„Dříve se tato akce konala v březnu u příležitosti Dne učitelů, ale bohužel nám to v minulých dvou letech situace nedovolila. Ale řekl bych, že tento prázdninový čas je na medaile velmi příznivý, protože nám před pár dny skončily v Tokiu letní olympijské hry,“ uvedl ve svém projevu ministr školství.
Nominace na ocenění mohou podávat ředitelé škol, učitelé, rodiče, žáci, ale i široká veřejnost. O udělení medaile rozhoduje ministr školství na základě došlých návrhů. Uděluje se ve dvou stupních, a to 1. stupně (stříbrná) a 2. stupně (bronzová). Autorem návrhu medaile je akademický sochař Zdeněk Kolářský.
Seznam oceněných pedagogů Medailí MŠMT v roce 2020:
Medaile Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 2. stupně - za vynikající pedagogickou činnost
RNDr. Bc. Kamil Bříza, Gymnázium Jiřího z Poděbrad, Studentská 166, Poděbrady
Zasloužil se o rozvoj Gymnázia Jiřího z Poděbrad. Pod jeho vedením se škola stala vyhledávaným gymnáziem v regionu s výbornými výsledky svých absolventů. Působí ve školství od roku 1983, od roku 1994 je ředitelem Gymnázia Jiřího z Poděbrad. V rámci školského managementu PedF UK je autorem řady studijních textů a materiálů.
PhDr. Dana Čapková, Ph.D., ART ECON – Střední škola a vyšší odborná škola Praha, s.r.o., Nad Rokoskou 111/7, Praha
Celý život věnovala své škole, svým učitelům a žákům. Díky tomu byla oceněna jako Manažer odvětví v roce 2007. Rovněž je místopředsedkyní Akreditační komise pro vyšší odborné vzdělávání, členkou hodnotící komise NAÚ, členka inspekčních týmů a specialistka tvorby metodik na ČŠI, spoluzakladatelka a členka Klubu manažerek České manažerské asociace, konzultantka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Bc. Jitka Dědinová, in memoriam, Mateřská škola U Uranie, Na Maninách 1080/29a, Praha
Byla dlouholetou aktivní členkou výboru Společnosti pro předškolní výchovu. Největší radostí byla její práce s dětmi. Dokázala v každém navodit úsměv a smích, citlivě vedla budoucí žáky prvních tříd. Pod jejím vedením se škola zapojila do mnoha projektů (na zlepšení zázemí MŠ, environmentální, multikulturní vzdělávání apod.). Klima školy bylo vytvářeno právě její výjimečnou osobností.
Mgr. Marta Doubravová, Diakonie ČCE - středisko Vsetín, Strmá 34, Vsetín
Práce v nízkoprahovém klubu. Pro místní MŠ připravila evropský projekt zaměřený na doučování romských dětí s důrazem na doučování přímo v rodinách. Iniciovala řadu vzdělávacích kurzů pro pedagogy MŠ z celého vsetínského regionu. Soustavná usilovná práce s romskými dětmi pokračuje v dalším návazném projektu zaměřený na inkluzi romských dětí do hlavního vzdělávacího proudu.
Mgr. Zdeněk Drápalík, Základní škola a Mateřská škola Ždírec nad Doubravou, Chrudimská 77, Ždírec nad Doubravou
30 let pedagogické praxe na jedné škole. Je zapálený a nadšený pro svůj obor (dějepis). Jeho žáci dosahují skvělých výsledků v dějepisných olympiádách na úrovni krajských a celorepublikových soutěžích). Jeho hodiny jsou plné nových nápadů/motivačních prvků. Originálně propojuje výuku AJ s hudbou a všeobecným rozhledem, výborné výsledky žáků v AJ.
Mgr. Helena Fenclová, Základní škola Plzeň-Újezd, Národní 1, Plzeň
Její škola má vynikající renomé u široké veřejnosti - zavádí nové a zajímavé formy a metody práce v rámci výuky pro žáky i učitele. Podporuje a motivuje pedagogické pracovníky v odborném růstu a sebevzdělávání, neustále usiluje o zlepšování materiálních a personálních podmínek k udržení vysokého standardu školy. Je pro ni prioritou přiblížení školy skutečnému životu.
Mgr. Simona Glücková, Základní škola Jihlava, Seifertova 5, Jihlava
Vzácný přístup k dětem, schopnosti děti motivovat, formovat v nich zdravé postoje, rozvíjet jejich osobnost a schopnosti a vytvářet ve třídě příznivé klima. Její metodické vedení integrovalo problematičtější děti včetně získání pozitivního vztahu ke škole. Dokáže namotivovat, podpořit touhu po vzdělání, pomáhá vylepšit sociální kompetence dětí. Člověk, který dětem ukazuje, že není důležité, odkud vyjdeme, ale kam dojdeme.
Mgr. Stanislava Hafnerová, Gymnázium Žatec, Studentská 1075, Žatec
Ve školství pracuje nepřetržitě již přes 40 let. Po celou dobu svého působení organizuje Klub mladého diváka – návštěvy divadelních představení. Pracovala jako zástupkyně ředitele, v současnosti pomáhá škole jako pověřenec pro GDPR. I když již neučí na plný úvazek, je celou sborovnou vnímána jako pedagogická autorita. Organizuje spolupráci s Regionálním muzeem při přípravě EHD (Dny evropského dědictví).
Mgr. Eliška Hořanská, Základní škola Vsetín, Luh 1544, Vsetín
V minulosti vedla sborový zpěv na 1. stupni. Ve škole zajistila rozjezd keramické dílny a nyní vede keramický kroužek. Vytvořila 3 sady výukových materiálů pro 1. a 2. ročník ZŠ (ČS, VV, Pč) v rámci projektu „Šablony“. Veřejnosti předvádí pletení drobných dekorací z pedigu a malování několika druhů kraslic. Úzce spolupracuje s Muzeem regionu Valašsko. Její výrobky jsou ve sbírkách několika muzeí. Při práci s dětmi má respekt k odlišnostem jednotlivých žáků a dbá na vstřícný přístup k rodičům.
Milena Kejhová, Soukromá základní umělecká škola – Škola pro radost v.o.s., Smíchovská 96/3, Praha
V roce 1993 založila soukromou ZUŠ. Za její příkladné vedení obdržela Certifikát kvality udělovaný SSŠČMS (Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska z.s.). Kromě výuky hry na akordeon a elektrické klávesové nástroje vedla pěvecké sbory, přípravnou hudební výchovu a vyučovala hudební nauku. Za posledních 15 let dokázala s pěveckými sbory, jednotlivci i akordeonovým souborem získat nemálo ocenění.
Mgr. Květa Kolářová, Základní škola s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů, Buzulucká 392, Teplice
Celý profesní život se aktivně věnuje výuce fyziky. Vzdělává nejen žáky školy, ale i studenty a učitele fyziky. Je velkou propagátorkou činnostního učení ve fyzice. Dlouhodobě sleduje všechny nové trendy ve výuce fyziky. Je členkou Jednoty českých matematiků a fyziků, vedoucí regionálních center Elixíru do škol a členka týmu expertů fyziky v rámci projektu IKAP. Dlouhodobě spolupracuje s VŠ a DDM Teplice.
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (in memoriam), Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy Magdalény Rettigové 4, Praha
Dlouholetá přední pracovnice katedry preprimární a primární pedagogiky PedF UK. Organizovala odborná setkávání odborníků různých disciplín, učitelů z praxe, studentů. Poznatky z oboru i zkušenosti z praxe publikovala v odborných a profesně zaměřených časopisech a publikacích. Primárním cílem jejích aktivit byla podpora dětí, jejich celkový prospěch a prožívání radostného dětství. Dlouhodobě se zabývala kvalitou a prestiží předškolního vzdělávání.
RNDr. Bibiana Kučírková, Gymnázium Třinec, Komenského 713, Třinec
Pracuje ve školství 37 let jako učitelka matematiky. Rovněž se věnuje také žákům se SVP. Koordinuje projekt Seniorgymnázium - cyklus přednášek a vzdělávacích workshopů pro Klub seniorů, které jsou připravovány žáky školy pod vedením pedagogických pracovníků, kdy dochází k předávání informací a vědeckých poznatků, ale především navázání mezigeneračního dialogu.
Mgr. Antonín Lačný, Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Mánesova 1526, Česká Lípa
Vede školu se zaměřením na rozšířenou výuku cizích jazyků se škola s orientací i na přírodní vědy. Škola je zapojena do řady projektů a díky takto získaným finančním prostředkům umožňuje žákům další rozvoj i velký výběr zájmové činnosti. Škola je zaměřena proinkluzivně, podporuje jak nadané žáky, tak žáky ze sociálně vyloučené lokality či žáky s odlišným mateřským jazykem.
Mgr. Pavlína Madari, Gymnázium Třinec, Komenského 713, Třinec
Je odbornicí v oblasti fyziky a biologie. Ochotně sdílí s ostatními své zkušenosti, nové pokusy, nápady na oživení výuky i metody aktivizující žáky v hodinách. Její hodiny jsou příkladnou ukázkou toho, jak vést žáky ke kritickému myšlení, a jak propojovat teoretické poznatky s praxí. Již pár let realizuje akci Věda nás baví - science show, v jejímž průběhu žáci školy prezentují pro třineckou veřejnost zajímavé chemické a fyzikální pokusy. Využívá 3D tisk ve výuce.
Mgr. Hana Musílková, BONI PUERI – základní umělecká škola, Československé armády 332/39, Hradec Králové
Působí jako pedagožka již 34 let. Pracuje pro Český chlapecký sbor Boni pueri, kde se věnuje přípravě nejmladších chlapců (4 – 6 let), které sbormistrovsky vede. Kromě koncertů a výuky přípravné hudebně pohybové výchovy zajišťuje také uměleckou a produkční spolupráci BONI PUERI s renomovanými orchestry, významnými sólisty, hudebními agenturami a českými ambasádami. Během své pedagogické dráhy vychovala stovky dětí.
Mgr. Radan Nachmilner, Střední škola informačních technologií, s.r.o., Pionýrů 2069, Frýdek-Místek
Dlouhodobá a významná pedagogická, výchovná, publikační a především novátorská činnost ve sféře veřejného i soukromého školství. Oceněný se významně zasloužil o propagaci učňovského školství. V neposlední řadě je nutno uvést, že během svého působení ředitele soukromé střední školy, dokázal vybudovat jednu z nejúspěšnějších škol regionu, s vysoce prestižním postavením mezi veřejností, zřizovateli, zaměstnavateli, studenty i absolventy.
Ing. Bc. Věra Nejedlá, Střední průmyslová škola dopravní, a.s., Plzeňská 298/217a, Praha
Soustavně usiluje o přizpůsobení výuky a vzdělávání žáků potřebám trhu. Navazuje intenzivní spolupráci se sociálními partnery. Na základě jejích podnětů se do výuky zapojují odborníci z praxe a rozvíjí se programy pro žáky (např. stipendijní program). Je propagátorkou technických oborů. Zkušenosti získané v zahraničí se snaží předávat dál a co nejvíce je uplatňovat ve vyučovacím procesu. Dbá na kvalitu vzdělávání.
Mgr. Rudolf Přib, emeritní učitel, Základní škola Edvarda Beneše a Mateřská škola Písek, Mírové nám. 1466, Písek
Emeritní učitel na ZŠ Edvarda Beneše a Mateřské škole Písek. Vede flétnový kroužek a výuku hry na zobcovou flétnu. Účastní se a organizuje literární a recitační soutěže pro žáky. Jeho žáci v sólovém zpěvu dosahují předních umístění v celostátních soutěžích. Jako metodik hudební výchovy připravuje pravidelná školení DVPP pro pedagogy hudební výchovy. Vytváření DUM (digitální učební materiály) z předmětu hudební výchova.
Mgr. Marie Rajnošková, Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání č.p. 109, Kněžice
Připravila celou řadu vzdělávacích programů pro školy, ve kterých propojuje přírodu, historii a kulturu daného regionu včetně dramatické výchovy. Do environmentálního vzdělávání zapojuje prvky pobytu v přírodě a turistiky. Pro oblast Žďárských vrchů připravila terénní vzdělávací programy, které přispívají k interpretaci přírodního dědictví. Každoročně pořádá krajskou konferenci zaměřenou na metodickou podporu environmentální výchovy.
Marcela Robová, Střední odborná škola Hranice, š.p.o., Jaselská 832, Hranice
Vyučuje předměty český jazyk, německý jazyk a literárně-historický přehled. Dlouhodobě, aktivně a systematicky se podílí na inovaci vyučovacích předmětů její aprobace. Svoji energii věnuje přípravě žáků k maturitním zkouškám, talentovaným žákům a žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. Pro její profesní a lidské kvality je příkladem svým mladším kolegům.
