Praha 25. listopadu 2010 - Pro školy znamenala maturitní generálka jedinečnou příležitost vyzkoušet si v praxi, jak bude vypadat organizace písemných zkoušek společné části maturitní zkoušky. Více než 15 tisíc učitelů si navíc mohlo vyzkoušet, co obnáší výkon jejich funkce, na kterou byli v uplynulém roce školeni. Jedná se o funkce maturitních komisařů, zadavatelů zkoušek a hodnotitelů písemných prací.
Pro MŠMT i CERMAT byla maturitní generálka jednou z posledních etap přípravy reformy maturit. V jejím rámci se prověřila nejen připravenost organizace a logistiky, ale také funkčnost a spolehlivost technologické infrastruktury nové maturity. Nynější výstupy z maturitní generálky poslouží mj. k tomu, aby byly zjištěné nedostatky do května příštího roku, tedy do jarního termínu maturitní zkoušky, odstraněny.
„Maturitní generálka byla velice důležitá pro školy i žáky. Všechno nové má logicky své příznivce i odpůrce, já jsem však optimistka. Státní maturita je potřebná,“ vyjádřila svůj postřeh ředitelka královéhradecké SOŠ veterinární Hana Rubáčková.
Ředitel Slovanského gymnázia v Olomouci Radim Slouka potvrdil, že státní maturita může školu i žáky posunout určitým způsobem vpřed, vyjádřil ale i svojí připomínku: “Otázkou je, zda státní maturitu nezeštíhlit, sám bych ponechal jen jednu úroveň obtížnosti,“ dodal v diskusi.
Ke dvouúrovňovému testování se naopak pozitivně vyjádřil ředitel pražského gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička: “Nastavená podoba státní maturity umožňuje studentovi možnost rozhodování. Je na něm, jakou úroveň obtížnosti si vybere. Donutí ho to si uvědomit pocit odpovědnosti za své rozhodování, a to je správné.“
„U nás se prokázalo, že státní maturita by neměla být problémem. Jsem ráda, že jsme nepropásli možnost vyzkoušet si vše při generálce,“ pochvalovala si tuto možnost ředitelka SŠ umělecké a řemeslné Jana Porvichová.
Účast škol v maturitní generálce byla dobrovolná. Z celkového počtu 1278 středních škol, na kterých se bude v tomto školním roce maturovat, se generálky neúčastnily pouze 4%, většinou soukromých škol. 95,4 tisíce žáků naopak možnost vyzkoušet si novou formu maturitní zkoušky využilo.
Podle náměstka ministra školství pro regionální školství Ladislava Němce zatím stavíme jen na odhadech: „Až ostrá maturita nám ukáže realitu,“ zdůraznil na tiskové konferenci. Ministr školství Josef Dobeš vyjádřil svůj optimismus i přes drobné chyby, které maturitní generálka odhalila:“Všechno, co bylo na generálce dobré, musíme zafixovat, všechno zlé odstranit. Hodlám státní maturitu polidštit. Kromě toho již pracujeme s CERMATEM na přípravách na zimní testování elektronické podoby státních maturit,“ oznámil ministr Dobeš.
Výsledkem hodnocení maturitní generálky byla skutečnost, že zjištěné nedostatky nebyly systémového charakteru a potřebné změny jsou ve zbývajícím čase snadno proveditelné. Generálka rovněž potvrdila připravenost škol na změnu ukončování studia maturitní zkouškou. Modelové vyhodnocení výsledků zkoušek prokázalo, že úroveň obtížnosti je nastavená správně v návaznosti na reálnou situaci ve středním školství.
Koncem března příštího roku předloží ministr Dobeš kabinetu zprávu o výsledcích přijatých opatření a o stavu připravenosti resortu na zahájení reformy maturitní zkoušky v roce 2011.
Příloha:
Video:
Mgr. Lucie Kubovičováředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 234 811 566
fax: +420 234 811 753
e-mail: press@msmt
