Sdělení MŠMT k příplatkům za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah
č.j. 17 575/2005-25
Zákonem o pedagogických pracovnících se realizovala změna zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost. Do tohoto zákona byl doplněn nový § 8a, který zavedl nový příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah. Jeho smyslem bylo "zlegalizovat" dosavadní praxi, kdy přímá pedagogická činnost, kterou vykonávali pedagogičtí pracovníci v rámci pracovní směny nad ředitelem stanovený rozsah, byla posuzována a odměňována jako práce přesčas, i když se o práci přesčas ve smyslu § 83 odst. 6 zákoníku práce nejednalo, nebo byla odměňována formou osobního příplatku nebo odměn, tj. nenárokových složek platu, jejichž výše se na školách lišila.
MŠMT navrhovalo tento příplatek ve výši průměrného hodinového výdělku. V poslanecké sněmovně však byl přijat i přes negativní postoj MŠMT pozměňovací návrh, který tento příplatek zdvojnásobil. Argumentace poslanců spočívala v tom, že je třeba zaplatit nejen vlastní odučenou hodinu nad stanovený rozsah, ale i přípravu na ni.
Příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah však nelze považovat za opatření, přijaté s cílem obecného zvýšení úrovně odměňování pedagogických pracovníků. A proto jeho dopady nelze hodnotit jako nárok na zvýšení zdrojů státního rozpočtu. Institut tohoto příplatku může do jisté míry nahradit stávající systém odměňování za mimořádné práce formou mimořádných odměn a ze zdrojů vyplácených dosud na tyto mimořádné odměny může být tento dopad také kryt.
Tento příplatek se týká všech kategorií pedagogických pracovníků "veřejných" škol a školských zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení.
MŠMT si je vědomo negativních důsledků, které toto rozhodnutí přineslo školám a školským zařízením. Nejde přitom jen o čistě ekonomické důsledky, které pedagogičtí pracovníci bezprostředně pociťují např. při snižování nenárokových složek platu, ale i o důsledky, které se promítají do dalších oblastí, např.omezené uvolňování pedagogických pracovníků na akce v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Přestože MŠMT nepokládá současnou úpravu ustanovení § 8a zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost, za optimální, je třeba současně konstatovat, že ředitelé škol a školských zařízení jsou jako představitelé státní správy povinni postupovat v souladu se zákonem.
V Praze dne 9. května 2005
PaedDr. Jaroslav Műllner v.r.
náměstek ministryně