Jana Slavíková, Asociace turistických oddílů mládeže ČR - Turistický oddíl mládeže 3910 Nezmaři, Jeremenkova 321/26, Bílovec
Je dlouholetou a velmi aktivní členkou turistického oddílu Nezmaři (instruktorka, vedoucí). Věnuje se přípravě turistických závodů. Díky ní klade oddíl Nezmarů důraz na ekologické aktivity (Ukliďme Česko), letní táboření či pravidelné schůzky a brigády. Dlouhodobě se účastní jako rozhodčí turistických závodů v rámci republiky i na Slovensku na všech úrovních.
Mgr. Renata Sýsová, Mateřská škola Vsetín, Trávníky 1218, Vsetín
Stála u založení a fungování MŠ při dnešní ZŠ INTEGRA ve Vsetíně jako učitelka s asistenční logopedickou péčí u dětí s handicapem. Z MŠ dokázala vybudovat moderní zázemí pro kvalitní vzdělávání dětí. Ve svém regionu je opakovaně oslovována jako odborník za předškolní vzdělávání. Své bohaté pracovní zkušenosti i vzděláváním získané vědomosti uplatňuje též jako externí pracovník v různých školských institucí.
Mgr. Petr Tlustý, ZŠ Brána jazyků s rozšířenou výukou matematiky, Uhelný trh 4/425, Praha
Působí ve školství již 36 let. Dopřává osobní prostor a tvůrčí svobodu pedagogům. Všechny dlouholeté školní projekty se pod jeho vedením stávají úspěšnými. Učí pestře, zajímavě a s výsledky, které žáci použijí po zbytek života. Je úspěšným autorem řadu let prodávaných učebnic německého jazyka. V letech 1999-2004 byl v čele Asociace škol s rozšířenou výukou jazyků LINGUAE. Věří v sílu vzdělání a ve schopnosti dětí, které chodí do školy, jíž řídí.
Mgr. Libuše Turečková, Základní škola Ostrava-Hrabůvka, Provaznická 831/64, Ostrava-jih-Hrabůvka
Je pokládána za uznávaného odborníka provádějícího nápravná cvičení pro žáky se SVP s uplatněním kineziologických cvičení, muzikoterapie a programů KUPOZ a KUPREV. Lektoruje učitele škol v rámci celé ČR. Rovněž je členkou pracovní skupiny pro rovné příležitosti MAP ORP Ostrava II. Dlouhodobě a úzce spolupracuje s Výzkumným centrem edukace nadaných ve spolupráci s pedagogickou fakultou Ostravské univerzity, PPP v rámci ČR nebo s Mensou ČR.
Mgr. Michaela Uhlířová, Vyšší odborná škola DAKOL a Střední škola DAKOL, o.p.s., Petrovice u Karviné 570
Pracuje jako učitelka cizích jazyků a odborných předmětů. Aktivně se účastní řady evropských projektů. Ve funkci výchovného poradce vykazuje velmi dobré výsledky. Velmi dobře řeší problematiku celé škály studijních i učebních oborů od žáků se speciálními vzdělávacími potřebami až po studenty v maturitních oborech. Rovněž je organizátorkou Celostátní konverzační soutěže hotelových škol v cizích jazycích.
Mgr. Naděžda Vašků, Hotelová škola, Plzeň, U Borského parku 3, Plzeň
Pracuje jako pedagog již od roku 1979. Její aprobací je český jazyk. Rovněž je koordinátorkou kulturně společenských aktivit na škole (návštěvy divadelních představení, realizace olympiád z českého jazyka a literatury). Její výuka českého jazyka a literatury hodnocena inspektory České školní inspekce jako „koncert“. Má obdivuhodné a příkladné pracovní nasazení, radost z předávání znalostí a ochotu vždy pomoci mladším kolegům.
Mgr. Josef Vostrý, Střední odborné učiliště a Střední odborná škola SČMSD, Hošťálkovo nám. 132, Žatec
Pracuje jako středoškolský učitel, jenž se celoživotně věnuje vzdělávání učňovské mládeže. V rámci jeho dlouhodobého působení ve školství aktivně prosazuje nové technologie do výuky matematiky, aby ji zpopularizoval a zatraktivnil. Je skutečnou osobností jak po stránce lidské, tak profesní, a významnou podporou pedagogického sboru i žáků. Svým nasazením a zapálením pro pedagogickou činnost je vzorem nejen pro mladší kolegy.
Medaile Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 1. stupně - za dlouhodobou vynikající pedagogickou
činnost
Ludmila Bártová, Asociace turistických oddílů mládeže ČR - Turistický oddíl mládeže 3910 Nezmaři, Jeremenkova 321/26, Bílovec
Členka Asociace turistického oddílu mládeže (TOM) a vedoucí oddílu Nezmaři Bílovec. Díky ní se členové TOM Nezmaři Bílovec vypracovali na přední místa v rámci krajských, republikových i mezinárodních mistrovství turistických závodů. V současné době se po předání vedení oddílu nadále věnuje práci s mládeží jako trenér, rozhodčí i pořadatelka turistických závodů.
Mgr. Josef Brabenec, Základní umělecká škola Tachov, Rokycanova 1, Tachov
Od roku 1959 až doposud vykonává v ZUŠ Tachov sbormistra dětského pěveckého sboru a přípravného sboru Sluníčko. Dlouhodobě a pravidelně se svými žáky reprezentuje školu a ČR na mezinárodních soutěžích a sborových olympiádách v zahraničí, kde se svými zpěváky dosahuje předních či nejvyšších umístění. Je vyhledávaným odborníkem v oblasti sborového zpěvu, který často zasedá v odborných (i mezinárodních) porotách sborových soutěží.
Ing. Vratislav Dlohoš, Střední lesnická škola a střední odborné učiliště, Písky 181, Křivoklát
Pracuje v lesnickém školství od roku 1972. Byl jedním z prvních lektorů „Švédské metody“ (metoda odvětvování) v tehdy Západočeském kraji. Na školách, kde působil, zmodernizoval vybavení školy. Od počátku svého působení v lesnickém školství se aktivně podílel na organizování (mezi)národních soutěží žáků v práci s motorovou pilou. V průběhu své pedagogické praxe se stále podílí na tvorbě mnoha učebních dokumentů.
Miroslav Hepnar, Asociace turistických oddílů mládeže ČR - Turistický oddíl mládeže 19208 Kadet, Souběžná 186, Horní Kostelec, Červený Kostelec
Stojí v čele dětského oddílu TOM Kadet již 42 let! Je stále plný nápadů. Oddílu věnuje podstatnou část svého volného času. Děti učí lásce k přírodě, spaní pod širákem, rozdělávat oheň i uvařit si na něm. Pravidelně pořádá letní tábory. Vlastními silami postavil velkou dřevěnou klubovnu, kterou oddíl využívá už přes 30 let, pomohl vybudovat dvě vodácké základny.
Mgr. Miroslav Hrabák, emeritní ředitel, Soukromá základní škola Integrál pro žáky se specifickými poruchami učení, s.r.o., Jana Masaryka 360/25, Praha
S využitím jeho odborných znalostí a praktických zkušeností vznikl výchovně vzdělávací Projekt Integrál určený žákům se specifickými poruchami učení s řadou netradičních a pokrokových prvků. Zapojuje školu do mezinárodních projektů. Má podíl na výzkumných projektech VÚP (výzkumný ústav pedagogický – dnešní NÚV) a spolupracuje s PedF UK při pedagogické praxi posluchačů.
Ing. Eva Kazdová, Obchodní akademie a Vyšší odborná škola sociální, Karasova 16, Ostrava -Mariánské Hory
Angažuje se nadstandartním způsobem v oblasti přírodovědného a enviromentálního vzdělávání. V současné době připravuje projekt v oblasti polytechnického vzdělávání pro KAP MSK. Podporuje praktické zaměření vzdělávání, rozvíjení podnikatelských dovedností žáků a spolupráci s firmami. Organizuje veletrh fiktivních firem s mezinárodní účastí, regionální soutěže a workshopy.
