V úvodním vystoupení na konferenci 1. náměstek ministra školství zdůraznil, že také Rada Evropské unie na svém
posledním jednání k otázkám vzdělávání vyslovila potřebu hledání rovnováhy mezi všeobecným a odborným
vzděláváním. V České republice je toto téma řešeno v rámci přípravy Strategie vzdělávací politiky do roku
2020, na níž naváže budoucí operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
„Potřebujeme prosadit společenské povědomí, že všeobecné vzdělání v 21. století znamená také robustní
přírodovědné, matematické a technické kompetence, bez nichž si nelze představit plnohodnotné fungování člověka
v moderní společnosti významně založené na technologiích“, uvedl na konferenci Jiří Nantl.
První náměstek ministra školství upozornil na to, že nejde pouze o téma učňovské přípravy, ale také o potřebu modernizace odborného vzdělávání. Potřeba lepší vazby školy a praxe prostupuje všemi úrovněmi vzdělávacího systému. Uvedl, že například připravovaná novela českého vysokoškolského zákona počítá s profesní profilací bakalářských a magisterských studijních programů a navrhovaná změna systému akreditací umožní na vysokých školách ve spolupráci s podniky zavést prvky typu projektově orientované výuky.
Na konferenci byl dále představen individuální projekt národní POSPOLU, v jehož rámci mají být ověřeny legislativní, metodické a další podmínky uplatnění prvků duálního vzdělávání v učňovské přípravě. Tento projekt byl českým ministerstvem školství zahájen v prosinci 2012.
Během své pracovní návštěvy Bratislavy se Jiří Nantl také sešel s českým velvyslancem na Slovensku Jakubem Karfíkem. Diskutovali spolu o aktuálních a strategických otázkách česko-slovenské spolupráce a zúčastnili se pracovní konzultace s generálním ředitelem sekce vysokých škol slovenského ministerstva školství Peterem Plavčanem k otázkám týkajícím se zavádění změn v systému akreditací vysokých škol.
Kontakt:Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
e-mail: press@msmt
