ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • TÝDENÍK ŠKOLSTVÍ: Kdo má pravdu aneb Státní maturita z pohledu CERMAT

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ TÝDENÍK ŠKOLSTVÍ: Kdo má pravdu aneb Státní...

TÝDENÍK ŠKOLSTVÍ: Kdo má pravdu aneb Státní maturita z pohledu CERMAT

3. března 2010 vyšla v Týdeníku ŠKOLSTVÍ reakce ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání Pavla Zeleného na kritiku stavu příprav státní maturity ze strany některých pedagogů.    

V Týdeníku Školství číslo 7 jsme zveřejnili názory středoškolských učitelů na státní maturitu. Tentokrát jsme požádali ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) Pavla ZELENÉHO o reakci na tyto názory.

Objektivita maturity

Objektivitu státní maturity není podle pedagogů možné zajistit. Osobně se domnívám, že to tak není. Za prvé je potřeba vysvětlit, proč byla pro český jazyk a literaturu a cizí jazyky zvolena forma komplexní zkoušky neboli soubor dílčí ústní zkoušky, didaktického testu a písemné práce. Jazyk nelze zkoušet pouze prostřednictvím didaktického testu, jak je tomu u ostatních předmětů. U jazyka vždy ověřujeme několik znalostí a dovedností, které lze zjednodušeně shrnout do skupin: 1. receptivní řečové dovednosti (čtení, poslech); 2. produktivní řečové dovednosti (písemný projev a ústní projev) a 3. interaktivní řečové dovednosti (ústní interakce). Každá z dílčích zkoušek komplexní zkoušky tedy ověřuje jeden z uvedených souborů znalostí a dovedností. Z toho vyplývá, že pokud chceme zkoušet jazyky, tak jedině formou komplexní zkoušky. Co se týče míry objektivity hodnocení ústní zkoušky a písemné práce, stát negarantuje stoprocentní objektivitu hodnocení, kterou z logiky věci nelze zaručit nikdy. Tento způsob ale zaručuje maximální možnou míru objektivity tím, že stanovuje jednotná kritéria hodnocení, dva hodnotitele pro každou zkoušku a jejich proškolení k tomu, aby hodnotili na základě jednotné metodiky.

Originalita textu

Zkouškou nelze ověřit vše, co se učí, a současně je nutné učit mnohem více než pouze to, co maturitní zkouška ověřuje.

Do hodin slohu bezesporu patří fantazie, tvořivost, diskuze o originalitě textu, ozvláštnění, autorském stylu a tak podobně a to vše pochopitelně ovlivní i psaní maturitní písemné práce. Otázkou ale je, co taková zkouška může ověřovat, respektive co se dá hodnotit a současně zachovat co největší možnou míru objektivity hodnocení. Dílčí zkouška písemná práce z českého jazyka a literatury ověřuje produkci textu. Ověřuje to, zda žák dovede vytvořit smysluplný a koherentní text, vyjadřovat se v souladu s jazykovými normami, funkčně nakládat s jazykovými prostředky a především vyjádřit se k zadanému tématu v rámci konkrétní komunikační situace nebo slohového útvaru. Nejde o zkoušení tvůrčího psaní, nejde ani o literární soutěž.

Jeden stupeň cesty

Cílem komplexní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, potažmo i jejích dílčích částí, je posoudit, zda konkrétní žák dosahuje ve svých znalostech a dovednostech na a nad určitou hranici, kterou lze akceptovat jako minimální maturitní výkon. Kritéria hodnocení popisují, co přesně se na výkonech žáků hodnotí a do jaké míry žák tato hlediska naplňuje. Je zřejmé, že maturitní zkoušku budou dělat žáci, kteří v budoucnu půjdou studovat vysokou školu a dosáhnou například na magisterské tituly, z některých budou doktoři, docenti, možná profesoři. K maturitě ale dojdou i ti žáci, kteří už ve studiu dál pokračovat nebudou a pro něž je maturitní zkouška maximem, které na cestě svého vzdělávání dosáhnou. Maturitní zkouška je tedy jen jedním stupněm na cestě, která bude pro každého žáka jinak dlouhá, a má vyjádřit, jak si který žák stojí na tomto úseku cesty. Není potřeba už v rámci maturity zkoušet vyčíslit, zda je žák tak výjimečný, že ho pravděpodobně čeká i doktorát na poli daného předmětu. Výjimečný žák zvládne maturitní zkoušku na vysoký, pravděpodobně plný počet bodů a na zhodnocení své výjimečnosti bude mít bezesporu dostatek času v průběhu svého dalšího studia.

Proškolování učitelů

Školení jsou nutná nikoli proto, že by kantoři nedokázali své studenty hodnotit. Jde o to, že způsob hodnocení je v celém spektru středních škol natolik rozmanitý, že i při jednotném zadání zkoušky bude hodnocení téže zkoušky variovat od stupně 1 po stupeň 5. Když se však hodnotitelé sejdou, seznámí se s jednotnými kritérii hodnocení a ohodnotí výkon žáka do jednotných hodnotících tabulek, rozptyl jejich hodnocení se radikálně snižuje. Nutné je také opakování školení, neboť od roku 2007 došlo k řadě změn v celé koncepci, zvláště u českého jazyka a literatury.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací