ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Výuka moderních dějin – výzkum a jeho výsledky

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2012 ⁄ Výuka moderních dějin – výzkum a jeho výsledky

Výuka moderních dějin – výzkum a jeho výsledky

Praha, 21. 11. 2012 - Za hlavní cíle výuky dějepisu považují učitelé v ČR zejména naučit žáky vyhledávat a zpracovávat informace, obhájit svůj názor a schopnost vést smysluplnou diskusi. Téměř 90 % učitelů při tom přihlíží při své výuce k aktuálním událostem. Tato zjištění vyplývají z výzkumné zprávy projektu Stav výuky soudobých dějin, kterou vypracoval Ústav pro studium totalitních režimů.        

Výzkum zaměřený především na výuku moderních dějin probíhal v letošním roce mezi 1593 učiteli dějepisu základních a středních škol.

Důležité postřehy z pohledu MŠMT:

  • téměř 90 % učitelů využívá ve svých hodinách moderní technologie výuky
  • zhruba stejný počet učitelů používá kromě učebnic dějepisu i další učební pomůcky, jako jsou například pracovní listy, tajenky, křížovky
  • mnoho učitelů si vytváří vlastní pomůcky
  • téměř tři čtvrtiny učitelů dějepisu navštěvuje se svými žáky v rámci předmětu historická regionální místa, muzea a výstavy
  • většině dotazovaných učitelů dějepisu je zřejmý cíl dějepisu jako předmětu
  • většina se shodla na tom, že kromě základních znalostí je třeba si odnést poučení z dějinných chyb a pochopení událostí v současném světě
  • na otázky, jak motivují učitelé dějepisu své žáky, nejčastěji vyprávějí příběh, čtou úryvek z knižních podkladů, používají pomůcky k prezentaci učiva nebo žáky aktivují skupinovou prací
  • kromě vyprávěcí – narativní metody využívají učitelé dějepisu i jiné verbální metody, jako debatu, referát, popis nebo dialog
  • je stálý nedostatek odborných studií a pomůcek pro výuku nejnovějších a soudobých dějin, zejména v místním a regionálním kontextu
  • z kurikulárních dokumentů postrádají učitelé dějepisu nejvíce výkonnostní standardy žáků
  • necelá polovina pedagogů míní, že zájem žáků o moderní dějiny je podobný jako o jiné historické etapy
  • žáci projevují nejvyšší zájem o válečné dějiny, vzpomínky pamětníků, místní dějiny a dějiny každodennosti
  • podle 56 % většiny učitelů je méně než čtvrtina žáků schopna kriticky analyzovat historické poznatky
  • zájem žáků o dějepis ve volném čase je podle tří čtvrtin dotázaných spíše okrajovou záležitostí
  • žáky podle učitelů nejvíce motivuje k zájmu o minulost sledování filmů s historickou tematikou. Velmi podněcující je i svědectví pamětníků a návštěva významného místa, muzea či výstavy

„Výzkum ukázal erudovanost a velké nasazení učitelů dějepisu a zároveň potvrdil, že dnešní žáci jsou pod velkým vlivem masovým médií a především internetu, naopak v četbě odborné a krásné literatury mají značné mezery,“ komentuje náměstek pro regionální školství Jindřich Fryč.

Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy chystá dokončení průběhu kurikulární reformy v podobě standardů rámcových vzdělávacích programů, mezi kterými budou i standardy pro dějepis. MŠMT již dnes doporučuje ředitelům a ostatním pedagogům základních a středních škol věnovat náležitou pozornost výuce dějin 20. století, a to s důrazem na vzdělání žáků v problematice moderních, zejména nejnovějších dějin. Toto doporučení reaguje na současný nárůst extremistických a nedemokratických politických tendencí a zároveň reaguje na aktuální a naléhavé požadavky současnosti.

Tendence výuky dějin s ohledem na zahraniční vzory a modely:

  • preferovány jsou dějiny 20. století (zejména historie po roce 1945), naopak redukovány jsou postupně dějiny pravěku a starověku (u nás je tradiční obliba těchto epoch, protože nejstarší dějiny nebyly pod tak silným ideologickým tlakem)
  • důraz je kladen na dějiny kulturní, sociální, hospodářské a na dějiny tzv. každodennosti, které by měly být v rovnováze s dějinami politickými. Vyváženost by měla být zachována také na úrovni historie lokální, regionální, národní, evropské a globální
  • nové pojetí historie a školního dějepisu vychází z teorie tzv. multiperspektivy - mnohostranného výkladu dějin. V úvahu se tak berou také jiné názory, než jsou obecně platná a známá paradigmata
  • pozornost je soustředěna také na mimoevropské geopolitické a kulturní celky, především na ty, které jsou ohnisky konfliktů (Blízký východ) a žáci o nich denně slyší v médiích
  • opomíjeny nejsou ani dějiny minorit a odlišných etnických skupin, dějiny žen a dětí, historie proměn vztahu lidstva k životnímu prostředí (environmentální dějiny)

Výsledky výzkumu ÚSTR naleznete zde:

http://www.ustrcr.cz/cs/vyzkum-vyuky

Mgr. Marek Zeman
ředitel odboru vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
e-mail: press@msmt_cz

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací