„Cílem je nabídnout Ukrajincům bezpečné a rozvíjející prostředí pro vzdělávání, které jim umožní plnohodnotně fungovat v naší zemi, ale také návrat po skončení ruské agrese do jejich vlasti. Podpora identity mladých Ukrajinců je proto zásadní,“ uvedl na setkání s ukrajinským ministrem školství Oksenem Lisovyim český ministr školství Mikuláš Bek. „Musím ocenit nesmírné nasazení českých učitelů při začleňování ukrajinských azylantů, díky čemuž se tyto děti lépe adaptují na naše prostředí a nepromarní čas, po který musely v důsledku války opustit své domovy,“ zdůraznil ministr Bek.
Ve školním roce 2021/22 a 2022/23 významně vzrostl kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině počet ukrajinských dětí v českém regionálním školství. Ukrajinci se stali nejpočetnější skupinou cizinců v českém vzdělávacím systému a zůstali jí i v letošním školním roce. V současnosti se tak v českých základních školách vzdělává téměř 37 tisíc ukrajinských azylantů, což jsou téměř čtyři procenta všech žáků. Nejvíce je jich v Praze, v Karlovarském a Plzeňském kraji. Na českých středních školách jich pak pokračuje ve studiu téměř pět tisíc, na českých vysokých školách studovalo v roce 2023 ucelený studijní program 6780 studentů z Ukrajiny, z toho téměř 6 tisíc na veřejných VŠ.
"Školy, do nichž míří ukrajinské děti, mohou snáze navyšovat své kapacity, pokračuje podpora jazykového vzdělávání, upravili jsme přijímací zkoušky na střední školy tak, aby se mohly o toto studium ucházet i děti z Ukrajiny. Podporu, která míří do škol s větším zastoupením ukrajinských dětí a žáků, lze nově využít nejen na asistenty, ale i na další personální i nepersonální potřeby včetně zajištění nepedagogických pozic, například ukrajinského koordinátora,“ připomněl ministr.
K informování ukrajinských azylantů se dobře osvědčila jim určená webová stránka, informační telefonní linka i sociální síť v ukrajinštině, které MŠMT zřídilo téměř obratem po vypuknutí konfliktu na Ukrajině. Na tomto webu najdou ukrajinské děti, ale i jejich rodiče všechny informace potřebné ke školní docházce, ke vzdělávacímu systému, k jeho průchodnosti a k další možné podpoře v rámci vzdělávání i mimoškolních aktivit.
Resort školství mládeže a tělovýchovy, a zejména Česká školní inspekce, se již od roku 2014 také intenzivně podílí na přípravě reforem v oblasti vzdělávání na Ukrajině. Podpora, která byla financována z prostředků oficiální zahraniční rozvojové pomoci ČR prostřednictvím České rozvojové agentury, přinesla zcela konkrétní výsledky při tvorbě nové legislativy i během kurikulární diskuse.
Na základě zkušeností České školní inspekce byla například formována Státní služba pro kvalitu vzdělávání Ukrajiny jako národní autorita pro sledování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání na Ukrajině. Součástí této aktivity byla i implementace informačního systému České školní inspekce (InspIS) do ukrajinského prostředí (pod názvem EvaluEd). Informační systém vytvořený Českou školní inspekcí a používaný v České republice se tak stal oficiálním informačním systémem pro sledování a hodnocení vzdělávací soustavy Ukrajiny.