ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • RÁDIO ČESKO: Financování vysokého školství
    • Fyzika
    • Oznámení o vyhlášení nadlimitní veřejné zakázky „Pronájem multifunkčních zařízení II“
    • Stáhněte si zdarma nové třídní knihy pro gymnázia
    • Oznámení o výsledku veřejné zakázky "Zajištění ubytování, stravování a konferenčních služeb ve Zlíně"

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ RÁDIO ČESKO: Financování vysokého školství

RÁDIO ČESKO: Financování vysokého školství

12. března 2010 odvysílal Český rozhlas reportáž o protestu několika desítek studentů proti Boloňskému procesu a reformě terciárního vzdělávání. Součástí reportáže byl i rozhovor s odborných garantem projektu Reforma terciárního vzdělávání Jakubem Fischerem.    

moderátor
--------------------
Z pražského Albertova dnes odpoledne vyrazí takzvaný pochod produktů. Tenhle neobvyklý název akce má symbolizovat odpor studentů k reformě vysokých škol, která podle nich jde příliš na ruku byznysu. Z kusých informací, které zazněly v médiích, jsme se dozvěděli, že studenti chtějí protestovat proti školnému nebo vůči tomu, že vysoké školy by se na základě reformy údajně musely podřídit firemní logice. U telefonu je Jan Bartko z iniciativy Vzdělání není zboží, která pochod organizuje. Dobré odpoledne. Pane Bartko, popište, prosím, jak ten váš takzvaný pochod produktů bude vypadat a co ten následný happening má přesně představovat.

Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
Takže pochodu začne tedy dnes ve 2 hodiny na pražském Albertově a vyrazí směrem k Pedagogické fakultě. Jeho účastníci budou symbolicky označeni čárovými kódy, aby jakoby označili to, že to jsou jenom pouhými produkty vysokého školství. Zároveň budou cestou samotné vysoké školy také označeny čárovým kódem, které bude vyjadřovat to, že se z nich stanou pouze jakési další pracoviště nějakých soukromých korporací nebo jiných firem. A na konci proběhne krátká divadelní scénka a následně nějaký happening.

moderátor
--------------------
Proč vlastně se svým protestem vycházíte právě dnes. Přeci jenom ta reforma vysokých škol čeká minimálně na část po volbách a do té doby se asi nic zásadního nestane.

Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
To čeká, ale dnes a zítra probíhá v Budapešti a Vídni vlastně oslava 10. výročí zahájení boloňského procesu, který se těmito změnami vyznačuje. A po celé Evropě budou probíhat různé demonstrace. Největší právě ve Vídni, kde se celý týden odehrávají různé akce, ať už demonstrace, workshopy nebo přednášky, kterých se účastní tisíce lidí a my to vidíme jako šanci se zapojit do téhle celoevropské, celoevropského týdne nějakých akcí.

moderátor
--------------------
Ale máte nějaké požadavky třeba na ministerstvu školství v rámci zapojení se do tohoto týdne?

Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
No, my spíše než nějaké přímé požadavky bychom chtěli nastolit tohle téma, aby... jakoby veřejnosti, aby se o něj mnohem více zajímala, anebo a prostě udělat z toho jakoby celospolečenský problém, kterým by o ním začalo zajímat více lidí. Proto jsme také pořádali několik přednášek na toto téma, který se účastnili zástupci jiných iniciativ, jako je třeba Věda žije nebo Už se na to nemohu dívat. A naším vlastně záměrem je na tady toto téma co nejvíce poukázat a ne přímo nabízet nějaké řešení, protože už jenom z podstaty my jako studenti nemůžeme přicházet s konkrétními plány, jak něčeho docílit.

moderátor
--------------------
To byste klidně mohli, jste dospělí vysokoškolství studenti, inteligentní lidé, takže nějakou představu, alespoň obecnou byste mít měli, ne?

Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
No, tak to samozřejmě ano, a to bychom právě viděli v podstatném navýšení financování školství z veřejného sektoru určitě a ne právě... a ne sektorem soukromým, jak to Bílá kniha, respektive boloňský proces navrhuje.

moderátor
--------------------
To, prosím vás, tedy upřesněte, když k těm bodům jaksi té reformy, chystané reformy vysokých škol, proč vy si myslíte, proč vy si připadáte jako produkty, proč nosíte čárové kódy, v čem je podle vás to nebezpečí obsaženo?

Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
Nebezpečí je podle mě v tom, že by se prostě školy měly podřídit za prvé, měly by se z nich stát firmy jako každé jiné, které by prostě měly klasické marketingové strategie, musely by neustále jenom snižovat své náklady. Byl by kladen důraz pouze na výstupní faktory, jako jsou počet vydaných vědeckých prací nebo budoucí uplatnění, co se týká absolventů na trhu práce. A tam my nevidíme vzdělání jako nějaký produkt, který se má dát koupit jako třeba ráno rohlíky v pekárně, ale na prostě jeden z pilířů společnosti, který by měl posouvat nějakým způsobem stále dopředu.

moderátor
--------------------
A to podle vás tedy fakt, že firmy, že by se ty vysoké školy měly chovat jako firmy, tedy jako firma jako každá jiná, tak to jste vyčetli z té Bílé knihy, to tam někde je?

Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
To tam, tam právě... Bílá kniha je taková velmi vágní a nastoluje sice nějaké jakoby svoje plány, jak něco udělat, ale konkrétně nijak je vlastně ani, ani neřeší, a právě, jestliže v tom boloňském procesu to takhle funguje. Například v Nizozemí, kde jako by tohle všechno je současně na nejvyšší úrovni, se už párkrát jakoby probírala ve vládě myšlenka, že pokud by kupříkladu někdy v budoucnosti se stalo, že by na nějaké vysoké škole nebylo vzdělání v cizích jazycích až tak výnosné, tak by je mohli prostě právě ti marketingoví ředitelé a odborníci bez jakýchkoliv problémů prostě ze dne na jiný den zrušit bez problémů.

moderátor
--------------------
Takže vy v podstatě neprotestujete proti plánům českého ministerstva školství, ale spíš vůči nějaké všeobecnější tendenci, která myslíte, že zasáhne i Českou republiku?

Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
No, já si myslím, že pokud prostě tady ta reforma, která sice teďko byla uložena k ledu a možná se před volbami opět znovu vytáhne, tak jako by může určitě v každém případě i u nás, protože jsme se zavázali prostě k plnění myšlenek boloňského procesu i v České republice a může to dojít prostě tak, na takovou situaci, v jaké to momentálně v tom Holandsku třeba je. A i jinde v Evropě, protože se bouří studenti vlastně po celé Evropě.

moderátor
--------------------
Obává se Jan Bartko z iniciativy Vzdělání není zboží, která organizuje pochod produktů z pražského Albertova. Já vám děkuji za rozhovor, přeji hezký den, na shledanou.

Jan BARTKO, iniciativa Vzdělání není zboží
--------------------
Vám taky, na shledanou.

moderátor
--------------------
A poslouchal ho i vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání Jakub Fischer. Přeji vám hezké odpoledne.

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Dobré odpoledne vám i posluchačům.

moderátor
--------------------
Připouštíte, že na té kritice studentů, kterou jsme teď právě slyšeli, něco může být?

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Tak ono to má několik rovin, co říkal pan Bartko. Já zcela souhlasím s myšlenkou, že české vysoké školství je financované. Na druhou stranu už nesouhlasím zcela s tím, jakým způsobem to lze řešit.

moderátor
--------------------
To znamená, že byste nesouhlasil s tím, aby šlo více peněz z veřejných prostředků, jak říkal pan Bartko?

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
No, já bych s tím samozřejmě souhlasil, ale víte, můj profesní background, moje profesní zázemí je hospodářská statistika a národní účetnictví.

moderátor
--------------------
Takže se vám to nezdá reálné, promiňte, že vás přerušuji.

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Je to naprosto nereálné. Pokud se podíváme, jak vypadá současný stav veřejných financí, kdy deficit veřejných rozpočtů v tom poměru k hrubému domácímu produktu je někde přes 6 procent a v situaci, kdy politické strany, ty klíčové politické strany projevují zcela minimální zájem o to, že tento problém nějakým způsobem řešit, například strukturálními reformami v jiných oblastech, tak považuji za naprosto nereálné, že by do, že by do odvětví školství a vysokého školství připlulo nějakým, nějaký dramaticky vyšší, nějaká dramaticky vyšší částka, dramaticky vyšší podíl. Já bych si to hrozně přál.

moderátor
--------------------
Jaké jsou alternativy, tedy získat něco od firem, získat něco od studentů, když to řeknu čistě takhle zjednodušeně, ale na druhou stranu nečíhá na tom, na té možnosti, že by se firmy více zapojovaly do řízení vysokých škol, určité nebezpečí, jak říkal pan Bartko?

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Ne, já bych nemluvil o zapojování firem do řízení. Já bych mluvil o zapojování firem do financování. A pokud se bavíme o té spoluúčasti, tak pokud jde o spoluúčast studentů, tak to je prostě otázka, zdali studenti mají participovat na tom, že jejich vzdělání je velmi, velmi přínosné, že jim výrazně zlepšuje i možnosti uplatnění na trhu práce, zvyšuje jim jejich mzdy a pak je otázka, jestli toto jim má platit ta, řekněme, chudší, méně vzdělaná část populace, anebo zdali tyto studenti ze svých dodatečných výnosů z toho vzdělání mají nějakým způsobem na tom spoluúčastnit sami. Co se týče těch firem, tak tam je to v té rovině, já bych rozhodně neviděl studenty jako produkty s čárovými kódy, na druhou stranu myslím si, že je to určitě...

moderátor
--------------------
Dnes je můžete vidět na Albertově fyzicky.

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Myslím si, že je to nějaká nadsázka. Je to docela hezká nadsázka, ale nemyslím si, že se jedná o studenta coby čárového... coby čárový kód, který by byl vzděláván podle požadavků zaměstnavatelů. Já si myslím, že tato záležitost, tento, tento přístup, kdy zaměstnavatelé by trochu měli ovlivnit směr toho vzdělávání. Nejde přece na ruku byznysu, ale jde na ruku těm studentům, protože to naopak zvýší možnosti jejich uplatnění na trhu práce, protože budou více žádáni a lépe se uplatní v těch, lépe se uplatní v těch firmách.

moderátor
--------------------
To jsou samozřejmě teoretické otázky, které pravděpodobně v té Reformě terciárního vzdělávání nějakým způsobem řešíte, ale v jaké fázi je příprava, příprava té reformy?

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Tak my v současné době řešíme v tomto pololetí 4 prioritní okruhy, řeknu to jenom heslovitě. Finanční pomoc studentům, to znamená možnost, aby naopak studenti v době svého studia měli větší šanci pokrýt své náklady spojené se studiem, protože ten, to, tu finanční participaci, to případné školné by se určitě platilo až odloženým způsobem. Druhou otázkou je otázka akreditací, reakreditací institucí. Třetí otázkou je otázka rozdělování prostředků. Čtvrtou otázkou je otázka transformace institucí vyššího odborného vzdělávání. Čili to jsou úkoly, které jsou aktuální pro toto pololetí. V dalším pololetí se budeme...

moderátor
--------------------
Rozumím, promiňte, že vás přerušuji, ale to vypadá zajímavě teoreticky, ale jak daleko jste v tom, co se týče třeba nějakých návrhů zákonů, kdy je možné tyto myšlenky implementovat do reality?

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Ano, tak ty čtyři, ty čtyři okruhy problémů, které jsem vyjmenoval, tak předpokládáme, že ve formě nelegislativního materiálu předložíme vládě ještě v současném funkčním období. A potom samozřejmě bude záležet na postoji vlády České republiky, jakým způsobem se k tomu postaví, zdali dá pokyn, aby se to přetavilo do nějakých legislativních materiálů. Bude samozřejmě záviset i na výsledcích voleb do Poslanecké sněmovny, které proběhnou, které proběhnou na konci května.

moderátor
--------------------
Já vám děkuji za rozhovor, to byl vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání Jakub Fischer, na slyšenou.

Jakub FISCHER, vedoucí projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Na slyšenou.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací