Na co se chcete v čase, který máte k dispozici, zaměřit?
Jsem si vědoma svého časově omezeného mandátu, z tohoto důvodu si musím nastavit priority tak, abych nevzbudila očekávání, která nebudu schopna právě z časových důvodů splnit. Nicméně jsou přede mnou priority, které považuji za zásadní a kterým se budu plně věnovat. Jsou to:
1) Příprava rozpočtu na rok 2010, pro mě povinnost číslo jedna. Obhájit pozici rezortu školství před členy vlády a dosáhnout v dané ekonomické krizi maximum možného.
2) České předsednictví v Radě EU. Je nutné je úspěšně dokončit. Ministerstvo má do konce června naplánováno ještě asi deset akcí, z nichž jedna z nejstěžejnějších mě čeká příští týden - zasedání Rady ministrů pro konkurenceschopnost v Bruselu, kterému předsedám.
3) Evropské peníze do škol. S ohledem na probíhající ekonomickou krizi a její dopad na rezort školství považuji za stěžejní dostat v co nejkratší době evropské peníze přímo do škol, a to především do oblasti podpory učebních pomůcek a vybavení škol. Před dvěma lety došlo k rapidnímu snížení finančních prostředků na učební pomůcky ve školách a tento deficit se zatím nepodařilo v rozpočtu pokrýt či navýšit.V letošním roce bylo sice uvolněno 80 milionů Kč na učebnice pro prvňáčky, přesto je tento sestupný trend velmi alarmující a školy v této oblasti potřebují co nejrychlejší pomoc.Okamžitě po mém příchodu jsem nechala vyhodnotit možnosti urychleného čerpání evropských peněz pro tuto oblast a zároveň jsem provedla i organizační změny ve skupině strukturálních fondů . Zadala jsem také zpracovat jednoduchý návod pro jednotlivé školy jak postupovat a jak peníze na pomůcky a vybavení čerpat.
4) Příprava státních maturit. Po analýze stávajícího stavu a plnění harmonogramu jsem rozhodla v přípravách státních maturit pokračovat. Nicméně, a to považuji za velmi důležité, zadala jsem průběžně monitorovat potencionální rizika a s těmito identifikovanými riziky operativně pracovat. Další aspekt, na který kladu hlavní důraz, je školení pedagogických pracovníků a lepší informovanost studentů. Z pohledu logistického zabezpečení považuji za zásadní moment plošnou generálku, která proběhne letos v říjnu. Dojde také k ověření proškolených pedagogů a hlavně studenti-maturanti si budou moci vyzkoušet a ověřit svoje znalosti.
5) Reforma terciárního vzdělávání. Považuji za naprosto zásadní pokračovat v nastartované reformě terciárního vzdělávání. Potřebujeme kvalitní vysokoškolské vzdělávání jako nikdy před tím. Je nezbytné, abychom zabezpečili svá strategická odvětví vysoce vzdělanými pracovníky. Je nutné zefektivnit způsob financování vysokých škol, jejich řízení a také zabezpečit rovný přístup k tomuto vzdělávání. Proto budeme pokračovat s realizací reformy terciárního vzdělávání a připravíme podmínky pro co nejrychlejší zavedení systému finanční pomoci studentům.
Jednou z Vašich priorit je příprava státního rozpočtu na rok 2010. S jakými požadavky půjdete do vlády?
Chápu jako svůj úkol vysvětlit svým kolegům ve vládě, že v období ekonomické krize je důležité investovat do vzdělávání. Tato investice se následně projeví po skončení krize a pomůže rychleji nastartovat ekonomický růst. Jakékoliv vyšší než nezbytně nutné snižování finančních prostředků na vědu a vzdělávání by nebylo prozíravé.
Jaký bude Váš tým spolupracovníků?
Na tak krátký časový úsek, na který mám mandát, by velké personální změny nebyly prozřetelné a nepřinesly by žádoucí efekt. Situace je diametrálně odlišná od roku 2006, kdy jsem nastupovala na úřad s vědomím čtyřletého období. Tenkrát jsem si vybrala svůj okruh lidí, s kterými jsem chtěla spolupracovat. Musím ale zmínit, že pracovní tým, který jsem přebrala po svém předchůdci, je tvořen kvalitními odborníky a nehodlám přikročit k zásadním změnám. Krom toho bych ráda vytvořila jakýsi širší okruh externích konzultantů MŠMT, kteří mají velké znalosti a kredit i v jiných oblastech. Chci oslovit například Jana Švejnara, Jiřího Rusnoka nebo Marka Moru. Ta spolupráce by samozřejmě měla naprosto neformální charakter a byla by bezplatná.