Na dnešní tiskové konferenci to oznámil Ladislav Němec. Už 5. prosince se na MŠMT sešli zástupci svazů, asociací,
odborů školství a dalších dotčených subjektů, aby se s novým modelem financování seznámili. Do 12. ledna 2012 by pak
měli ministerstvu dodat zpětnou vazbu.
"Od 15. ledna začneme s panem ministrem a panem ředitelem Finkem z odboru financování na různých místech Čech a
Moravy diskutovat o naší koncepci. Na základě získání zpětných dat budeme vědět, kde jsou nejožehavější body celého
modelu, a budeme se snažit ve spolupráci s dotčenými subjekty najít řešení. Během ledna plánujeme navštívit Moravu a
zhruba od února do začátku března celé Čechy," uvedl náměstek.
Tiskové konference se zúčastnil také předseda Republikové rady Asociace ředitelů ČR a ředitel Gymnázia Nymburk Jiří
Kuhn. Potvrdil, že diskuze kolem nového modelu financování probíhá. "Hledáme především způsob, jak dosáhnout toho,
aby se nám podařilo realizovat naše školní vzdělávací programy. Do nich jsme vložili spoustu energie. Bude záležet na
školách, aby si řekli, co potřebují. Důležité je, že žádné peníze z resortu školství neodplynou. Máme pocit, že by to
mohlo potřebnou změnu přinést."
L. Němec připomněl, že od roku 2005 platí nový školský zákon, který definuje rámcové vzdělávací programy, ale dosud
zde nikdo nezajistil jasné a transparentní financování. "Zákonem je dáno vzdělávat podle rámcových vzdělávacích
programů a potažmo školních vzdělávacích programů, které jsou na jejich základě vytvořeny. Hlavním hybatelem nového
modelu je tedy konečně podpořit reformu z roku 2005 tím co je nejdůležitější - stabilním a neměnným financováním."
Koncepční záměr reformy systému financování regionálního školství – otázky a odpovědi
Hlavní cíle?
1. Efektivnější využití peněz, které stát do regionálního školství dává.
2. Dát školám i jejich zřizovatelům dlouhodobou jistotu o výši prostředků státního rozpočtu na vzdělávání.
Je cílem také uspořit finance?
Ne. Nový model chce pouze změnit současné neefektivní a nespravedlivé rozdělování peněz. Všechny finance zůstanou v
resortu, ale některé z nich budou využity z neefektivního používání na podporu kvalitativních prvků výuky (asistenti,
moderní školní pomůcky, školení pedagogů).
Současný stav?
Stát posílá peníze krajským úřadům. Ty je přerozdělují podle vlastních normativů. Školy stejného zaměření tak
dostávají v různých krajích odlišné peníze.
Jaká bude změna?
Podstatné snížení počtu normativů. Stanoví je ministerstvo. Výsledkem bude spravedlivé rozdělení peněz. Školy, které
učí podle stejného rámcového vzdělávacího programu, budou v rámci celé ČR dostávat srovnatelný objem financí.
Optimální naplněnost
K současnému normativu financování na "hlavu jednoho žáka" přibude další parametr - optimální naplněnost třídy. To je
číslo, při jehož dosažení dostane škola nejvyšší možný objem finančních prostředků.
Když škola nedosáhne optimální naplněnosti, bude mít existenční problémy?
Ne. Škola může bez problémů fungovat, pokud dosáhne minimální naplněnosti. Pojmy optimální a minimální naplněnost
nelze zaměňovat. Minimální naplněnost je taková, aby škola měla dostatek peněz na výuku podle platného rámcového
vzdělávacího programu.
Pokud škola nedosáhne minimální naplněnosti, automaticky zanikne?
Ne. Stejně jako dnes ji může do potřebného minima dotovat obec.
Má MŠMT zájem na zachování škol v obcích?
Ano. Pro život v obci je existence školy důležitá. MŠMT chce proto podpořit existenci tzv. málotřídek na prvním
stupni. Budou mít vlastní normativ.
Zruší MŠMT druhé stupně venkovských škol?
MŠMT není zřizovatelem těchto škol a rušit je nebude. Zůstane na rozhodnutí obce, zda bude chtít druhý stupeň školy s
malým počtem žáků dotovat, nebo zda se domluví se sousední obcí a tyto stupně spojí.
Co obce, které žádnou další školu v okolí nemají?
Takové školy a i školy, kde „rozumné“ dojíždění žáků nelze zajistit, hodlá MŠMT podpořit vlastním normativem i na
druhém stupni.
Jak MŠMT určí, která škola to bude?
MŠMT zveřejnilo svůj návrh nového financování regionálního školství na webových stránkách ministerstva. Zároveň
otevřelo diskuzi se zainteresovanými partnery – kraji, Svazem měst a obcí, asociacemi a sdruženími. Školy budou
vybrány ve spolupráci s těmito subjekty.
Jaká čísla platí? Optimální počet žáků 26?
Toto číslo bylo použito před několika měsíci jako ilustrativní, aby na něm mohl být model představen. Mezitím došlo k
úpravě materiálu a jeho následnému zveřejnění. To, jaké budou optimální či minimální počty žáků, vzejde až z výše
uvedené diskuze. Ta má být ukončena 12. ledna 2012 a následně vyhodnocena.
Počítá nový model financování s podporou inkluze?
Ano. Dnes se inkluzivní vzdělávání řeší
prostřednictvím různých krajských příplatků a řady rozvojových programů a dotacemi z evropských fondů. Je potřeba
nalézt trvale udržitelné řešení, kdy pro školy bude výhodné přijmout žáky se zdravotním postižením či ze sociálně
znevýhodněného prostředí. Pro tyto třídy budou parametry financování nastaveny tak, aby v nich jednak bylo možno
realizovat RVP při nižším počtu žáků ve třídě (tzn. bude nižší hodnota minimální naplněnosti) a jednak v nich byla
zajištěna vyšší finanční podpora při stejné naplněnosti ve srovnání s běžnou třídou (buď bude stejný optimální
finanční objem přiřazen k nižší naplněnosti, nebo bude pro stejnou optimální naplněnost stanoven vyšší optimální
objem financí).
Co soukromé školy?
Ty dostanou stejným objem peněz jako veřejné školy. V případě, že budou
chtít zachovat menší počet žáků, budou muset rozdíl pokrýt ze školného.