„Když jsem před deseti měsíci usedl do ministerského křesla, zjistil jsem, že je bezpodmínečně nutné vrátit upadajícímu českému odbornému školství jeho kredit. Porevoluční tendence totiž byla vzdělávací systém maximálně zevšeobecňovat a dodnes zaznívají názory, že odbornost je třeba získávat až na vysoké škole. Zásadně s tímto názorem nesouhlasím a prosazuji, aby žáci procházeli odbornou přípravou nejpozději od ukončení základní školy,“ uvedl konferenci ministr Josef Dobeš.
Podle jeho náměstka již pracovníci ministerstva připravili několik kroků, které právě v rámci konferenci představí odborné veřejnosti a které v praxi povedou ke zkvalitnění odborného školství a ve svém důsledku také k jeho zatraktivnění. „Zaměstnavatelé již dnes narážejí na problém nedostatku erudovaných odborníků. Naše školství je nedokáže v odpovídající míře vychovat. Učební obory ztrácejí na přitažlivosti a maturanti si raději vybírají gymnázia. Takový trend je třeba změnit ve prospěch odborných škol,“ řekl ministrův náměstek pro regionální školství Ladislav Němec. Podle něho se řešení skrývá za změnou financování regionálního školství v podobě jiného nastavení normativů, úpravě legislativy, podpory řemesel a odborného školství obecně, ale také v rozšíření spolupráce se sociálními partnery. Těmi jsou zejména zaměstnavatelé a profesní organizace, které jsou schopné definovat aktuální potřeby pracovního trhu a tím zvýšit možnost uplatnění absolventů.
„Je třeba říci, že díky přístupu předchozích ministrů školství přistupujeme k restartu odborného vzdělávání deset minut po dvanácté. Když ale nezačneme hned něco dělat, může být ohrožena konkurenceschopnost České republiky,“ shrnul problematiku ministr Dobeš. Jeho slova potvrdil například Zdeněk Vršník z Hospodářské komory České republiky: „Již dnes může dojít k ohrožení realizovaných investic na českém území. Firmám chybí kvalifikované pracovní síly, což omezuje další rozvoj společností. Proto lze představené kroky ministerstva jen přivítat a věřit, že do praxe budou zavedeny co nejdříve.“
Vedle prezentovaných kroků ministerstva byl na konferenci vyzdvižen také pozitivní efekt jednotné závěrečné zkoušky. Na rozdíl od maturit vzešla myšlenka zespoda, přímo od škol a na základě dobrovolné spolupráce. „To je beze sporu chvályhodné. Pro odborné školství se jedná o další přínos, který pomůže zvýšit atraktivnost řemesel,“ uzavřel ministr.
V pořádání konferencí na téma budoucnosti odborného školství hodlá ministerstvo pokračovat i nadále. Smyslem je nejen vyvolat diskusi nad zásadními tématy, ale také získat zpětnou vazbu přímo ze škol i od sociálních partnerů. Bez vzájemné spolupráce se totiž zásadní restart odborného vzdělávání neobejde.
Bc. Martin Korychodbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
e-mail: martin.korych@msmt



telefon: +420 234 812 126