Moderátor (Bára Tachecí):
Současný ministerský post není její první, zasedala jako ministryně školství už totiž v 1. Topolánkově vládě, což
bylo v letech 2006 až 7. To, co dnes prožívá je tedy něco jako opáčko. Miroslava Kopicová vystudovala Filozofickou
fakultu UK obor výchova a vzdělávání dospělých. Před rokem 89 působila ve státní správě. Nejprve na federálním
ministerstvu práce a sociálních věcí, poté na Státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. Ano, i takové
instituce tehdy existovaly. V roce 94 se stala první ředitelkou Národního vzdělávacího fondu. Nikdy nebyla členkou
žádné politické strany. Vítejte v Interview, paní ministryně. Hezký večer.
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Dobrý večer.
Moderátor (Bára Tachecí):
Vy, když jste před několika týdny nastupovala do své funkce, tak byly k nepřeslechnutí vaše celkem rezolutní věty o
tom, že státní maturity příští rok budou. Troufla byste si teď, co vás politici zchladili, říci jednu rezolutní větu
na téma státní maturity?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Státní maturity mají být.
Moderátor (Bára Tachecí):
A budou kdy?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já doufám, že budou, tak jak jsou plánované, protože by to byla chyba, kdybychom je odkládali.
Moderátor (Bára Tachecí):
Tzn. příští rok?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Ano.
Moderátor (Bára Tachecí):
Vy k nám jdete rovnou ze zasedání vlády, dneska vláda měla na dané téma také jednat, je nějaký jednoznačný výstup z
vlády?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Vláda podpořila tu iniciativu pana Ondřeje Lišky, kdy bychom měli novelou zákona dosáhnout některých zlepšení
podmínek, které potřebujeme pro řádný průběh maturit.
Moderátor (Bára Tachecí):
Čili vláda nadále spolu s vámi i bývalým ministrem Liškou počítá s tím, že státní maturity budou příští rok, je to
tak?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Vláda podporuje státní maturity, má to ve svém vládním prohlášení, ctí zákon a také je přesvědčena, že to je
správné.
Moderátor (Bára Tachecí):
Teď jde o to, jestli vlastně jakékoli rozhodnutí vlády na dané téma má nějakou relevanci, protože v momentě, kdy se
dohodnou silné strany v poslanecké sněmovně, tak to všechno mohou stopnout. Rozumím tomu dobře?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Mohou, jsou samozřejmě řešení, která mohou toto stopnutí ještě korigovat. A já doufám, že se podaří.
Moderátor (Bára Tachecí):
Jinými slovy si myslíte, že se podaří s politickými stranami vyjednat to, aby nebojovaly za ten odklad státních
maturit až o dva roky?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Tak jestli to půjde tak hladce, to si nejsem jistá. V každém případě s nimi budu hovořit o důsledcích, které tento
krok má a to je, myslím, důležité.
Moderátor (Bára Tachecí):
Ale myslíte si, že to bude ještě něco platné? Protože jak ODS ústy svého stínového ministra Bartoše, tak sociální
demokracie ústy nejvyššího šéfa Paroubka vypadají jako velmi rozhodnuti o tom, že státní maturity až za dva roky,
kdoví jestli.
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Máte pravdu, ale na druhé straně to potřebuje také legislativní kroky z jejich strany a ty kroky, které činí ještě
nejsou tak zcela jasné, že se podaří zrealizovat.
Moderátor (Bára Tachecí):
ČSSD chystá na tento týden, myslím ve čtvrtek, předložit do poslanecké sněmovny formou jakéhosi přílepku k zákonu o
zastavení státních maturit, to by samo o sobě nestačilo, kdyby to poslanecká sněmovna schválila?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Zdá se, že to není hlasovatelné v této podobě, alespoň se tak vyjadřuje řada poslanců, ale také moji odborníci na
poslaneckou sněmovnu na ministerstvu, takže nevím, jestli v této podobě by se to mohlo prohlasovat.
Moderátor (Bára Tachecí):
Tak to by bylo opravdu komické, kdyby dvě nejsilnější politické strany byly rozhodnuty o něčem a neuměly to ani
správně předložit do poslanecké sněmovny. Tak to teď vypadá, říkáte.
