* Jaké budou vaše priority?
Rozhodně už nepůjde o zásadní změny. V prvém případě chci obhájit co nejvyšší rozpočet. Cestu ze všech krizí, i v budoucnu, spatřuji totiž v tom, že se nám podaří dovzdělat naše občany, aby byli schopni vykonávat kvalifikačně náročnější činnosti a abychom si tak my všichni mohli udržet životní úroveň. Pak chci samozřejmě spustit strukturální fondy, aby skutečně pomohly školství i výzkumu. A rozhodně je třeba dotáhnout maturity.
* V lednu odvolaný šéf státních maturit Pavel Zelený ale tvrdí, že se příští rok kvůli skluzu v přípravě na sto procent nestihnou.
S výroky pana Zeleného jsem obeznámena, ale já nepodléhám velkým básním. Vím prostě, že jsou tu dvě skupiny lidí, kteří mají rozdílný názor na skutečnost, v jakém stavu příprava maturit je.
* Nejde jen o to, že se tyto dvě skupiny střetly v boji o tučný státní tendr na logistické zajištění zkoušek?
Já se na vše zevrubně podívám, což bude jeden z mých prvních kroků, a chci si udělat jasno, jak dál. Jestli se dají maturity dodělat tak, jak jsou nyní připraveny, a v jakém čase. Není možné, aby ředitelé škol zůstávali v nejistotě. Zároveň si nemyslím, že půjde o zásadně problematickou věc.
* Existuje dohoda, že si s sebou může nový ministr přivést tým?
Zatím žádné instrukce nemám. Radikální změny však nechystám. Nepřeji si, aby se jakkoli rozkolísalo, co nyní na ministerstvu je. Nicméně rovněž jsem tu oznámila své priority a chci si ověřit, že lidé, co je na školství mají na starosti, jsou ti praví na svých místech.
* Jaký bude osud Bílé knihy terciárního vzdělávání, která chce podle četných kritiků, zejména z řad akademické obce, zprivatizovat české školství?
Není žádným řešením, když se Bílá kniha, v níž jsou samozřejmě sporné body, zastaví. Nic lepšího na stole nemáme. Budu samozřejmě s akademickou obcí jednat.
* Kniha je svázána s řadou miliónových projektů financovaných z evropských fondů, třeba s analýzami zavedení školného. Nelze ji zastavit proto?
Když tu už fondy máme, tak pokud se rozhodneme do reformy jít, je potřeba je využít. A jestliže reforma má podpořit jak ve výzkumu, tak ve vysokém školství ty nejlepší, předpokládá se, že by tam ty finance jít měly. Máme-li dodělat nějaké koncepty a systémy, strukturální fondy jsou prostě ideální příležitostí. Musí tu po nich přece něco zůstat.
* Vláda schválila zvýšení tarifů i pro učitele o 3,5 procenta, jenže peníze se přelijí z jedné kapsy do druhé, budou-li vyplaceny z odměn. Co o tom soudíte?
Jak jsem řekla, budu se snažit navýšit rozpočet. Všechny řeči, kolik peněz bude, jsou proto nyní platonické. Situace se radikálně mění. Věřím, že tato vláda bude mít za cíl podpořit věci, které jsou skutečně podstatné, a že se s ministry dokážu dohodnout, že právě navýšení rozpočtu školství je jednou z nich.