ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Začínající učitelé se vidí za katedrami i za pět let

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Začínající učitelé se vidí za katedrami i za...

Začínající učitelé se vidí za katedrami i za pět let

Tabule
Praha, 13. září 2022 - Pro začínající pedagogy je učitelství společensky důležitá a smysluplná profese, které se chtějí věnovat i v budoucnu. Mladí učitelé chtějí u své profese setrvat i přesto, že v době pandemie na ně byly kladeny mimořádné požadavky a stále ještě nejsou zcela spokojeni s finančním ohodnocením, které se přitom v posledních letech několikrát zvyšovalo. Vyplývá to z vůbec prvního rozsáhlého šetření mezi začínajícími učiteli, které na konci minulého školního roku uskutečnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s  Národním institutem pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI).  Šetření se zúčastnilo 1693 učitelů, kteří se profesi věnují první dva roky.    

„Podporu začínajících učitelů považujeme za klíčový prvek v procesu zkvalitňování vzdělávacího procesu. Nejde jen o jejich finanční ohodnocení, kdy pro ně vláda zakotvila do zákona jistotu 130 % průměrné mzdy, ale také o zvyšování prestiže učitelského povolání, o které se různými kroky snažíme,“ říká ministr školství mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš.

„Během posledních dvou let byly na učitele v důsledku pandemie kladeny mimořádné požadavky. Je nicméně zjevné, že učitelé, kteří v těchto podmínkách strávili první roky v profesi, to neodradilo. Drtivá většina z nich hodlá setrvat v profesi i za rok, tři ze čtyř učitelů se vidí ve třídách i za pět let. Jedná se o závěry, které jsou v rozporu s běžně reprodukovaným obrazem velké fluktuace absolventů učitelských oborů,“ konstatuje Zuzana Šalamounová ze SYRI.

Oboru pomohlo, že stát v minulých letech platy učitelů navýšil. V současnosti průměrná mzda kantora dosahuje 45 835 korun, což je oproti celostátní průměrné mzdě o 21 procent více. Nástupní plat učitele je ale výrazně nižší. Učitelé, kteří pociťují určitou nejistotu v tom, zda se budou výuce věnovat i za pět let, nejsou zcela spokojeni se svým finančním ohodnocením. „Na tento výsledek se můžeme dívat pozitivně, neboť jako klíčový důvod pro odchod z profese u začínajících učitelů se dlouhodobě uvádí tzv. šok z reality. Jedná se o rozpor mezi představami a ideály, s nimiž začínající učitelé do škol vstupují, a každodenní školní realitou, s níž se setkávají. Pokud nejistota začínajících učitelů ohledně setrvání v profesi nepramení v rozčarování či frustraci z každodenního života ve škole, jedná se bezesporu o pozitivní trend,“ doplňuje Šalamounová.

Výsledky šetření dále ukazují, že téměř všichni začínající pedagogové vnímají učitelství jako společensky důležitou a smysluplnou profesi. Celkem 84 procent z nich pak hodnotí svou práci jako profesi, v níž mohou dobře využít vlastních schopností.

Začínající učitelé se vyjadřovali také k tomu, zda během prvního roku v praxi měli oporu v uvádějícím učiteli, který funguje jako jejich mentor. Právě zkušení pedagogové by totiž měli přicházejícím absolventům poskytnout potřebnou podporu v tom, aby dobře zvládli svou novou roli. „Podíl učitelů, kteří se setkávali s uvádějícím učitelem, je téměř 70 procent, avšak pouze polovina z nich hodnotí vzájemnou spolupráci jako intenzivní. Přibližně každý desátý začínající učitel ve své škole mentora neměl. Mezi začínajícími učiteli se pak 19 procent domnívá, že uvádějící učitel je pouze formální institut,“ uvádí Martin Sedláček ze SYRI, který je odborníkem na procesy vedení a řízení ve škole. „Institut uvádějících učitelů zjevně částečně kompenzuje podpora začínajících učitelů na úrovni celé školy. Dvě třetiny začínajících učitelů totiž uvedly, že ve škole mají možnost se s někým poradit, pokud potřebují pomoc s realizací výuky nebo hodnocením žáků. Nelze však říci, zda se jedná o pravidelnou, plánovanou a systematickou podporu, kterou by měli poskytovat právě zkušenější kantoři,“ říká Sedláček.

Národní šetření mezi začínajícími učiteli, které letos probíhalo poprvé, se bude pravidelně opakovat také v dalších letech. „Učitelství dlouhodobě patří do pětice profesí s nejvyšší společenskou prestiží. Potřebujeme však zjišťovat, jak se v profesi cítí sami učitelé. Plánujeme proto pravidelná šetření, která se budou orientovat na učitele na začátku jejich kariérní dráhy. Díky tomu můžeme průběžně monitorovat, jak začínající učitelé vnímají svoji kariérní volbu i své profesní dovednosti, a s těmito informacemi dále pracovat,“ doplnil Jan Mušuta, ředitel odboru řízení a rozvoje vzdělávání Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy.

Kontakt pro bližší informace: Zuzana Šalamounová, salamounova@phil_muni_cz, tel.: 732 341 329, Martin Sedláček, msedlace@phil_muni_cz, 549 495 308, Jan Mušuta, Jan.Musuta@msmt_cz, +420 234 812 139.

O SYRI

Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI) vznikl 1. června 2022. Pod jednou střechou sdruží cca 150 vědců z Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Akademie věd. Zkoumat bude následujících 9 oblastí: (1) Komunikace, riziko a nejistota; (2) Právo a vládnutí; (3) Systémy resilience; (4) Socioekonomické nerovnosti; (5) Polarizace a populismus; (6) Efektivita zdravotního systému; (7) Vzdělávání; (8) Ekonomické dopady; (9) Trh práce. Ve všech těchto oblastech zapojení výzkumníci dlouhodobě rozvíjejí své výzkumné aktivity, avšak projekt SYRI je prvním, který je zaměřen na nová systémová rizika vztažená ke zdravotním a jiných celospolečenským ohrožením typu pandemií.
Jak správně označovat SYRI: SYRI je zkratkou pro Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik. Při reportážích můžete v případě potřeby krácení uvádět pouze: národní institut SYRI.

Zuzana Šalamounová se věnuje otázkám pregraduální přípravy studentů učitelství. Řeší, co by měli absolventi učitelství umět při vstupu do praxe a jak připraveni se cítí začínající učitelé. Zabývá se možnostmi intervence u učitelů v praxi.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací