Účastníci se shodli na tom, že východiskem k úspěchu českého průmyslu je vytváření jeho komparativních předností především cestou co nejužší spolupráce průmyslu a vysokých škol. Zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho inovačního potenciálu je nutno založit na propojení se vzdělávací soustavou a státem podporovaným výzkumem a vývojem.
Současný stav je bohužel významně poznamenán prohlubující se propastí mezi akademickou sférou a potřebami určovanými globální tržní konkurencí rozhodující o úspěchu průmyslových podniků a jejich schopnosti vytvářet kvalifikované pracovní příležitosti.
Ze zasedání Fóra vyplynuly základní požadavky:
- Fórum požaduje reformu terciárního vzdělávání tak, aby umožnila efektivní řízení VŠ a sladění pravomocí a odpovědnosti v řídícím systému VŠ.
- Fórum požaduje změnu financování výzkumu a vývoje s větší orientací na aplikovaný výzkum.
- Fórum souhlasí s principy reformy výzkumu, vývoje a inovací, schválenými vládou ČR.
- Fórum podporuje zavedení školného.
- Fórum vyzývá k zavedení státních maturit. Žádá, aby jejich součástí byla matematika.
- Fórum požaduje, aby byla urychleně dosažena plná funkčnost Technologické agentury.
Základním požadavkem FPVŠ je prosadit takový vývoj v řízení a fungování terciárního vzdělávání, který bude více reflektovat podmínky globální konkurence.
Toto se týká:
1) způsobu řízení VŠ
- je nutné prosadit manažerské principy (měření výkonu, hodnocení škol dle evropského systému hodnocení, oceňování rizik) při zachování jejich autonomie;
2) způsobu financování VŠ
- cestou školného je třeba všem aktérům jednoznačně ukázat, že nic, ani školství, není zadarmo (bezcenné);
- podnikům je třeba dát možnost svými finančními příspěvky školám vysílat jasné signály poptávky pracovního trhu (např. daňové asignace), protože pro vysoce technicky náročné a tudíž nejperspektivnější výroby nevychovává české školství dostatek připravených odborníků;
- spolupráce VŠ a průmyslu: je třeba ji rozvíjet na partnerském základě (i při rozdělování prostředků z fondů EU) s respektováním potřeb obou stran;
- ze strany průmyslu jde např. o téma ochrana informačních výstupů ze spolupráce administrativní i nákladové ulehčení praxí studentů v podnicích;
- usnadnění zapojení průmyslových expertů do vzdělávacího procesu na VŠ.
Obě strany (vysoké školy i průmysl) konstatují, že je třeba urychlených změn v relevantních zákonných a podzákonných normách a považují tzv. Bílou knihu terciárního vzdělávání za dobrý základ pro jejich přípravu.
Členové FPVŠ vyzývají politické strany
- aby se ve svých volebních programech vyjádřily k podpoře konkurenceschopnosti české ekonomiky cestou inovací, nových technologií výrobků, což vyžaduje zásadní změny v řízení školství, vědy a výzkumu v ČR.
Členové FPVŠ vyzývají vládu
- ke krokům, zvyšujícím atraktivnost inženýrského vzdělání;
- k zachování původně plánovaného rozsahu finanční podpory pro výzkum a vývoj a zároveň podporují úpravy, které přiblíží alokaci těchto prostředků k mezinárodně uplatňovanému poměru mezi základním a aplikovaným výzkumem;
- k urychlení plné funkce Technologické agentury.