženy žádné nezbytné výdaje realizované v rámci této rozpočtové kapitoly.