Česká školní inspekce se kromě národních hodnoticích aktivit podílí také na hodnocení kvality a efektivity vzdělávání v Evropských školách, přičemž zjištění, závěry a související informace mohou být zdrojem inspirace také přímo pro české vzdělávací prostředí. Tématem této konference tak byla Implementace klíčových kompetencí Evropského referenčního rámce pro celoživotní učení ve vzdělávání v systému Evropských škol.
„Znalosti, dovednosti a kompetence žáků, vyváženost těchto složek vzdělávacího procesu, akcentace některé z nich, nebo naopak vhodnost některou z nich upozadit, to přesně jsou témata, jimiž se již delší dobu zabýváme v rámci debat o úpravách rámcových vzdělávacích programů v České republice. Proto jsem velmi rád, že jsme dnes měli možnost seznámit se se zahraničními zkušenostmi právě s implementací klíčových kompetencí, které jsou nepochybně jedním ze zásadních cílů vzdělávání,“ řekl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš s tím, že obzvlášť podnětné bylo podívat se na proces implementace klíčových kompetencí ve vzdělávání v systému Evropských škol, které představují velmi zajímavou a propracovanou vzdělávací strukturu v rámci evropského společenství.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš se vyjádřil k implementaci klíčových kompetencí.
„Úkolem Evropských škol je poskytovat kvalitní vzdělávání, které respektuje společné cíle, strategie a principy vzdělávání v Evropské unii. Osm klíčových kompetencí, které všichni jednotlivci potřebují pro osobní naplnění, rozvoj aktivního občanství, sociální uplatnění i zaměstnání, je postupně implementováno do plánování výuky, vzdělávacích činností i hodnocení žáků v Evropských školách,“ sdělil k tématu ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Účastníci konference k implementaci klíčových kompetencí ve vzdělávání v systému Evropských škol.
Organizaci systému Evropských škol a základní cíle a principy vzdělávání ve vztahu k potřebám vzdělávání v zemích Evropské unie v 21. století pak představili generální tajemník Evropských škol Andreas Beckmann a jeho zástupce Manuel Bordoy, o inspektorátu Evropských škol následně mluvil inspektor pro předškolní a primární cyklus Evropských škol za Republiku Irsko, která je v tomto školním roce předsedající zemí Nejvyšší rady Evropských škol, John Fitzgerald. Národní inspektorky Evropských škol za Českou republiku Dana Musilová a Renata Juráňová poté pohovořily o některých konkrétních aktivitách, do kterých je v rámci činnosti inspektorátu Evropských škol ČŠI zapojena. Důležitou součástí konference bylo představení příkladů inspirativní praxe.
Konferenci připravila Česká školní inspekce ve spolupráci s MŠMT, Úřadem generálního tajemníka Evropských škol a několika vybranými Evropskými školami.