moderátor
--------------------
Z pražského Albertova dnes odpoledne vyrazí takzvaný pochod produktů. Tenhle neobvyklý název akce má symbolizovat
odpor studentů k reformě vysokých škol, která podle nich jde příliš na ruku byznysu. Z kusých informací, které
zazněly v médiích, jsme se dozvěděli, že studenti chtějí protestovat proti školnému nebo vůči tomu, že vysoké školy
by se na základě reformy údajně musely podřídit firemní logice. U telefonu je Jan Bartko z iniciativy Vzdělání není
zboží, která pochod organizuje. Dobré odpoledne. Pane Bartko, popište, prosím, jak ten váš takzvaný pochod produktů
bude vypadat a co ten následný happening má přesně představovat.
Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
Takže pochodu začne tedy dnes ve 2 hodiny na pražském Albertově a vyrazí směrem k Pedagogické fakultě. Jeho účastníci
budou symbolicky označeni čárovými kódy, aby jakoby označili to, že to jsou jenom pouhými produkty vysokého školství.
Zároveň budou cestou samotné vysoké školy také označeny čárovým kódem, které bude vyjadřovat to, že se z nich stanou
pouze jakési další pracoviště nějakých soukromých korporací nebo jiných firem. A na konci proběhne krátká divadelní
scénka a následně nějaký happening.
moderátor
--------------------
Proč vlastně se svým protestem vycházíte právě dnes. Přeci jenom ta reforma vysokých škol čeká minimálně na část po
volbách a do té doby se asi nic zásadního nestane.
Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
To čeká, ale dnes a zítra probíhá v Budapešti a Vídni vlastně oslava 10. výročí zahájení boloňského procesu, který se
těmito změnami vyznačuje. A po celé Evropě budou probíhat různé demonstrace. Největší právě ve Vídni, kde se celý
týden odehrávají různé akce, ať už demonstrace, workshopy nebo přednášky, kterých se účastní tisíce lidí a my to
vidíme jako šanci se zapojit do téhle celoevropské, celoevropského týdne nějakých akcí.
moderátor
--------------------
Ale máte nějaké požadavky třeba na ministerstvu školství v rámci zapojení se do tohoto týdne?
Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
No, my spíše než nějaké přímé požadavky bychom chtěli nastolit tohle téma, aby... jakoby veřejnosti, aby se o něj
mnohem více zajímala, anebo a prostě udělat z toho jakoby celospolečenský problém, kterým by o ním začalo zajímat
více lidí. Proto jsme také pořádali několik přednášek na toto téma, který se účastnili zástupci jiných iniciativ,
jako je třeba Věda žije nebo Už se na to nemohu dívat. A naším vlastně záměrem je na tady toto téma co nejvíce
poukázat a ne přímo nabízet nějaké řešení, protože už jenom z podstaty my jako studenti nemůžeme přicházet s
konkrétními plány, jak něčeho docílit.
moderátor
--------------------
To byste klidně mohli, jste dospělí vysokoškolství studenti, inteligentní lidé, takže nějakou představu, alespoň
obecnou byste mít měli, ne?
Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
No, tak to samozřejmě ano, a to bychom právě viděli v podstatném navýšení financování školství z veřejného sektoru
určitě a ne právě... a ne sektorem soukromým, jak to Bílá kniha, respektive boloňský proces navrhuje.
moderátor
--------------------
To, prosím vás, tedy upřesněte, když k těm bodům jaksi té reformy, chystané reformy vysokých škol, proč vy si
myslíte, proč vy si připadáte jako produkty, proč nosíte čárové kódy, v čem je podle vás to nebezpečí obsaženo?
Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
Nebezpečí je podle mě v tom, že by se prostě školy měly podřídit za prvé, měly by se z nich stát firmy jako každé
jiné, které by prostě měly klasické marketingové strategie, musely by neustále jenom snižovat své náklady. Byl by
kladen důraz pouze na výstupní faktory, jako jsou počet vydaných vědeckých prací nebo budoucí uplatnění, co se týká
absolventů na trhu práce. A tam my nevidíme vzdělání jako nějaký produkt, který se má dát koupit jako třeba ráno
rohlíky v pekárně, ale na prostě jeden z pilířů společnosti, který by měl posouvat nějakým způsobem stále
dopředu.
moderátor
--------------------
A to podle vás tedy fakt, že firmy, že by se ty vysoké školy měly chovat jako firmy, tedy jako firma jako každá jiná,
tak to jste vyčetli z té Bílé knihy, to tam někde je?
Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
To tam, tam právě... Bílá kniha je taková velmi vágní a nastoluje sice nějaké jakoby svoje plány, jak něco udělat,
ale konkrétně nijak je vlastně ani, ani neřeší, a právě, jestliže v tom boloňském procesu to takhle funguje.
Například v Nizozemí, kde jako by tohle všechno je současně na nejvyšší úrovni, se už párkrát jakoby probírala ve
vládě myšlenka, že pokud by kupříkladu někdy v budoucnosti se stalo, že by na nějaké vysoké škole nebylo vzdělání v
cizích jazycích až tak výnosné, tak by je mohli prostě právě ti marketingoví ředitelé a odborníci bez jakýchkoliv
problémů prostě ze dne na jiný den zrušit bez problémů.
moderátor
--------------------
Takže vy v podstatě neprotestujete proti plánům českého ministerstva školství, ale spíš vůči nějaké všeobecnější
tendenci, která myslíte, že zasáhne i Českou republiku?
Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
No, já si myslím, že pokud prostě tady ta reforma, která sice teďko byla uložena k ledu a možná se před volbami opět
znovu vytáhne, tak jako by může určitě v každém případě i u nás, protože jsme se zavázali prostě k plnění myšlenek
boloňského procesu i v České republice a může to dojít prostě tak, na takovou situaci, v jaké to momentálně v tom
Holandsku třeba je. A i jinde v Evropě, protože se bouří studenti vlastně po celé Evropě.
moderátor
--------------------
Obává se Jan Bartko z iniciativy Vzdělání není zboží, která organizuje pochod produktů z pražského Albertova. Já vám
děkuji za rozhovor, přeji hezký den, na shledanou.
Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
Vám taky, na shledanou.
moderátor
--------------------
A poslouchal ho i vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání Jakub Fischer. Přeji vám hezké odpoledne.
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Dobré odpoledne vám i posluchačům.
moderátor
--------------------
Připouštíte, že na té kritice studentů, kterou jsme teď právě slyšeli, něco může být?
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Tak ono to má několik rovin, co říkal pan Bartko. Já zcela souhlasím s myšlenkou, že české vysoké školství je
financované. Na druhou stranu už nesouhlasím zcela s tím, jakým způsobem to lze řešit.
moderátor
--------------------
To znamená, že byste nesouhlasil s tím, aby šlo více peněz z veřejných prostředků, jak říkal pan Bartko?
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
No, já bych s tím samozřejmě souhlasil, ale víte, můj profesní background, moje profesní zázemí je hospodářská
statistika a národní účetnictví.
moderátor
--------------------
Takže se vám to nezdá reálné, promiňte, že vás přerušuji.
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Je to naprosto nereálné. Pokud se podíváme, jak vypadá současný stav veřejných financí, kdy deficit veřejných
rozpočtů v tom poměru k hrubému domácímu produktu je někde přes 6 procent a v situaci, kdy politické strany, ty
klíčové politické strany projevují zcela minimální zájem o to, že tento problém nějakým způsobem řešit, například
strukturálními reformami v jiných oblastech, tak považuji za naprosto nereálné, že by do, že by do odvětví školství a
vysokého školství připlulo nějakým, nějaký dramaticky vyšší, nějaká dramaticky vyšší částka, dramaticky vyšší podíl.
Já bych si to hrozně přál.
moderátor
--------------------
Jaké jsou alternativy, tedy získat něco od firem, získat něco od studentů, když to řeknu čistě takhle zjednodušeně,
ale na druhou stranu nečíhá na tom, na té možnosti, že by se firmy více zapojovaly do řízení vysokých škol, určité
nebezpečí, jak říkal pan Bartko?
