„Více peněz do systému a výrazně větší podpora učitelů a ředitelů jsou samozřejmě pro změnu ve vzdělávání nezbytné. Za klíčové nicméně považuji, aby na tom, kam se má vzdělávání ubírat v příštích deseti letech, panovala široká shoda napříč učiteli, rodiči a politiky. Nechci také, aby zůstalo jen u obecných proklamací, proto bude připravovaná strategie obsahovat i konkrétní termíny a způsob plnění jednotlivých opatření,“ uvedl ministr Plaga.
Jedním z hlavních cílů vzdělávání pro následující roky by mělo být větší zaměření na znalosti a dovednosti potřebné pro život. Žáci by neměli být přehlceni množstvím informací a poznatků, namísto toho by měli být vedeni ke klíčovým kompetencím a gramotnostem, které pro ně budou potřebné v budoucnu při adaptaci na rychle se měnící technologický a společenský vývoj. Objem učiva ve školních vzdělávacích programech by se mohl snížit až o polovinu. Kromě vytyčení těchto klíčových kompetencí bude nutné také upravit systém tak, aby dokázal tyto dovednosti měřit a hodnotit.
Druhým cílem má být vytvoření rovných podmínek pro všechny žáky bez ohledu na jejich rodinné zázemí či typ školy. V rámci toho by se měla zlepšit kvalita vzdělávání v zaostávajících regionech, zvýšit podpora žáků ze sociálně slabých rodin, ale také podpora velmi talentovaných dětí. Dále by se měl zvýšit podíl dětí docházejících do mateřských škol a posílit možnosti celoživotního vzdělávání.
Dokument Hlavní směry vzdělávací politiky ČR 2030+ vznikl pod vedením profesora Arnošta Veselého z Univerzity Karlovy. Dílčí závěry jsou projednávány s pedagogy i širokou veřejností v rámci seminářů, debat a výjezdů do krajů. Informace o přípravě strategie a aktuální dokumenty jsou ZDE