PaedDr. Květoslava Klímová, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka a literatury, Poříčí 7/9, Brno
Během působení na základních školách vždy kladla důraz na slohové vyučování a kreativnost v hodinách českého jazyka a literatury. V současné době je jednou z mála odborníků v této oblasti. Je spoluautorkou řady učebnic češtiny. Klade důraz na uplatnění mezipředmětových vztahů, rozvíjení klíčových kompetencí a rozvíjení zájmu žáků o čtenářství. Řadu let pořádá přednášky a workshopy k výuce českého jazyka a slohu pro učitele základních škol.
Mgr. Jitka Kmentová, Gymnázium Na Zatlance, Na Zatlance 11/1330, Praha
Do výuky zavedla celou řadu inovativních pedagogických postupů. Aktivně se věnuje práci s mimořádně nadanými a talentovanými jedinci. Rovněž obdržela cenu Eduina za inovativní počin roku - školní vzdělávací program ALT (rozvíjí koncept výuky v tematických blocích, výuky v tandemech či aplikace metody CLIL). Její práce je (nejen) odbornou veřejností široce oceňována. V roce 2018 byla škola zařazena časopisem Forbes mezi 8 nejzajímavějších škol v ČR.
Mgr. Jana Kolářová, emeritní učitelka, Střední odborná škola uměleckořemeslná s.r.o., Podkovářská 797, Praha
66 let pracovala ve školství. Jako pedagog dokázala přivést mnoho žáků k významným úspěchům v uměleckém řemesle. Dbala na využívání nových možnosti, které přinesl věk počítačů a designových tendencí. Vždy dbala na spolupráci s nejlepšími odborníky různých oborů a řemesel. Desítky let pořádala na různých úrovních výstavy, čímž přispívala k prezentaci a propagaci uměleckých řemesel.
PaedDr. Anna Kovárňová, Základní škola Rožnov pod Radhoštěm, Tyršovo nábřeží 649, Rožnov pod Radhoštěm
Od roku 1989 řídí organizaci poskytující vzdělání žákům se zdravotním postižením. Rozvíjí metody vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením, vytváří diferencované komunikačních a vzdělávací struktury v práci s autistickými žáky a modernizuje výchovně vzdělávací činnosti. Jako uznávaný odborník v oblasti speciálního vzdělávání pracuje v řídícím výboru MAS Rožnovsko a pracovních skupinách pro inkluzi a rovné příležitosti ve vzdělávání.
Ing. Zdeněk Krabs, Ph.D., Střední škola a mateřská škola Liberec, Na Bojišti 15, Liberec
Za jeho působení na Střední škole a Mateřské škole v Liberci došlo k modernizaci technického vybavení učeben a odborných dílen. Organizuje odborné soutěže i mezinárodního charakteru. Pomohl zajistit projekt Centra vzdělanosti Libereckého kraje. Je aktivním příznivcem propojení školské teorie se zaměstnavatelskou praxí. Každoročně organizuje veřejnou profesní burzu přímo ve škole ve spolupráci se sociálními partnery.
Mgr. Milada Kučerová, Gymnázium Havířov, J. A. Komenského 328/2, Havířov – Město
Neúnavná propagátorka hudební i taneční lidové tvorby. Vede školní pěvecký a taneční soubor. Kvalitně připravuje žáky na vysokoškolské studium českého jazyka a hudební výchovy. Celoživotně propaguje českou literární a hudební kulturu a její čelní představitele. Je rovněž propagátorka folklóru jižní Moravy a Slezska, připravuje literárně hudební či folklorní pořady.
Mgr. Bc. Jiří Luka, Základní škola VIA BEROUN, Hrnčířská 642, Beroun
Pracuje jako učitel prvního stupně již 26 let. Od začátku své pedagogické praxe se zaměřoval na hodnotovou výchovu, klima ve třídě a klíčové kompetence. V tomto duchu využíval ve výuce projektovou výuku a proaktivní styly vyučování. Za svou práci byl v roce 2004 oceněn titulem Zlatý Ámos. České školství reprezentuje na mezinárodních konferencích. Pro NPI ČR pracuje jako kouč pedagogických pracovníků a je lektorem hodnotového vzdělávání Cyril Mooney.
Mgr. Milena Majerová, Sportovní gymnázium Plzeň, Vejprnická 663/56, Plzeň
Během svého působení na sportovním gymnáziu se významně zasloužila o rozvoj a modernizaci školy, o čemž svědčí vynikající sportovní výsledky žáků na republikových i mezinárodních soutěžích a jejich zařazení do reprezentace ČR. Je rovněž velmi aktivní při pořádání besed se špičkovými českými reprezentanty a olympioniky. Mimořádně aktivně podporuje pedagogický sbor školy při prosazování moderních metod výuky a využívání špičkové didaktické techniky.