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
No, řekněme, že se snaží to udělat co nejrychlejší cestou a to samozřejmě zužuje ten okruh možných řešení.
Moderátor (Bára Tachecí):
Máte pocit, že ty dvě nejsilnější strany se rozhodly k tomu, co budou prosazovat na bázi nějakých kvalitních analýz
nebo prostě ne bázi politického odhadu, řekněme?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Řekla bych, že to je politický odhad.
Moderátor (Bára Tachecí):
Tzn. nepodložený ničím odborným, ale prostě jen taková intuice, že by jim to mohlo ubrat hlasy ve volbách, ano?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já si myslím, že to není tak úplně, jak říkáte, protože to nejsou úplní začátečníci v této oblasti. Obě strany, jak
ČSSD tak ODS, mají svoje odborníky, kteří se maturitě dlouze věnují. Ale to, že teď změnili stanovisko, protože před
několika týdny jsem byla ve školském výboru, kde můj přístup získal podporu, to samozřejmě znamená, že přece jen ty
jejich pochybnosti nabyly na vrchu v kontextu ještě za situace, kdy veřejnost má také své pochyby.
Moderátor (Bára Tachecí):
Tzn. snaha zalíbit se voličům?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Nebo snaha respektovat jejich vůli. Já bych to nechtěla takhle spekulovat. Nechtěla bych je podezírat.
Moderátor (Bára Tachecí):
Ale nemáte trošku pocit, řekněme, otrávenosti z toho, že tuto vysoce odbornou tématiku mohou rozhodnout zcela
neodborně dvě strany jenom proto, aby se zalíbily voličům nebo neprotivily voličům? To je jedno, jak to
nazveme.
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já jsem samozřejmě rozzlobená a hodně, a to ani ne tak kvůli sobě. Já si myslím, že to není podstatné, jestli já jsem
spokojená nebo ne. Já jsem jenom jako odborník hluboce přesvědčená, že naše školství už musí začít respektovat
měřítko kvality.
Moderátor (Bára Tachecí):
Proti zavedení státních maturit ale nejsou jen dvě nejsilnější strany, také jsem dohledala, že prezident Klaus, který
komentuje kde co, tak komentuje též státní maturity. Na dané téma před týdnem v Brně řekl: "Jsem z principu proti
státním maturitám, ředitelé středních škol sami nejlépe vědí, jak své žáky na konci studia prozkoušet." Máte pocit,
že takové věty plynou z neinformovanosti prezidenta nebo z čeho?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Musíme rozdělit dvě věci, samo sebou tento přístup může platit pro špičková gymnázia a vy víte, že pan prezident má
ke špičkovým gymnáziím blízko, ale to samozřejmě vůbec neplatí pro celou širokou škálu dalších škol a tam bych měla
pochybnosti.
Moderátor (Bára Tachecí):
Tzn. prezident Klaus při tomto výroku nebral v úvahu celý systém středních škol, myslíte?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Ne, spíše myslím, že se mu nelíbí ten princip, kdy se všechny střední školy podřizují jednomu měřítku.
Moderátor (Bára Tachecí):
A proč vy si myslíte, že by bylo dobře, aby se všechny střední školy podřídily jednomu měřítku?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Protože pouštíme na jeden pracovní trh všechny děti. A dáváme jim všem šanci buď jít dál v tom školském systému nebo
začít pracovat a musíme mít záruku, že jestliže strávili ve střední škole 4 roky, tak že se tam naučili alespoň
nějaké společné minimum a to dneska tu záruku vůbec nemáme.
Moderátor (Bára Tachecí):
A nemáte pocit, že když jim zavedete zkoušení z onoho společného minima, tak pro ta slabší gymnázia, pro ty slabší
střední školy to bude znamenat prudké zvýšení nároků na studenty?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já mám pravomoc, právě dnes jsme schvalovali ten návrh Ondřeje Lišky, o kterém jsem hovořila, který mi mj. dává
možnost podle výsledku testů v generální zkoušce zvednout nebo snížit tu hladinu, kdy žáci udělají nebo neudělají
maturitní zkoušku. My samozřejmě musíme respektovat to, že v dané chvíli ty školy zkrátka nepřipravují stejně a
nemůžeme ty děti znevýhodnit. Ale postupně by se měla ta úroveň určitě sbližovat.
