ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Společné vzdělávání je přirozená věc: P. Baxová
    • Odkaz na Ministerstvo zemědělství a Informační centrum bezpečnosti potravin na webu MŠMT
    • Oznámení o výsledku veřejné zakázky "Nákup kancelářských potřeb"
    • Evaluační zpráva k doučování podporované z Národního plánu obnovy
    • Hodonín

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Společné vzdělávání je přirozená věc: P. Baxová

Společné vzdělávání je přirozená věc: P. Baxová

3
„ Líbí se mi princip spádové školy, “ říká Pavla Baxová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Rytmus – od klienta k občanovi, která podporuje lidi se zdravotním postižením (převážně mentálním) v samostatnosti a nezávislosti.  Už 23 let pomáhá svým klientům s aktivním začleňováním do přirozeného prostředí, a to jak ve škole a v práci, tak při samostatném bydlení nebo volnočasových aktivitách.     

DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE                          


1

Každoročně také pořádá Týden pro inkluzi zaměřený na podporu společného vzdělávání a výměnu zkušeností v této oblasti. „Spádová škola je taková škola, do níž mají chodit všechny děti, které bydlí v jejím nejbližším okolí. Taková škola, aby byla inkluzívní, se musí s myšlenkou společného vzdělávání ztotožnit. Přiznat si, že bude muset leccos změnit, například vyučovací techniky.  Musí se naučit novým přístupům, třeba tomu, jak společně řešit problémy nebo jak připravit individuální vzdělávací plán tak, aby byl pomocným a nikoli zatěžujícím materiálem,“ upřesňuje Pavla Baxová, která se problematice inkluze věnuje již řadu let.

„Jsem přesvědčená, že existuje-li ve škole pozitivní naladění a spolupráce, má společné vzdělávání smysl. V takovém případě přínos vnímám jednoznačně,“ říká Pavla Baxová, která se ale domnívá, že takto to zatím funguje málokde. „V opačném případě bohužel o smyslu, respektive významu, pochybuji,“ dodává.

„Inkluzívní školu vede ředitel, který o své škole takto přemýšlí a zároveň ji takto prezentuje a některého ze svých spolupracovníků obsadí na pozici koordinátora inkluze. Ten by se měl aktivně věnovat podpoře konkrétního začlenění dětí a pomáhat řediteli určovat strategii inkluzívní školy. Začleněné dítě je skutečnou součástí třídního kolektivu. Nesedí se "svým" asistentem v zadní lavici, aby nerušili. Čas, který žák se speciálními vzdělávacími potřebami tráví jinde, než ve třídě, například v knihovně nebo v kabinetu, je promyšlený a předem určený například k tomu, aby se žák v klidu naučil novou látku. Asistent pedagoga pracuje podle pokynů učitele s konkrétním dítětem, je-li potřeba, nebo s celou skupinou. Jeho přítomnost umožňuje učiteli vyučovat ve třídě, kde jsou začleněny děti s různými možnostmi a úrovněmi a využívat osvojené moderní vyučovací techniky. Učitel a asistent pracují jako tým, mají domluvené kompetence,“ popisuje podrobně Pavla Baxová, jak by, podle ní, inkluzivní škola měla vypadat.

 „Podle mne v praxi inkluzi brání tabulky a formuláře. Protože berou čas a nepomáhají. Dá se na ně i vymluvit,“ uzavírá Pavla Baxová, ředitelka společnosti Rytmus, která provozuje také nadační fond Rytmus zaměřený na vzdělávání a přípravu pedagogických pracovníků na práci v inkluzivních třídách a na celkovou podporu pedagogických pracovníků, rodičů a sociálních a poradenských pracovníků při začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol.


DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE        

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací