Praha, 24. února 2010
Seminář pořádá MŠMT (projekt Q-Ram) ve spolupráci s Vysokou školou technicko-ekonomickou v Českých Budějovicích, Vysokou školou polytechnickou v Jihlavě, Sdružením škol vyššího studia a s podporou Pracovní komise pro vzdělávací činnost Rady vysokých škol. Jeho cílem je představit přínosy zavedení kvalifikačního rámec na úrovni celého systému terciárního vzdělávání, ale také ukázat příklady jeho odrazu v konkrétních metodách a organizaci studia na vysokých i vyšších odborných školách.
Jednou z priorit reformy terciárního vzdělávání je rozrůznění sektoru vysokoškolského vzdělávání podpořené jasným vymezením požadavků na znalosti a dovednosti absolventů. Obecnou definici těchto výstupů si klade za cíl projekt Q-Ram, takto formulovaná očekávání se poté promítnou do konkrétních vzdělávacích aktivit na jednotlivých školách. Reformní kroky dále počítají s koncepcí bakalářského studia jako úrovně vzdělávání poskytující dostatečnou kvalifikaci pro uplatnění v praxi. Větší roli při formulování výstupů z učení musí hrát i požadavky trhu práce a zaměstnavatelů. Proto na semináři vystoupí kromě zástupců MŠMT a jeho reformních projektů i zástupci podnikové sféry.
Výše zmíněné změny se projeví mj. větším důrazem na formulaci výstupů z učení a hledáním takových metod výuky a učení se, které pomohou jejich naplnění a prokázání nabytých znalostí a dovedností v praxi. Jednou z možností je např. využití projektově orientovaného studia, během něhož získávají studenti prostřednictvím práce na projektech nejen požadované profesní znalosti, dovednosti a způsobilosti, ale také související znalosti teoretické.
Základním předpokladem pro využití tohoto přístupu je dobře specifikovaný projekt. Preferovány jsou projekty definované průmyslovým podnikem, které odrážejí realitu vnějšího světa. I přesto, že je projektově zaměřená výuka poměrně náročná na přípravu, přináší všem stranám mnohé výhody. Absolventi se naučí efektivně aplikovat široký teoretický základ, rozpoznat podstatu problému a strukturovat jej, porozumí i problematice oboru v praxi. V průběhu práce na projektu získají schopnost pracovat v týmu a efektivně komunikovat. Spoluprací s konkrétním podnikem se rovněž zvyšuje jejich šance na uplatnění.
Pro podniky přináší projektově orientované studium příležitost k vyřešení konkrétních projektů, ale i lepší výchozí podmínky pro získání nových odborníků a zvýšení vlastního tvůrčího potenciálu. Pro školu pak využití tohoto přístupu znamená okamžitou zpětnou vazbu ze strany průmyslu, možnost využívání zdrojů a kapacit podniků v podobě laboratoří, výrobních zařízení atd. Především ale zvyšuje uplatnitelnost absolventů a tím i prestiž celé instituce.