Mgr. Zdeňka Miksová, Dům dětí a mládeže Symfonie, Za Nádražím 56, Poděbrady
Je celý svůj život pedagog nejen profesí, ale hlavně srdcem. Od roku 1995 vedla kroužek „Ochránci přírody“, který vždy doplňoval učivo školy a propojoval více teorii s praxí. Kromě toho je také stále aktivní hodnotitel zeměpisných olympiád v regionu. Biologie, zeměpis a vlastivěda jsou stěžejní předměty, ve kterých předávala své nadšení pro přírodu a přírodní obory svým žákům.
Mgr. Karel Moric, Základní škola a mateřská škola Ludgeřovice, Markvartovická 50/966, Ludgeřovice
Klade důraz na vysokou kvalitu výuky a využívání novým moderních pedagogických metod a forem ve výchovně-vzdělávacím procesu. Jeho vizí je kvalitní vzdělávání žáků napříč předměty s důrazem na výuku anglického jazyka a polytechnického vzdělávání. Na škole založil Klub nadaných dětí a spolupracuje s Mensou ČR. Aktivně se věnuje lektorské činnosti na celostátních konferencích, sám organizuje a připravuje odborné přednášky.
PhDr. Danuše Nábělková Peturová, Základní škola a Mateřská škola Kladno, Velvarská 1206, Kladno
Zasvětila celý svůj profesní život práci ve školství. Ve svých žácích a studentech již 40 let pěstuje lásku k mateřskému jazyku, zodpovědně je připravuje na další studium, soutěže a olympiády. Mezi žáky se těší velkém úctě a respektu. V uplynulých 40 letech působila nejen v základním školství, ale také na vysoké škole.
Mgr. Věra Provazníková, Pedagogicko-psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum Semily, Nádražní 213, Semily
Jako psycholog v PPP klade důraz na propojení poradenských služeb s realitou na školách. Významnou součástí její práce je pravidelné další vzdělávání v souladu s trendy v poradenství a péči o žáky se SVP. Realizuje setkávání s pracovníky všech typů škol, zajišťuje pravidelná metodická vedení výchovných poradců i metodiků prevence. Vede letní tábory, kde zajišťuje kvalifikovanou péči i o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Mgr. Marie Sekerová, emeritní učitelka, Základní škola Sobotka, Jičínská 136, Sobotka
Od roku 1965 do odchodu do penze vyučovala mateřštinu a další jazyky. Vedla literární kroužek, jehož členy vzdělávala a vychovávala ve vztahu jak k místní literární tradici, tak k celonárodní kultuře. Rovněž vedla pedagogické praxe studentů učitelství. Dosud publikuje. Několik desítek let zajišťuje vzdělávací základnu pro učitele češtiny při festivalu českého jazyka, řeči a literatury Šrámkova Sobotka, čímž napomáhá zlepšovat výuku českého jazyka.
Mgr. Miloslav Skuhravý, Obchodní akademie Plzeň, náměstí T. G. Masaryka 13, Plzeň
Volí individuální přístup k žákům. Při výuce matematiky zařazuje metody, které výuku zpestřují a činí zajímavou. Významně se zasloužil o rozvoj školy a systematicky zlepšoval podmínky výuky a práce ve škole. Podporuje mezinárodní spolupráci učitelů a žáků. Jeho škola patří k prestižním vzdělávacím institucím v rámci Plzeňského kraje. Vytváří též podmínky pro mimoškolní činnost žáků a jejich účast v odborných soutěžích.
Mgr. Václav Strnad, emeritní ředitel, Základní škola Humpolec, Hálkova 591, Humpolec
Byl dlouholetým učitelem, inspektorem ČŠI a ředitelem ZŠ. Velmi se zasloužil o její stavební rozvoj a modernizaci. Jeho hlavním posláním bylo, aby se ve škole cítili děti i učitelé dobře. Dbal na dobré vztahy na pracovišti. Vedl mnoho soutěží a kroužků na škole. Nejznámější byl kroužek šachů, kde jeho svěřenci dosáhli téměř vždy až do republikových kol.
PhDr. Mgr. Danuše Sztablová, Ph.D., Základní škola Ostrava - Mariánské Hory, Karasova 300/6, Ostrava - Mariánské Hory
Do roku 2018 věnovala přípravě budoucích učitelů se zaměřením na výtvarnou výchovu. Podílela se na mnoha projektech a je autorkou odborných publikací na téma Estetické výchovy a vzdělávání. Dnes se věnuje především žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. V každodenní činnosti se žáky implementuje své teoretické poznatky. Svým přístupem, empatií a energií je pro ostatní pedagogy velkým vzorem.
Mgr. Andrea Šteflová, Gymnázium Josefa Božka, Frýdecká 689, Český Těšín
Pracuje jako vyučující francouzského jazyka a chemie. Její žáci pravidelně dosahují skvělých úspěchů v soutěžích a olympiádách. Je zakladatelkou a organizátorkou úspěšného festivalu „Umím francouzsky“ s mezinárodní účastí. Rovněž je členkou poroty v mezinárodní konverzační soutěži ve francouzském jazyce. Spolupracuje s partnerským gymnáziem ve Francii (včetně reciproční výměny studentů) a s UK Praha a s Univerzitou v Angers (Francie).
Mgr. Martina Tesařová, Základní škola Holčovice, Holčovice 176
Je dlouholetou pedagožkou a učitelkou prvního stupně a zároveň koordinátorkou Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) a projektovou manažerkou školy. V krnovském regionu žákům přináší osvětu v oblasti vzdělávání (výuky) propojenou s přírodou. S ředitelkou školy otevřela nově vybudovanou přírodní zahradu, která obohacuje výuku místním i okolním žákům a pedagogům, a patří mezi unikátní projekty v krnovském regionu.
Bc. Eva Tischlerová, Středisko volného času RADOVÁNEK, pracoviště Pallova 52/19, Plzeň
Ředitelka Střediska volného času RADOVÁNEK. Je aktivní členkou několika krajských a republikových platforem pro vzdělávání. Koordinuje činnost Krajského parlamentu dětí a mládeže Plzeňského kraje. Vybudovala jediné informační centrum pro mládež v kraji umožňující poradenství v oblasti kariéry a osobního rozvoje. Její kroužky navštěvuje více než 3.500 účastníků zájmového vzdělávání. Pod jejím vedením získalo středisko vysoké renomé v rámci celé ČR.
Mgr. Jiří Vodák, Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna, Havlíčkova 547, Bystřice pod Hostýnem
Od 1999 ředitel Dětského výchovného ústavu (přejmenováno na DDŠ ZŠ ŠJ). Během posledních let vybudoval velmi specializované odborné pracoviště (transformace na dětský domov), kde rovněž provedl modernizaci zázemí. Podílí se na koncepci výchovně-léčebné péče v ČR a spolupracuje s odborníky v dané oblasti. Taktéž pořádá pro děti z náhradní rodinné výchovy republikové soutěže. Aktivně se podílí na změnách v péči o ohrožené děti v ČR.
Mgr. Helena Wdowyczynová, emeritní učitelka, Základní škola Edvarda Beneše a Mateřská škola Písek, Mírové nám. 1466, Písek
Vyučuje český a anglický jazyk. Ve výuce svých žáků používá nové motivační metody výuky. Její žáci obsazují na didaktických soutěžích v anglickém jazyce přední místa. Rovněž organizuje výměnné pobyty žáků a jazyková soustředění žáků spojená se sportem, zapojila školu do projektu ke zlepšování čtenářské gramotnosti žáků v angličtině a tvoří učebnice angličtiny. Aktivně se účastní mezinárodních a národních konferencí.
Mgr. Bohumil Zmrzlík, Základní a Mateřská škola Mendelova, Einsteinova 2871/8, Karviná – Hranice
Pedagogické činnosti se profesně věnuje více než 40 let. Pod jeho vedením se škola transformovala v otevřené a moderní vzdělávací zařízení. Každoročně organizuje festival zaměřený na moderní aspekty současné pedagogiky. Mezi jeho prioritní vzdělávací cíle patří rozvoj badatelsky orientované výuky, čtenářské či mediální gramotnosti a rovněž moderní pojetí hodin matematiky (koncept profesora Hejného). Působí jako dlouholetý lektor DVPP.