Ministerstvo školství a tělovýchovy (MŠMT) si s cílem zmapovat situaci romských školáků na základních školách zpracovalo průzkum. Dotazník vyplnilo 2713 škol navštěvovanými zhruba půl miliónem žáků. Romského původu jich bylo přes 21 tisíc.
Z šetření probíhajících od srpna 2008 do letošního ledna na ZŠ u sociálně vyloučených lokalit vyplynula nerovnováha mezi žáky z minority a majority.
Zatímco mezi romskými školáky se každý třetí učí dle vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižním: často končí ve speciálních třídách a na praktických ZŠ, u Neromů je to každý čtyřicátý sedmý.
Průzkum zjišťoval rovněž u žáků třetích, pátých a osmých tříd prospěch, propadnutí, absence a odchody na jiné školy. Ve všech těchto kategoriích byli romští žáci výrazně pod průměrem. Například šanci, že ukončí běžnou ZŠ s vrstevníky, s nimiž nastupovali, měli jen přibližně poloviční. Jako kritické momenty se ukázaly nástup do ZŠ a přechod na druhý stupeň.
Z předmětů činí žákům z minority problémy čeština a matematika. Jazyk ne vždy dobře ovládají z rodin. Neosvojí si ho ani v mateřských školách, kam jich dochází jen čtyřicet procent.
Z neromských dětí projde mateřinkami devadesát procent populace. Právě docházka do MŠ ale úspěch na ZŠ výrazně zvyšuje. "Je třeba zdůraznit, že problematika se netýká romských žáků a žákyň jako takových, ale převážně těch z nich, kteří žijí v sociálně znevýhodněném prostředí," uvedla pro Právo Michaela Marksová z MŠMT.
Podle ní rodiny nemotivují potomky k úspěchům ve vzdělávání. Dětem chybějí vzory, nemohou se doma dobře připravovat na výuku. Při nástupu do školy pak zaostávají a jejich potíže jsou často mylně diagnostikovány jako lehké mentální postižení. Ředitelé škol selhávání pedagogů odmítají. Za viníky špatného prospěchu romských žáků označili jednoznačně zázemí rodin, vůči nimž by přitvrdili sankce. Čtyři pětiny z ředitelů jsou přesvědčeny, že učitelé dělají pro integraci maximum.
MŠMT v rámci lepšího zmapování situaci Romů v našem školství připravilo další průzkum, a to na středních školách. Začít by mohl už první polovinu příštího roku, budou-li peníze.
"Nejedná se o přímé zjišťování etnických údajů u žáků a žákyň. Předmětem sběru jsou souhrnné anonymní údaje, poskytované za školu jako celek," upřesnila Marksová.
A jak vůbec resort rozlišuje romské žáky od neromských? Nechává to na učitelích a ředitelích. Dává jim vodítko - romský žák je ten, jenž se za Roma považuje, aniž by se k příslušnosti vždy hlásil, či je za Roma považován významnou částí svého okolí.
***
Romské děti na základních školách
- běžné ZŠ navštěvuje 72 procent z nich
- jejich absence jsou proti jejich vrstevníkům téměř trojnásobné, dívky chybějí více
- šance, že ukončí základní školu s dětmi, s nimiž do ní nastoupili, je téměř poloviční
- mají výrazně častěji snížené známky z chování: v osmé třídě to bylo 31 % chlapců (4,4krát více než u většiny), u dívek 22 procent (10krát více než u vrstevnic)
- mají nižší a jednotnější profesní aspirace: téměř 18 procent chce být kuchařem či kuchařkou
Zdroj - Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní ambice romských žáků a žákyň, duben 2009