Moderátor (Bára Tachecí):
Tak ale v momentě, kdy zavedete společné zkoušky, ale potom zavedete rozdílné hodnocení, to je to, o čem mluvíte -
jestli tomu dobře rozumím, tak to trošku začíná postrádat smysl, ne?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Ne, my nezavedeme rozdílné hodnocení, my prostě jen snížíme hladinu toho, co je ještě splnění nároků na maturitu
tzn., snížíme to minimum, které student musí znát, to je ta nižší úroveň maturity.
Moderátor (Bára Tachecí):
Jaké riziko by plynulo, podle vašeho názoru z toho, kdyby se společné maturity státní vůbec nezavedly?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Pokračoval by ten stav, který je teď tzn., že si v podstatě školy učí, co samy myslí, že mají nebo chtějí učit. Ony
samy si stanovují, co je maturita, ony samy si odzkouší své žáky a pak dávají společný certifikát, který vlastně
nevypovídá o ničem.
Moderátor (Bára Tachecí):
A vy máte pocit, že takováto zvýšená pravomoc, samostatnost těch škol, že je ku škodě věci jednoznačně?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já nemám pocit, já hovořím s řediteli škol, kteří zasedají v různých maturitních komisích jako předsedové a ti mi
říkají konkrétní situace, kdy vlastně studenti jsou předem připravováni na danou maturitu, velmi konkrétně, kdy
vlastně ta maturita je naprosto znehodnocená a obávám se, že v některých případech tam, kde půjde o boj o studenty,
by školy mohly tímto způsobem skutečně fungovat.
Moderátor (Bára Tachecí):
Otázka je, jestli v momentu, kdy budete tímto způsobem nutně zvedat nároky na většině škol, a to z toho vyplývá, tak
jestli někdy vůbec můžete očekávat potlesk studentů, to asi ne?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já si myslím, že dobří studenti nám budou tleskat.
Moderátor (Bára Tachecí):
Těch bude vždycky o poznání méně než těch studentů průměrných...
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
A víte v čem je problém, paní redaktorko? Že jich je stále méně a méně a to je jenom důvod, že se na tu vzdělávací
soustavu musíme podívat zblízka.
Moderátor (Bára Tachecí):
Ale já narážím na to, že jestliže je dneska někdo nervózní z 53 tisíc studentů na facebooku, kteří protestují proti
státním maturitám, tak že by to vlastně nikoho nemělo překvapit, nebo ano?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já si myslím, že to je taková velmi různorodá skupina na tom facebooku. Musím říct, že když jsem hovořila třeba s
panem Filipem Vítem včera po skončení Otázek Václava Moravce, tak jsem zjistila, že - pochopitelně co jsem si myslela
- to je student gymnázia, velmi dobrý, zkoušky se vůbec nebojí, jenom se mu nelíbí, že má pocit, že má málo
informací. A já si samozřejmě myslím, že až se s nimi v pátek sejdu, že si spoustu věcí vyjasníme.
Moderátor (Bára Tachecí):
Tak to se - ten nedostatek informací ze strany studentů - to se prolíná v podstatě všemi jejich vyjádřeními. Stěžují
si na to, že nevědí vůbec z čeho by měli maturovat, že neznají seznam povinné četby, že neznají spoustu dalších věcí.
Nejeví se vám to tak, že někdo tu komunikační rovinu mezi těmi, kdo připravují státní maturity a studenty
zanedbal?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já jsem tam našla jenom jedno pochybení a to je, že byla pozdě připravena vyhláška, která stanoví řadu konkrétních
podmínek, to je pravda. Ale když jsem se podívala, co všechno mají a od kdy školy k informacím o maturitách, tak
musím říct, že už od loňského roku je těch informací tolik, že určitě student, který se učí a má se učit, se nemusí
bát. Logistika není jeho záležitost a pokud jde o vlastní obsah učiva, ty informace jsou známy. Pokud je nemá, je to
buď tím, že je školy dále nekomunikovaly anebo, že se o ně nezajímají.
Moderátor (Bára Tachecí):
Kde si myslíte, že je ten komunikační problém především? Je to na ředitelích škol, že to nepředávali dál nebo na těch
studentech, že se o to nezajímali?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Myslím si, že platí obojí. Myslím si, že trošku je to dáno tím, že školy jsou také znejistěny, protože se měnila
pravidla, měnil se ten logistický model, proto se zpozdila vyhláška, proto se stále ještě zpochybňovaly některé kroky
a možná si ředitelé mysleli, že to studentům řeknou až přijde ten čas, kde bude jisté kdy budou maturovat. Já myslím,
že dokonce na tom něco je. Řeknu vám jediný příklad, jsou země, kde si studenti týden před maturitou losují předmět,
z kterého budou maturovat a já si myslím, že to je správně. To, abychom studenty zacílili jenom na některé vybrané
předměty, aby uspěli u maturity, to vlastně zužuje celý princip střední školy, kde bychom jim měli dát širší
vzdělanostní základ.
Moderátor (Bára Tachecí):
Čili vy byste byla pro to, aby studenti nevěděli do poslední chvíle z čeho budou maturovat, doopravdy?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Tak určitě by to nebylo v celé šíři. Já si myslím, že to je velmi náročné, ale jsou země, které to tak dělají a mají
pocit, že studenti se mají učit všechno a pak se někam soustředit.
Moderátor (Bára Tachecí):
Ale tak to bychom se teprve mohli těšit na aktivity studentů, kdybyste s tímto přišla, nemáte pocit?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Víte, já vám musím říct, já taky nerada dělám zkoušky, to bude vždycky tak, že se budou trochu bát, ale to je
přirozené a správné. Ale tohle jim nehrozí, naše maturita má daleko k tomuto kroku.
Moderátor (Bára Tachecí):
Takže až na té páteční demonstraci za vámi studenti přijdou a budou si stěžovat na to, že nemají dost informací, tak
kam je pro ty informace pošlete?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já si myslím, že po tom, co teď probíhá, že všichni se dívají na naše webové stránky www.novamaturita.cz - tam v podstatě všechno, co potřebují, najdou. Ale domnívám
se, že to může být velmi pěkná schůzka, já se na ní těším a určitě jim nabídnu - mají-li pocit, že potřebují nějaký
ještě lepší komunikační kanál, tak já jim ho nabídnu, protože si myslím, že to je důležité.
Moderátor (Bára Tachecí):
A vy si vážně myslíte, že tento pátek studenty přesvědčíte, aby vám za státní maturity v příštím roce
zatleskali?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Řekněme, že se jich chci zeptat, co konkrétně jim na tom konceptu vadí. Já si skutečně nemyslím, že těm dobrým vadí
ta maturita jako taková, možná ...
Moderátor (Bára Tachecí):
Bohužel těch opravdu dobrý je menšina, a bude se vždycky ozývat ta většina, které to vadí.
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já si myslím, že těch dobrých není menšina. Když si vezmu, že dnes se z populačního ročníku 77 % dětí hlásí na vysoké
školy, tak si myslím, že na středních školách je hodně ambiciozních dětí, takže já se toho nebojím.
Moderátor (Bára Tachecí):
Nejen ten vlastní obsah těch státních maturit je předmětem četných debat a diskusí. Také ta softwarová vybavenost
celé té akce, abych tak řekla. Stínový ministr školství za ODS opět Walter Bartoš říká, že až nyní probíhají výběrová
řízení na zabezpečení přenosu dat a další organizační fázi zkoušky a přitom stačí, aby se některá firma odvolala a
podle něj se celý projekt zhroutí, je to tak?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Pan doktor Bartoš má pravdu, kdybychom neměli záložní varianty. Ale my samozřejmě počítáme, udělali jsme si takovou
mapu rizik, ta ostatně existovala celou dobu přípravu maturity, my jsme ho jenom společně probrali a ještě
zkonkretizovali více. Já jsem požádala, abych každý týden dostávala informace, jak celý proces probíhá a musím říct,
že na všechna možná rizika máme náhradní řešení.
Moderátor (Bára Tachecí):
Tzn, že i ta podzimní generální zkouška na státní maturitu má proběhnout a proběhne, to je definitivní?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Ano.
Moderátor (Bára Tachecí):
A bude se svými parametry naprosto stejná, jako by byla v případě státních zkoušek, kdyby se zavedly?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Pro studenty ano.
Moderátor (Bára Tachecí):
Dá se říci nebo očekávat, že jestliže tato generální zkouška proběhne hladce, tak že to bude potom váš silný argument
pro politiky?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
To si myslím, že ano, ale přesto doufám, že v té době už budeme mít jasno, že nebudeme čekat až na tento krok.
Moderátor (Bára Tachecí):
To jsem právě chtěla říci, protože mně se zdá, že obě strany se chystají zablokovat ty státní maturity v příštím roce
mnohem dřív, už v následujících dnech a týdnech, takže bude těžké po nich vydobýt takovéto čekání na podzimní
generální zkoušku. Váš pocit?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Považuji to za chybu. A kdyby se to stalo předem, tak bych to považovala za velikou chybu.
Moderátor (Bára Tachecí):
Kdyby vám celý ten projekt státních maturit na příští rok nevyšel, co by to znamenalo pro vás?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Samozřejmě bych zvažovala mnoho věcí. Já v každém případě si myslím, že zrealizuji tu generální zkoušku. Ale pokud
toto zablokují, tak jestli bychom museli hovořit s panem premiérem o tom, jak se může vyřešit v mém postavení ta
situace, kdy v podstatě jedna z mých tří hlavních priorit nebude moci být naplněna.
Moderátor (Bára Tachecí):
A bavilo by vás v ten okamžik dělat stále ministryni školství?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Já nechci dělat žádná silná prohlášení, ale že by mě to bavilo, to je velmi silné prohlášení, opravdu ne.
Moderátor (Bára Tachecí):
Podle posledních informací to vypadá, že ministerstvo školství nepřijde o žádné peníze v příštím roce, přestože
přísný ministr financí Janota to seškrtává kde může. Jak je možná, že vám ani nesebere žádná tabulková místa, což
dělá všem resortům?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
On nám je sebral. On nám sebral ty tzv. černé duše. On také ví a nechal si to vysvětlit, ale ministerstvo financí zná
tu situaci, takže to jednání bylo hladké, že v podstatě to byli žádné černé duše, neobsazená místa, že to jenom byly
sumy za ty navýšené činnosti, které dělali učitelé navíc. Takže my jsme vlastně ta černá místa vyměnili za finanční
obnos tzn. za 2 miliardy, které to obnášelo.
Moderátor (Bára Tachecí):
To jste jediný resort, kterému se podařilo svá neobsazená místa vyměnit za 2 miliardy.
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Víte, ale ono to jde ještě dál. My nenecháme celé toto navýšení na tato místa tak, jak bylo, budeme muset škrtat.
Není to tak, že bychom měli úplně stejný rozpočet, my jsme v podstatě v tuto chvíli v deficitu více než 3 miliardy,
proti loňskému roku, a to jestli se nám podaří např. snížit tabulková místa také na ministerstvu, v našich přímo
řízených organizací, na tom záleží, jestli 2 miliardy z těch 3 dostaneme.
Moderátor (Bára Tachecí):
Znamená to, že je na vás vyvíjen tlak, abyste snížili počty míst přímo na ministerstvu, rozumím tomu dobře?
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Jistě, já jenom chci říct, že to není velké ušetření, protože i kdybych zrušila celé ministerstvo, školní inspekci a
všechny přímo řízené organizace, tak ušetřím 900 milionů, to není moc.
Moderátor (Bára Tachecí):
Ale přesto se zeptám, kolik míst si myslíte, že přímo na ministerstvu nakonec zrušíte.
Host (Miroslava Kopicová, ministryně školství):
Hovoříme o 50 až 100 místech.
Moderátor (Bára Tachecí):
Děkuji, že jste přišla, hezký večer.
Z1: Interview s ministryní školství Miroslavou Kopicovou
15. června 2009 odvysílala zpravodajská televize Z1 rozhovor Báry Tachecí s ministryní školství, mládeže a
tělovýchovy Miroslavou Kopicovou. Přečtěte si jeho přepis.