ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Projev ministra Dalibora Štyse k zahájení školního roku 2013/2014
    • Obnova majetku nestátních neziskových organizací v území postiženém povodní v roce 2002
    • Rozdělení státní neinvestiční dotace na rok 2003. Program I. - III.
    • Vyhlášení rozvojového programu MŠMT Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zabezpečovaného vzdělávacími zařízeními zřizovanými kraji
    • Soutěž „Němci a jejich sousedé na východě“

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2013 ⁄ Projev ministra Dalibora Štyse k zahájení...

Projev ministra Dalibora Štyse k zahájení školního roku 2013/2014

   

Dobrý den, milí žáci a studenti, vážení učitelé,

je mou milou povinností vás oslovit při zahájení školního roku. První zářijový pracovní den je u nás již od nepaměti začátkem práce pro všechny základní a střední školy. Do škol přicházejí jak žáci prvních tříd, tak žáci, kteří postupují na druhý stupeň škol, tak i žáci středních a studenti vyšších odborných škol. Vás všechny bych chtěl v projevu oslovit.

Nejprve se obracím na žáky prvního stupně základní školy. Předně bych chtěl přivítat všechny děti, které jdou dnes do školy poprvé. Moc si přeji, aby se vám ve škole líbilo, učení vás bavilo a těšily jste se do školy každý den stejně jako dnes.  Pro naše prvňáčky a ostatní žáky prvního stupně platí, že se ve škole učíte základním dovednostem, číst a psát, základní fakta, o nichž všichni předpokládají, že je budete znát. Je to pro vás i pro vaše učitele velká zodpovědnost. Svět se v posledních patnácti letech hodně změnil a nikdo to nedokázal předpovědět. Vaši pradědečkové četli romány pana Julese Vernea a pak sami, jako dospělí, používali technologie, které on předpověděl. Současné moderní technologie, jako internet, tablet, mobilní telefon, nikdo v knihách, které četli vaši rodiče, nepředpověděl. Vy je ovšem používáte zcela běžně. Ale jsou mezi vámi i tací, kteří se s novou technologií z různých důvodů seznámit nemohli. Zkuste jim proto kamarádsky pomoci a vtáhnout je do světa, ve kterém se již umíte pohybovat. Oni pak s vámi budou schopni spolupracovat.

Dále se obracím ke starším žákům. Druhý stupeň základních škol se prolíná s víceletými gymnázii.  Na něm se seznamujete se strukturou poznaného světa. Na konci se rozhodujete, jak se svým životem dále naložíte, zda se budete připravovat přímo pro řemeslo, nebo zda budete dále pokračovat ve všeobecné přípravě a pak, případně, v dalším studiu.  Není to tak, jak by se mohlo zdát z reakcí vašeho okolí, že by jedna cesta byla horší než ta druhá. Svět potřebuje všechny talenty a je známo mnoho příkladů, kdy manuálně pracující člověk byl ekonomicky mnohem úspěšnější než jeho vrstevník, který dlouhá léta studoval.

Dnes zahajují práci i střední školy a odborná učiliště. Především na ně se vztahuje výzva k zapojení do užší spolupráce mezi školami v regionech a jejich systémového provázání, včetně prohloubení spolupráce se školami základními. Stává se, že prakticky zaměřené talenty se vyskytují na školách zaměřených spíše teoreticky a naopak. Některé talenty pro akademický rozvoj neprošly přijímacím řízením nebo k němu z různých důvodů vůbec nenastoupily. Pokud spolu školy o žáky soutěží, kladou přestupům překážky. Pokud však jsou součástí jednoho svazku, mohou naopak různé talenty rozpoznat a dát jim šanci vyrůst. A to, aniž by bylo nezbytně nutné snížit všeobecný důraz na výuku jazyků, nebo výchovu k občanskému uvědomění.

Právě ta poslední dvě témata jsou hlavním motivem mé práce na ministerstvu. Cestování bývalo vždy završením vzdělávání. Nejvíce a nejrychleji se člověk naučí novým věcem, když je, kromě teoretické přípravy, také dělá s člověkem, který je umí. K tomu se s ním ale musí domluvit. Umět jeho jazyk. K cestování a zahraniční praxi máme dnes nejen úžasné možnosti, ale dokonce i různé podpůrné programy. Čeští studenti a absolventi je ovšem zdaleka nevyužívají tak, jak by mohli. Velice často proto, že neumí jazyk. Učte se jej a pak cestujte. Tím získáte i sebevědomý občanský postoj. Bez pohledu zvenčí, bez toho, abyste se na svůj stát i sami na sebe byli schopni kriticky podívat, jste rukojmím populistů různého druhu.

Na tomto místě bych chtěl velmi ocenit práci pedagogů. Můj zvláštní obdiv náleží učitelům prvního stupně základních škol, jejichž práce je velice náročná a důležitá, a pokud to bude v mých silách, budu se snažit já i můj úřad jim v jejich úsilí pomoci. Samozřejmě si vážím činnosti všech schopných a dobrých pedagogů, kterých máme v naší zemi hodně. Vážené paní učitelky, vážení páni učitelé, na vás velmi záleží, zda v příštích letech v konkurenci s ostatními zeměmi uspějeme nebo se v ní ztratíme.

Nejúspěšnější školské systémy jsou schopny rozvíjet najednou různé talenty. Našemu školskému systému se rozvoj všech talentů v minulosti ne zcela dařil, ale přesvědčil jsem se, že cesty k tomu jsou v našem právním řádu otevřeny. Stačí je využít, a o to budu ve své práci také usilovat. V tom se obracím především na ředitele škol a jejich zřizovatele, obce a kraje. Mějte odvahu se spojit ve svazky, nabídnete tím svým občanům větší kvalitu vzdělávání za stejné náklady. A dodáte tím větší smysl práce i více sebevědomí učitelům.

Dále se musím zmínit o tématu maturit. Mám to štěstí, že vám mohu oznámit, že způsob maturitní zkoušky se pro tento školní rok nemění. Což může těšit žáky a učitele, ale nemělo by to těšit český stát. Naše neschopnost učinit maturitní zkoušky měřítkem pro školy vysoké a pro zaměstnavatele vytváří trh pro soukromé firmy, které se testováním zabývají. Maturitní zkoušku se podařilo stabilizovat, a proto chceme dále ve spolupráci s vysokými školami, středními školami a neziskovým sektorem diskutovat a připravit takový model, který zachová všechna pozitiva současné maturitní zkoušky a zároveň umožní ověření výsledků vzdělávání, které vyžadují změněné podmínky 21. století.

Vzdělávání je pro celou společnost rozhodující. Je důležité například pro ekonomiku. Pokud se chceme udržet mezi nejvyspělejšími státy světa, pokud chceme mít svou, poměrně vysokou, životní úroveň, tak jen kvalitní vzdělání k tomu vytvoří předpoklady. Je důležité pro naši orientaci ve světě, pro naši schopnost spravovat věci své i svého okolí.

Vážení učitelé, žáci a studenti. Máte ve svých rukách budoucnost tohoto státu. Ministr zmůže málo, zvláště když je mu dáno málo času. Přeji vám, i sobě a ostatním občanům tohoto státu ve vaší snaze mnoho zdaru.  

Audio verze projevu ministra Dalibora Štyse

Nainstalujte si aktuální verzi přehrávače Flash prosím.
Get Adobe Flash player

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací