Uznávání výsledků předchozího učení ve vysokém školství je významným tématem Boloňského procesu, který má za cíl integrací klíčových prvků vysokoškolských systémů evropských zemí. Roste i důležitost rozvoje moderních nástrojů pro uznání jakékoli předchozí znalosti a dovednosti a jejich přijetí v rámci evropského prostoru.
Tímto tématem se proto zabývala mezinárodní konference „Flexibilní cesty ve vysokém školství“, která v pátek 14. prosince 2012 proběhla v Národní technické knihovně za účasti 90 expertů z 25 zemí.Na konferenci vystoupil 1. náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jiří Nantl, který řekl: “S rostoucím společenským a technologickým vývojem v soukromém i veřejném sektoru budou vzrůstat nároky na kvalifikaci zaměstnanců. Řada lidí bude během svého života i několikrát měnit svoji profesi. Nelze předpokládat, že veškeré potřebné znalosti získají ve škole. Navíc se odhaduje, že 60 % povolání, která budou vykonávat dnešní děti, v současnosti ještě neexistuje. Proto je třeba počítat s tím, že si lidé budou muset své znalosti a dovednosti během života průběžně doplňovat.“
Rozvoj celoživotního vzdělávání mají podporovat mimo jiné kvalifikační rámce, které jednotlivé země přijímají v návaznosti na Evropský rámec kvalifikací pro celoživotní učení, který odsouhlasil Evropský parlament a Rada Evropské unie v roce 2008. V České republice je již velmi dobře rozvinutý systém uznávání výsledků neformálního vzdělávání do stupně 4 Evropského kvalifikačního rámce, který odpovídá středoškolskému vzdělání včetně učebních oborů, a to na základě zákona č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího vzdělávání. První náměstek ministra školství Jiří Nantl však na konferenci poukázal na rostoucí potřebu individualizace přístupu ke studujícím ve vysokém školství, pro něž nám dosud chybí jasná pravidla a metodika, která by zajistila potřebnou flexibilitu vzdělávacích cest, aniž by byla zpochybněna kvalita.
Dnešní odborné setkání přispělo k výměně informací o přístupech a využití uznávání předchozího učení ve vysokém školství v různých zemích Evropy. Účastníci se seznámili se zkušenostmi zahraničních kolegů a diskutovali o vhodných nástrojích a postupech v oblasti uznávání výsledků neformálního vzdělávání.
“Dnešní konference je završením letošních seminářů, které se uskutečnily v Rize a v Nikósii,” řekl Michal Karpíšek, viceprezident EURASHE – Evropské asociace institucí vysokého školství, a dodal: “Vysoká účast odborníků z řady zemí svědčí o tom, že téma uznávání výsledků předchozího učení ve vysokém školství je v celé Evropě velmi aktuální. Dnešní konference přispěla k výměně zkušeností a dobré praxe v této oblasti, zároveň otevřela další otázky, na které bude třeba hledat odpovědi.”
Více informací naleznete na www.eurashe.eu.
Tiskový odbor MŠMT
tel.: 234 811 566
press@msmtcz