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Ne, já bych nemluvil o zapojování firem do řízení. Já bych mluvil o zapojování firem do financování. A pokud se
bavíme o té spoluúčasti, tak pokud jde o spoluúčast studentů, tak to je prostě otázka, zdali studenti mají
participovat na tom, že jejich vzdělání je velmi, velmi přínosné, že jim výrazně zlepšuje i možnosti uplatnění na
trhu práce, zvyšuje jim jejich mzdy a pak je otázka, jestli toto jim má platit ta, řekněme, chudší, méně vzdělaná
část populace, anebo zdali tyto studenti ze svých dodatečných výnosů z toho vzdělání mají nějakým způsobem na tom
spoluúčastnit sami. Co se týče těch firem, tak tam je to v té rovině, já bych rozhodně neviděl studenty jako produkty
s čárovými kódy, na druhou stranu myslím si, že je to určitě...
moderátor
--------------------
Dnes je můžete vidět na Albertově fyzicky.
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Myslím si, že je to nějaká nadsázka. Je to docela hezká nadsázka, ale nemyslím si, že se jedná o studenta coby
čárového... coby čárový kód, který by byl vzděláván podle požadavků zaměstnavatelů. Já si myslím, že tato záležitost,
tento, tento přístup, kdy zaměstnavatelé by trochu měli ovlivnit směr toho vzdělávání. Nejde přece na ruku byznysu,
ale jde na ruku těm studentům, protože to naopak zvýší možnosti jejich uplatnění na trhu práce, protože budou více
žádáni a lépe se uplatní v těch, lépe se uplatní v těch firmách.
moderátor
--------------------
To jsou samozřejmě teoretické otázky, které pravděpodobně v té Reformě terciárního vzdělávání nějakým způsobem
řešíte, ale v jaké fázi je příprava, příprava té reformy?
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Tak my v současné době řešíme v tomto pololetí 4 prioritní okruhy, řeknu to jenom heslovitě. Finanční pomoc
studentům, to znamená možnost, aby naopak studenti v době svého studia měli větší šanci pokrýt své náklady spojené se
studiem, protože ten, to, tu finanční participaci, to případné školné by se určitě platilo až odloženým způsobem.
Druhou otázkou je otázka akreditací, reakreditací institucí. Třetí otázkou je otázka rozdělování prostředků. Čtvrtou
otázkou je otázka transformace institucí vyššího odborného vzdělávání. Čili to jsou úkoly, které jsou aktuální pro
toto pololetí. V dalším pololetí se budeme...
moderátor
--------------------
Rozumím, promiňte, že vás přerušuji, ale to vypadá zajímavě teoreticky, ale jak daleko jste v tom, co se týče třeba
nějakých návrhů zákonů, kdy je možné tyto myšlenky implementovat do reality?
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Ano, tak ty čtyři, ty čtyři okruhy problémů, které jsem vyjmenoval, tak předpokládáme, že ve formě nelegislativního
materiálu předložíme vládě ještě v současném funkčním období. A potom samozřejmě bude záležet na postoji vlády České
republiky, jakým způsobem se k tomu postaví, zdali dá pokyn, aby se to přetavilo do nějakých legislativních
materiálů. Bude samozřejmě záviset i na výsledcích voleb do Poslanecké sněmovny, které proběhnou, které proběhnou na
konci května.
moderátor
--------------------
Já vám děkuji za rozhovor, to byl vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání Jakub Fischer, na slyšenou.
Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Na slyšenou.
RÁDIO ČESKO: Financování vysokého školství
12. března 2010 odvysílal Český rozhlas reportáž o protestu několika desítek studentů proti Boloňskému procesu a
reformě terciárního vzdělávání. Součástí reportáže byl i rozhovor s odborných garantem projektu Reforma terciárního
vzdělávání Jakubem Fischerem.