ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Společné vzdělávání je přirozená věc: J. Topičová

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2016 ⁄ Společné vzdělávání je přirozená věc: J. Topičová

Společné vzdělávání je přirozená věc: J. Topičová

3
Jitka Topičová je ředitelkou a výchovnou poradkyní Základní a mateřské školy Regionu Karlovarský venkov. Její škola je dlouhodobě otevřená inkluzivním metodám vzdělávání a její zkušenosti s výukou dětí s různými vzdělávacími potřebami i zdravotním postižením dokladují, že podnětné, sociálně stimulující prostředí pro výuku je takové, v němž se ke všem dětem přistupuje individuálně. A pomoci podle ní potřebuje čas od času každý.    

 DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE


3

Jaký byl Váš první kontakt se společným vzděláváním?

Před 16 lety jsem začala pracovat v malotřídní škole, jejíž ředitelka se snažila nastavit ji jako školu otevřenou všem žákům, tedy i těm s nějakým postižením. V té době takto běžné ZŠ v Karlovarském kraji většinou nefungovaly, o podobné žáky se staraly spíše školy specializované. V té době navíc nastupoval školní docházku můj syn s ADHD a akcelerovaným vývojem. Zvolila jsem pro něj právě tuto školu. 

Proč považujete společné vzdělávání za důležité?

Kromě učitelské perspektivy jsem poznala inkluzi i z pohledu rodiče. Společné vzdělávání považuji za důležité proto, že nabízí férovější přístup pro všechny zúčastněné, poskytuje žákům čas dozrát a při kvalitním lidském a pedagogickém vedení je  tréninkem vzájemného respektování a žití v principu „výhra-výhra“. 

Jaký počet dětí se speciálními vzdělávacími potřebami navštěvuje Základní a mateřskou školu, jíž jste ředitelkou?

Z celkového počtu zhruba 350 dětí a žáků se jedná přibližně o 46 dětí a žáků se zdravotním postižením, většina z nich chodí na ZŠ. Dále máme dva žáky s kulturním znevýhodněním a patnáct žáků se zdravotním znevýhodněním. Jedná se většinou o žáky se specifickými poruchami učení, specifickými poruchami chování, ale také o postižení zrakové, tělesné, komunikační, autistické nebo lehké mentální postižení. Kumulace těchto žáků je u nás poměrně vysoká proto, že zájem rodičů o vzdělávání v běžné základní škole byl v posledních letech velký, ale ochota ostatních běžných škol k jejich přijetí v našem okolí malá. Od září 2016 se, doufám, situace začne zlepšovat. 

Jak reagují děti v mateřské škole na děti, které jsou pro dospělé tzv. jiné?

Nejen děti ve školce, ale i žáci v mladším školním věku se nad jinakostí nepozastavují. Ke všem dětem a žákům školy zaujímáme individuální přístup, každé z nich je jedinečné. Děti proto berou jinakost jako přirozenou. Potvrdil nám to výzkum v rámci Diplomové práce z Univerzity Karlovy v Praze a výzkum Pedagogické fakulty v Ústí nad Labem. Žáci z 1. stupně vůbec nechápali, že by to mohlo ve škole fungovat jinak – separovaně. V podstatě nechápali, na co jich dospělí ptají. Nic jiného nezažili a nemají s tím žádný problém. 

Jak se rodiče v regionu staví ke skutečnosti, že je vaše zškola otevřená společnému vzdělávání?

Někteří to vítají, někteří to odsuzují. Hlavní je, že tento přístup školy sdílejí všichni tři zřizovatelé školy. Za poslední půl rok jsme pochopila uvažování některých lidí v tomto státě. Je to něco na způsob: „Kdo potřebuje jakoukoliv pomoc, je „socka“. Kdo „sockám“ pomáhá nebo s nimi pracuje, je taky „socka“. Takoví lidé se potřebují vymezit. A hlavně: takové „socky“ jsou nutné, aby bylo možné vůči někomu zaujmout VIP roli. Z mé zkušenosti vyplývá jeden důležitý postřeh – někomu pomoci je tady společensky ještě trochu přijatelné. Ale požádat pro sebe o pomoc, to už je velký oříšek nejen pro děti, ale nejvíc pro dospělé. Bere se to jako slabost, nikoliv jako doklad skutečnosti, že dnes potřebuji pomoci já, zítra někdo jiný a je to tak v pořádku. Nikomu to přece nedává žádnou nálepku. Tak vypadá normální život ve fungujícím a zdravém společenství. 

Jak na děti vyžadující zvýšenou pedagogickou pozornost či jiné výukové metody reagují běžné děti?

Učitelé s asistenty výuku přednostně nastavují tak, by se do ní mohli zapojovat všichni žáci s tím, že si volí úroveň nebo úkol, na které stačí. Nejlépe se osvědčují různé miniprojekty a skupinová výuka. Navíc každému se občas stane, že nemá svůj den. Pokud se třeba žákovi rozvádějí rodiče, určitě nepodá školní výkon podle svých nejlepších možností, potřebuje prostě období hájení a zvolení takového úkolu, kde může být spíše úspěšný. Totéž se týká pomoci učitele nebo asistenta. Ti ve třídě nejsou jen pro žáky s postižením. Jsou v ní pro všechny. Občasné selhání je normální a nutné k psychickému otužování. Opakované selhávání je ale podle mne cestou do pekel pro všechny zúčastněné – žáci ztrácejí motivaci a učitel se stává spíše dozorcem a drezérem. Já už bych tuto roli ve škole hrát nechtěla. Důležité je, aby tyto žáky přijímal učitel. Pak už je většinou v jeho silách vést třídu tak, aby byli tito žáci přijímáni i spolužáky. Někdy sice vymezování zkouší rodiče, ale většinou se podaří najít společnou cestu.


DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací