Vážené kolegyně,
vážení kolegové,
s velkou pravděpodobností je toto můj poslední sloupek pro Učitelské noviny. Chtěla bych proto poděkovat redakci, že mi po více než rok poskytovala prostor. Především ale děkuji vám, kteří jste mým sloupkům věnovali pozornost. Vzhledem k tomu, že jsem svou funkci nikdy nepojímala politicky, ale čistě odborně, pokládala jsem články v UN za možnost informovat pedagogickou veřejnost, ne za příležitost k propagaci té či oné politické strany.
Naše prosperita nemůže být v budoucnu postavena na ničem jiném než na vzdělávání, vědě a výzkumu. Budoucího
ministra školství čeká celá řada zásadních úkolů, kterým se nemůže nijak vyhnout. Ne že by v našem školství nebylo
problémů dost a dost, ale žebříček priorit je poměrně zjevný. Ať už bude nový šéf resortu z jakékoliv strany,
nezbude mu, než ho respektovat. To byl také jeden z hlavních důvodů, proč jsem se vždy snažila přistupovat ke
všemu věcně a ne politicky. Dokládá to i výběr lidí, kteří mi pomáhali svou erudicí a schopnostmi (za všechny zmiňuji
např. prof. Rudolfa Haňku z University of Cambridge). Za mého působení úřad každopádně spolupracoval
s celou řadou vynikajících expertů a byla by škoda jejich náměty nevyužít. Můj nástupce to jistě zohlední.
Jedním z dlouhodobých a palčivých problémů českého školství, které objektivně existují a nelze je zlehčovat,
jsou relativně nízké platy pedagogických (ale i nepedagogických) pracovníků. Jsem proto ráda, že se mi i
v obtížných podmínkách hospodářské krize podařilo stabilizovat financování resortu. Naše rozpočtová kapitola se
nesnížila, přestože se jinak škrtalo úplně všude. Rámec financování pro rok 2011 je s ministerstvem financí již
také předjednán. Vycházela jsem přitom z pevného přesvědčení, že platy ve školství se ani v těžké době
rozpočtových úspor nesmí snižovat.
Čerpání prostředků z operačních programů dostalo nový impuls díky projektu EU peníze školám, který mimopražským
základkám umožní bez nadbytečné administrativy a bez jakékoliv asistence poradenských agentur čerpat pomocí šablon
4,5 miliardy korun. Obdobné šablony jsou již nyní připravovány také pro střední školy, kde počítáme s objemem
prostředků ve výši 1,5 miliardy. Před několika dny proběhlo na toto téma detailní jednání se zástupci krajů a vše je
na dobré cestě. Na podzim letošního roku bude projekt spuštěn.
Ve stadiu příprav je navíc podobný projekt určený pro pedagogické fakulty, i když jeho podrobnější obrysy vám sice v tuto chvíli ještě nemohu sdělit. Pravidelné setkávání zástupců ministerstva a pedagogických fakult (praxe, která před mým nástupem neexistovala) bude v tomto směru užitečnou platformou.
V otázce státní maturity hrála bohužel první housle předvolební politika. Před námi jsou navíc ještě podzimní volby do zastupitelstev a Senátu. Snažila jsem se přesvědčit politické strany, aby nepodléhaly populismu a zohlednily potřebnost jednotné maturitní zkoušky. Nevím, zda se mi to podařilo. Vysoká účast škol v maturitní generálce však představuje dobrý signál ze školského terénu. V tuto chvíli se státní maturitou každopádně počítá příslušná legislativa a neumím si představit ministra, který by provádění zákona sabotoval.
Konec školního roku se blíží a nezbývá mi, než popřát vám jeho pokud možno klidný závěr a následně i zasloužené prázdniny. Ujišťuji vás, že oblast vzdělávání neopouštím a budu se jí i nadále věnovat, tak jako ostatně celý svůj profesní život.
Těším se na příští setkání prostřednictvím Učitelských novin.
Miroslava Kopicová
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy