Návrh nového modelu financování regionálního školství prošel v říjnu loňského roku poradou ekonomických ministrů a všichni jej akceptovali. Momentálně prochází připomínkami pracovní skupiny, kterou tvoří jak zástupci ministerstva školství, tak zástupci Asociace krajů, Svazu měst a obcí ČR a Sdružení městských samospráv. Ti se návrhem detailně zabývají a připravují finální podobu nového financování regionálního školství, které by mělo efektivněji využívat peníze ve vzdělávání, zvýšit kvalitu výuky a hlavně zastavit „nasávací efekt“ některých škol.
„Tato výzva je každopádně předčasná, nekoordinovaná a v tuto chvíli v ní nenacházím smysl. Osobně se velice rád s iniciátory výzvy setkám a o výsledné podobě nového financování regionálního školství můžeme společně jednat,“ reagoval ministr školství Josef Dobeš.
V současnosti jsou školy financovány normativem na žáka. Těch je podle druhu a stupně školy velké množství. Jelikož finance přerozdělují krajské úřady, které mají navíc vlastní normativy, dochází k tomu, že školy stejného zaměření dostávají v různých krajích jiný obnos. Současné financování lze proto označit za nepřehledné, neefektivní a nespravedlivé.
Novým financováním chce ministerstvo školství toto odbourat a zaměřit se na kvalitu vzdělávání a strukturu škol v malých městech a obcích, a také podpořit inkluzívní vzdělávání.
Vzhledem k důležitosti malotřídních škol pro zachování aktivního života v menších obcích hodlá ministerstvo podpořit fungování prvního stupně tak, že v malotřídkách bude takzvaný optimální počet žáků na třídu nižší než v běžných školách, tudíž by se nemělo stát, že by školy plošně zanikaly.
Tiskový odbor MŠMT
tel.: 234 811 566
e-mail: press@msmt
