V Praze 17. ledna 2011 - V rámci besedy se ministr nevyhnul otázce státních maturit, na přetřes přišla i problematika efektivizace sítě soukromých škol.
„Rád bych měl více kompetencí, abych mohl dění na školách ovlivňovat,“ prohlásil v úvodu setkání s vedením gymnázia ministr. Společně se Sdružením soukromých škol Čech, Moravy a Slezska (SSŠČMS) proto chystá pracovní schůzku a následně konferenci, na které se bude mimo jiné řešit, jak optimalizovat síť středních škol.
„V situaci, kdy chystáme zeštíhlit počet státních středních škol, nebudeme nafukovat soukromé. Chci ale zajistit podmínky rovné soutěže mezi oběma typy škol,“ uvedl ministr. Se sdružením SSŠČMS by rád navázal komunikaci o efektivizaci sítě soukromých škol tak, jak se o ní baví v případě státních škol s hejtmany jednotlivých krajů.
Ředitel gymnázia Mgr. Michal Musil si na schůzce s ministrem posteskl, že po generálce státních maturit začala média psát o tom, že soukromé střední školy měly nejhorší výsledky. Nikdo však podle něj nezohlednil, že v rámci soukromých škol tvoří většinu odborná učiliště s maturitou.
„To je pro mě překvapivé zjištění,“ reagoval Josef Dobeš, „netušil jsem, že 68 % odborných škol jsou učňovské obory s maturitou. Změnilo to můj pohled na soukromé školy a je to důležitá zpětná vazba ke generálce maturit.“
Na gymnáziu Jana Palacha zavítal ministr do zdejší psychologické poradny. Dověděl se, že pohovor s psycholožkou je na této škole součástí přijímacího řízení. Studenti i jejich rodiče pak využívají jejích služeb po celou dobu studia. „Pro rok 2012 plánuji dát půl miliardy korun na školní psychology. V současnosti jich je v republice asi 400, rád bych tento počet zvýšil na tisícovku,“ řekl Josef Dobeš.
Po prohlídce budovy gymnázia, při které se ministr seznámil s nejrůznějšími projekty školy, následovala beseda se studenty.
První dotaz z řad studentů zněl: „Jsou u nás učitelé doceňováni?“ Podle ministra v současné době určitě ne. „Na rok 2011 se nám proto podařilo poslat školám na platy učitelů o 2,1 miliardy korun víc, další čtyři miliardy jsou s ministerstvem financí domluveny na rok 2012. Vidím to ovšem jen jako první krok,“ přislíbil ministr a dodal, že podle něj je ve školství peněz dost, ale plýtvá se s nimi na špatných místech.
„Nebylo by lepší místo zavedení státní maturity změnit například systém přijímacích zkoušek na vysoké školy?“ ptali se studenti. „Kdyby to šlo, začal bych se změnami postupně už od mateřských škol. O státní maturitě se tu ale mluví už 14 let. Byla schválena a odložena na letošní rok. Já jsem ji jako ministr zdědil a přestože vidím spoustu jejích problémů, myslím, že převažují pozitiva. V říjnu by měly proběhnout pilotní srovnávací zkoušky v 5. a 9. třídách základních škol. Měření kvality znalostí žáků a studentů v uzlových bodech je běžné všude ve světě,“ odpověděl ministr.
Fotografie z akce:
Foto: Tomáš Klima
Foto: Tomáš Klima
Foto: Tomáš Klima
Mgr. Patrik Kubas
odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
e-mail: Patrik.Kubas@msmt.cz
tlf: 234 812 121