Speciální zákon navazuje na tzv. Lex Ukrajina I, který byl přijat v březnu tohoto roku, tedy několik týdnů po začátku ruské invaze na Ukrajinu. MŠMT při tvorbě další novely vycházelo z principu maximální možné integrace ukrajinských dětí do běžných tříd ve všech stupních vzdělávání. Zákon byl projednán v pracovním týmu Školství při Strategické skupině pro řešení dopadů uprchlické vlny z Ukrajiny, ale stejně tak se zástupci střešních školských asociací a krajskými úřady. Školám budou k novele, obdobně jako v případě Lex Ukrajina I, zaslány podrobné metodické materiály.
Hlavní body:
- Umožnění integrace ukrajinských dětí a žáků do běžných-smíšených tříd, která umožňuje efektivnější a rychlejší výuku češtiny jako druhého jazyka, ale stejně tak kompetencí a gramotností, které vyžaduje český vzdělávací systém. Vedle toho touto cestou dochází také k integraci sociální.
- Zákon přesto vytváří možnost vzniku homogenních/segregovaných tříd, ale pouze v nezbytných a výjimečných případech. V takto vzniklých třídách bude moci nadále působit pedagog, který nesplňuje podmínku znalosti českého jazyka. Podmínkou nadále zůstává, že i v těchto třídách budou děti a žáci vzděláváni podle českých rámcových a školních vzdělávacích programů, ovšem s využitím možnosti přizpůsobení obsahu vzdělávání potřebám dítěte, žáka nebo studenta za účelem jeho adaptace.
- Zákon reflektuje rovněž skutečnost, že celkový příliv dalších příchozích osob není v rámci nadcházejícího období významně předvídatelný. Je však velmi pravděpodobné, že i nadále budou do České republiky, a tedy i do českých škol, přicházet další ukrajinské děti a žáci. Zákon proto také umožňuje MŠMT upravit termíny a podmínky při přijímání nebo ukončování vzdělávání formou opatření obecné povahy.