ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Reforma financování regionálního školství: Ministr navštíví Čechy i Moravu
    • Literatura

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2011 ⁄ Reforma financování regionálního školství:...

Reforma financování regionálního školství: Ministr navštíví Čechy i Moravu

Praha, 19. 12. 2011 - V rámci takzvané "roadshow" plánují ministr školství Josef Dobeš a jeho 1. náměstek Ladislav Němec představit na různých místech České republiky Koncepční záměr reformy systému financování regionálního školství.    

Na dnešní tiskové konferenci to oznámil Ladislav Němec. Už 5. prosince se na MŠMT sešli zástupci svazů, asociací, odborů školství a dalších dotčených subjektů, aby se s novým modelem financování seznámili. Do 12. ledna 2012 by pak měli ministerstvu dodat zpětnou vazbu.

"Od 15. ledna začneme s panem ministrem a panem ředitelem Finkem z odboru financování na různých místech Čech a Moravy diskutovat o naší koncepci. Na základě získání zpětných dat budeme vědět, kde jsou nejožehavější body celého modelu, a budeme se snažit ve spolupráci s dotčenými subjekty najít řešení. Během ledna plánujeme navštívit Moravu a zhruba od února do začátku března celé Čechy," uvedl náměstek.

Tiskové konference se zúčastnil také předseda Republikové rady Asociace ředitelů ČR a ředitel Gymnázia Nymburk Jiří Kuhn. Potvrdil, že diskuze kolem nového modelu financování probíhá. "Hledáme především způsob, jak dosáhnout toho, aby se nám podařilo realizovat naše školní vzdělávací programy. Do nich jsme vložili spoustu energie. Bude záležet na školách, aby si řekli, co potřebují. Důležité je, že žádné peníze z resortu školství neodplynou. Máme pocit, že by to mohlo potřebnou změnu přinést."

L. Němec připomněl, že od roku 2005 platí nový školský zákon, který definuje rámcové vzdělávací programy, ale dosud zde nikdo nezajistil jasné a transparentní financování. "Zákonem je dáno vzdělávat podle rámcových vzdělávacích programů a potažmo školních vzdělávacích programů, které jsou na jejich základě vytvořeny. Hlavním hybatelem nového modelu je tedy konečně podpořit reformu z roku 2005 tím co je nejdůležitější - stabilním a neměnným financováním."


Koncepční záměr reformy systému financování regionálního školství – otázky a odpovědi

Hlavní cíle?
1. Efektivnější využití peněz, které stát do regionálního školství dává.
2. Dát školám i jejich zřizovatelům dlouhodobou jistotu o výši prostředků státního rozpočtu na vzdělávání.

Je cílem také uspořit finance?
Ne. Nový model chce pouze změnit současné neefektivní a nespravedlivé rozdělování peněz. Všechny finance zůstanou v resortu, ale některé z nich budou využity z neefektivního používání na podporu kvalitativních prvků výuky (asistenti, moderní školní pomůcky, školení pedagogů).

Současný stav?
Stát posílá peníze krajským úřadům. Ty je přerozdělují podle vlastních normativů. Školy stejného zaměření tak dostávají v různých krajích odlišné peníze.

Jaká bude změna?
Podstatné snížení počtu normativů. Stanoví je ministerstvo. Výsledkem bude spravedlivé rozdělení peněz. Školy, které učí podle stejného rámcového vzdělávacího programu, budou v rámci celé ČR dostávat srovnatelný objem financí.

Optimální naplněnost
K současnému normativu financování na "hlavu jednoho žáka" přibude další parametr - optimální naplněnost třídy. To je číslo, při jehož dosažení dostane škola nejvyšší možný objem finančních prostředků.

Když škola nedosáhne optimální naplněnosti, bude mít existenční problémy?
Ne. Škola může bez problémů fungovat, pokud dosáhne minimální naplněnosti. Pojmy optimální a minimální naplněnost nelze zaměňovat. Minimální naplněnost je taková, aby škola měla dostatek peněz na výuku podle platného rámcového vzdělávacího programu.

Pokud škola nedosáhne minimální naplněnosti, automaticky zanikne?
Ne. Stejně jako dnes ji může do potřebného minima dotovat obec.

Má MŠMT zájem na zachování škol v obcích?
Ano. Pro život v obci je existence školy důležitá. MŠMT chce proto podpořit existenci tzv. málotřídek na prvním stupni. Budou mít vlastní normativ.

Zruší MŠMT druhé stupně venkovských škol?
MŠMT není zřizovatelem těchto škol a rušit je nebude. Zůstane na rozhodnutí obce, zda bude chtít druhý stupeň školy s malým počtem žáků dotovat, nebo zda se domluví se sousední obcí a tyto stupně spojí.

Co obce, které žádnou další školu v okolí nemají?
Takové školy a i školy, kde „rozumné“ dojíždění žáků nelze zajistit, hodlá MŠMT podpořit vlastním normativem i na druhém stupni.

Jak MŠMT určí, která škola to bude?
MŠMT zveřejnilo svůj návrh nového financování regionálního školství na webových stránkách ministerstva. Zároveň otevřelo diskuzi se zainteresovanými partnery – kraji, Svazem měst a obcí, asociacemi a sdruženími. Školy budou vybrány ve spolupráci s těmito subjekty.

Jaká čísla platí? Optimální počet žáků 26?
Toto číslo bylo použito před několika měsíci jako ilustrativní, aby na něm mohl být model představen. Mezitím došlo k úpravě materiálu a jeho následnému zveřejnění. To, jaké budou optimální či minimální počty žáků, vzejde až z výše uvedené diskuze. Ta má být ukončena 12. ledna 2012 a následně vyhodnocena.

Počítá nový model financování s podporou inkluze?
Ano. Dnes se inkluzivní vzdělávání řeší prostřednictvím různých krajských příplatků a řady rozvojových programů a dotacemi z evropských fondů. Je potřeba nalézt trvale udržitelné řešení, kdy pro školy bude výhodné přijmout žáky se zdravotním postižením či ze sociálně znevýhodněného prostředí. Pro tyto třídy budou parametry financování nastaveny tak, aby v nich jednak bylo možno realizovat RVP při nižším počtu žáků ve třídě (tzn. bude nižší hodnota minimální naplněnosti) a jednak v nich byla zajištěna vyšší finanční podpora při stejné naplněnosti ve srovnání s běžnou třídou (buď bude stejný optimální finanční objem přiřazen k nižší naplněnosti, nebo bude pro stejnou optimální naplněnost stanoven vyšší optimální objem financí).

Co soukromé školy?
Ty dostanou stejným objem peněz jako veřejné školy. V případě, že budou chtít zachovat menší počet žáků, budou muset rozdíl pokrýt ze školného.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací