Díky tomuto projektu, který finančně podporuje Evropský sociální fond, se podařilo připravit rozsáhlou databázi kvalitních zadání, která tvoří zkušení pedagogové a procházejí oponenturou odborníků z praxe. K jednotným zkouškám se v minulých letech dobrovolně přidávalo stále více škol vyučujících učební obory, ve školním roce 2012/2013 to už bylo téměř 85 %. Projekt MŠMT má na starosti Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
„Pro školy je použití jednotného zadání lákavé, protože ulehčuje přípravu závěrečných zkoušek. Navíc se pedagogové mohou spolehnout, že témata jednotných zadání odpovídají vzdělávacím standardům a také požadavkům zaměstnavatelů na absolventy toho kterého oboru,“ říká I. náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.
Podle Dlouhodobého záměru rozvoje školské soustavy ČR má být od roku 2014/2015 nová závěrečná zkouška povinná pro
všechny školy s učebními obory. K tomu je třeba provést změnu v legislativě, kterou navrhne MŠMT do
nejbližší novely školského zákona. „Dosavadní postup projektu Nová závěrečná zkouška 2 ukázal připravenost škol
na novou organizaci ukončování oborů vzdělání s výučním listem, takže MŠMT s novelizací školského zákona v této
oblasti počítá. Návrh byl již projednán v připomínkovém řízení a podporují ho i orgány tripartity,“ uvádí
Fryč.
Ať už bude zkouška uzákoněna jako povinná, nebo bude zachována dobrovolnost použití jednotných zadání, je nezbytné, aby celý systém dál fungoval, i když projekt skončí, shodují se zástupci MŠMT i NÚV. Znamená to průběžnou tvorbu a obměnu témat jednotných zadání, včetně jejich posuzování odborníky z praxe, metodickou pomoc školám a fungování informačního systému, který zajišťuje přístup škol k jednotným zadáním. Ministerstvo školství pověřilo přípravou jednotných zadání pro další školní roky NÚV.
Harmonogram roku 2014:
Leden – únor: konečná kontrola a úprava témat (z nich se sestavují jednotná zadání)
Březen: Zpřístupnění jednotných zadání pro školní rok 2013/2014 na webovém portálu (každá škola má přístup k těm učebním oborům, které vyučuje)
Duben - květen: Školy se rozhodnou, zda využijí jednotná zadání při závěrečných zkouškách (musí zvážit, zda mají dostatečné technické vybavení a jestli úroveň výuky odpovídá stanoveným požadavkům). Pak připraví závěrečné zkoušky - buď podle jednotného, nebo vlastního zadání.
Červen: Ve školách budou probíhat závěrečné zkoušky (tj. zkouška písemná, ústní a praktická).
Další informace na www.nzz2.cz
Projekt Nová závěrečná zkouška 2 řídí MŠMT, jeho řešitelem je Národní ústav pro vzdělávání, financován je z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Navazuje na předcházející projekt Nová závěrečná zkouška.