ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Společné vzdělávání je přirozená věc: J. Tesková
    • Společné vzdělávání je přirozená věc: A. Horská

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Společné vzdělávání je přirozená věc: J. Tesková

Společné vzdělávání je přirozená věc: J. Tesková

2
„Handicapovaní lidé se rodili, rodí a rodit budou a vždy budou součástí naší společnosti, která by je měla přijímat pod svá ochranná křídla, chránit je a pomáhat jim. Je to přirozené a správné a obohatí to i společnost samotnou. Zrovna tak je, dle mého názoru, prospěšné, aby si dítě se znevýhodněním již od mala zvykalo na život ve společnosti i s jeho negativními stránkami a naučilo se proplouvat životem bez izolace v takzvané „ochranné bublině“ různých zařízení pro handicapované,“ říká Jarmila Tesková, která vychovala tři děti z toho dvě z nich s Downovým syndromem. Nejprve vlastního syna Daniela a jako opatrovnice také schovanku Sandru. „Samozřejmě to není šablona pro všechny handicapované, ale speciálně děti s Downovým syndromem jsou schopné, minimálně na prvním stupni základní školy, společné vzdělávání zvládnout bez problémů,“ dodává paní Tesková, profesí sekretářka na Přírodovědné fakultě Univerzity Karlovy.    

 

2

„Rozhodně si ale nemyslím, že je integrace do běžné základní školy samospasná a vhodná plošně pro všechny děti s Downovým syndromem. Z mého pohledu je sice velmi přínosné, je-li dítě s Downovým syndromem mezi běžnými dětmi, které ho táhnou v sociálním vývoji dopředu, ale musí se také velmi dbát na to, zda je to pro něj ta nejlepší volba a především, zda je tam také šťastné. Velmi bych proto doporučila, aby rodiče zvážili všechna pro i proti a řídili se výhradně schopnostmi,  potřebami a přáními svého dítěte a potlačili svoje ambice, které by mohly jejich dítěti i uškodit,“ radí Jarmila Tesková, jejíž syn Daniel a schovanka Sandra s Downovým syndromem byli úspěšně integrovány na prvním stupni v běžné základní škole. „U obou dětí byl pak na druhém stupni problém s učiteli, neboť ne každý z nich byl ochoten mít ve třídě dítě s Downovým syndromem. Sandra také hůř snášela změny tříd a prostředí při každé hodině,“ vzpomíná Jarmila Tesková, proč se nakonec do druhého stupně základní školy rozhodli raději pro speciální školství. 

 „Sandra i Daneček byli integrováni na běžné základní škole a toto období je velmi pozitivně ovlivnilo v mnoha směrech. Chtěli se vyrovnat svým kamarádům a tím je oni nepřímo táhli dopředu. Na druhou stranu měla jejich integrace velmi dobrý dopad na ostatní spolužáky. Pozitivně formovala jejich sociální cítění a vnímání odlišného člověka ve společnosti. Sandra má dodnes mezi svými spolužáky kamarády, kteří se k ní chovají velmi hezky, i když mají už sami svoje rodiny. Daneček už bohužel v důsledku nešťastné nehody již dlouhá léta není mezi námi,“ přibližuje Jarmila Tesková zkušenost svých dětí se společným vzděláváním a její přínos pro ně i pro jejich spolužáky. „Největší pokroky obou dětí s Downovým syndromem jsem vnímala zejména v oblasti komunikace a rozšířené slovní zásoby, informovanosti a celkové vyšší sociální úrovně,“ shrnuje pozitivní zkušenosti Jarmila Tesková.

„Daneček chodil na Základní školu Na Slovance a jeho integrace byla příkladná. Paní učitelka se velmi zajímala o problematiku dětí s Downovým syndromem a měla skvělé vlohy k tomu skloubit výuku zdravých dětí s výukou našeho Danečka. Vtáhla jej do každé činnosti ve všech předmětech, jen mu třeba upravila otázky a požadavky na něj. Na jeho pobyt ve třídě připravila i ostatní spolužáky a neopominula ani informovat rodiče a dát jim možnost se k integraci vyjádřit. Dan měl obrovské štěstí na svou paní učitelku i na své spolužáky a já díky tomu nikdy neměla pocit, že by integrace našeho Danečka byla něco zvláštního. Jakkoli jsem si vědoma náročnosti přípravy a nadstandardní péče paní učitelky, jeho začlenění bylo zcela přirozené,“ vzpomíná Jarmila Tesková na fungující integraci svého syna.

 „Sandra v současné době chodí do Speciální střední školy Walsdorfské, kde mají skvěle propracovanou metodiku výuky a praxe. Nesnaží se do dětí za každou cenu „nacpat co nejvíce vědomostí“, ale naopak kladou důraz na praktickou činnost. Snaží se děti naučit co nejvíce ručních prací a tím je inspirovat k tomu, co by je mohlo bavit a co by mohla být v budoucnu třeba i jejich práce. Spolupráce a komunikace se školou je rovněž velmi dobrá,“ popisuje Jarmila Tesková současnou školu nyní čtyřiadvacetileté Sandry.

„Ráda bych také vyzdvihla Katolickou střední školu ve Vítkově ulici, kde působí lidé z řádu Saleziánů a kam Sandra chodila před tím. Při této škole bydlela Sandra na internátě a naučila se zde samostatnosti a běžnému životnímu režimu. Škola má velmi dobrou koncepci vzdělávání a společně s internátem mají úžasný vztah ke studentům a nadstandardně se věnují studentům také ve volném čase. Mezi studenty, učiteli a vychovatelkami se zde vytváří velmi silné pouto, které přetrvává i po skončení školní docházky. Mezi těmito dvěma školami absolvovala Sandra také Střední praktickou školu na Vinohradech, se kterou chodila na kurz plavání a zúčastnila se mnoha plaveckých závodů, nejen v ČR,“ líčí Jarmila Tesková předchozí Sandřinu studijní zkušenost.

„Děkuji všem Danielovým i Sandřiným pedagogům za vstřícnost a jejich skvělou práci,“ uzavírá Jarmila Tesková.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací