"Je to proto, abychom mohli na středních školách v budoucnu zajistit studujícím možnost pokračovat v druhém cizím jazyce, který měli na základních školách. Dnes to tak není, na základních školách se učí nejméně 11 různých jazyků a na středních školách děti často musí začít s úplně jiným jazykem od začátku. Plýtváme tak energií dětí, učitelů i veřejnými prostředky. Střední školy by tedy v budoucnu měly alespoň v maturitních oborech garantovat možnost (ne povinnost) pokračování v těchto třech jazycích. To ale neznamená, že by střední školy nemohly nabízet navíc jakékoliv další cizí jazyky včetně tolik diskutované ruštiny. A také platí, že i základní školy mohou volně rozšířit nabídku cizích jazyků na třetí cizí jazyk. Celé opatření je pak naplánováno s desetiletým přechodným obdobím, po které se mohou školy na nový model výuky druhých cizích jazyků připravit. Od nového akademického roku budou také univerzity na základě objednávky státu zvyšovat počty studentů učitelství v potřebných specializacích, abychom v budoucnu zajistili dostatek učitelů potřebných jazyků. A dnešní ruštináři se vzhledem k věkovému průměru nemusí obávat o ztrátu pracovních příležitostí a ze středních škol ruština určitě ani v budoucnu nezmizí, rozhodovat budou samotné školy a jejich budoucí žáci svým zájmem.”
Ministr Bek k výuce cizích jazyků

Praha, 17. ledna 2025 - Návrh nového rámcového vzdělávacího programu pro základní školy přináší v případě dalšího
cizího jazyka redukci jejich počtu na tři (němčina, francouzština a španělština). Ministr školství, mládeže a
tělovýchovy Mikuláš Bek vysvětluje důvod tohoto opatření.