Nepotkali jste náhodou na ulici nějakého Kenyho Spence, koordinátora organizace Man in Childcare ze Skotska, a neslyšeli jste ho, jak nenabízí na ulicích businessmanům práci s dětmi v předškolním věku? Neviděli jste, jak je přesvědčuje, ať jdou pracovat s dětmi, že je to stejně naplňující kariéra, jako ta v bance a může být i slušně zaplacena? Ne? Správně. Keny Spence přijel totiž teprve nedávno k nám do Čech, aby nás podpořil v plánu zesílení přítomnosti mužů na školách.
Na konferenci, kterou pořádalo Ministerstvo školství, Keny Spence odprezentoval v přeplněném sále kompletně celé know how své organizace a popsal výhody práce mužů mezi dětmi. Muži v celé Evropě chybí na školách. „Muži budou pracovat s dětmi, ale musí je někdo nejdřív pozvat, ženy by měly dát více najevo, že je ve školství potřebují“ řekl Keny a dodal, že děti potřebují oba, muže i ženu, výchova obou povah a energií je pak výsledně velice důležitá pro celou společnost.
Keny se také dříve živil „normálně“, když začal s projektem pro muže, využil svého kreativního přemýšlení - získal sponzory, věděl, že muži jsou a budou živitelé. Následně pak získal prvních 6 mužů na svůj počáteční vzdělávací kurz pro práci s dětmi a pár odborníků. Muži v procesu studia práce s dětmi ubývali, nakonec to byl jen jeden muž, který dostudoval.
Neúspěchy na začátku jsou normální, člověk nemůže změnit všechno hned. Po této tragédii a dalším úsilí, nakonec získal podporu ministryně školství ve Skotsku, ta ho zaštítila, protože si uvědomovala velkou společenskou ztrátu, pokud by muži na školách a v centrech pro děti chyběli.
Podle posledního průzkumu jeden z padesáti mužů by šel pracovat do školství. Nikde v Evropě není pedagogická práce dobře placena, snad jen v Norsku. Kenyho organizace Man in Childcare postupně získala muže zase přímo z ulice a po velkém úsilí a trpělivosti, se stala nejúspěšnějším projektem svého druhu na světě.
Spencyho přikázání:
- Motivace mužů dobrou reklamou, kurzy musí začít hned po kampani
- Organizace musí udržet dobrý vztah s univerzitami
- Kurzy musí nabídnout plnou podporu, pravidelné schůzky se studenty, univerzitními lektory a mentory
- Kurzy jsou pouze pro muže, jsou zpočátku pořádány pouze jednou večer v týdnu
- Základ je dobrý školící program, komunikace s muži, čas na řešení jejich problémů a obav z profese
- Certifikát jen pro muže, kteří chtějí pracovat v předškolním věku
- Další vzdělávání zájemců na univerzitách ve speciálních programech
- Sponzoři garantují úhradu veškerého školení pro muže
- Musí fungovat Vládní podpora
- Organizace vždy nabídne pomoc s hledáním a umístěním na trhu práce
- Členství v organizaci, výhody
- Podpora mezi kolegy
- Vlastní speciální knihovna
Změna původní profese-kariéry, připadá mužům bláznivá, je tu sociální bariéra: „Muži obecně dle průzkumů nechtějí pracovat v institucích pro děti, protože přijdou pak do hospody a kdo je bude poslouchat, jak mluví o dětech?“ směje se Keny.
Model Kenyho organizace se po několika letech plně zalíbil státu. První certifikáty získalo 1 200 mužů. Projekt nakonec naprosto přesáhl své původní cíle. Postupným vzděláváním mužů pro práci s dětmi, se začaly řešit i problémy žen, které vychovávají děti samotné, děti těchto žen nyní mají muže ve školkách, školách a dětských centrech. Stejně tak muži, nevlastní otcové dětí, díky vzdělávání v organizaci získávají kompetence a nové možnosti v běžném životě ve vlastní rodině. Nejsou otčímové jen s povinnostmi, ale i s právy. Projekt přinesl spolupráci s BBC, s vládou ve Skotsku i se soudci v zemi.
MŠMT v ČR pod záštitou náměstkyně ministra školství, Mgr. Kláry Laurenčíkové, touto konferencí ukázalo našim odborníkům pracujícím s dětmi, že je pro ně prioritou co nejpestřejší rozvoj dětí potažmo učitelského sboru. Klára Laurenčíková představila nový profil-standard dobrého učitele/ky, který tkví v aktivním přístupu samotných pedagogů, v rovných příležitostech, otevřenosti k inkluzi, individuálním přístupu k vzdělávání dětí, bez rozdílu na věku, pohlaví a národnosti mezi pedagogy. MŠMT pozvalo další významné hosty z Česka, a tak Keny Spency mohl vidět, jak si Češi, jako třeba Václav Šneberger –Liga otevřených mužů, o.s., zatím poradili s programy pro muže, kteří pracují, nebo chtějí pracovat s dětmi. Konaly se krátké workshopy pro všechny účastníky konference.
Petr Naske, učitel informatiky na II. Stupni pražské ZŠ, přednesl v další části konference vynikající příklady dobré praxe ze svého vlastního života pedagoga mezi dětmi. S lehkostí pojmenoval klíčové myšlenky o nezastupitelnosti mužů i žen v normálním procesu vývoje dětí:
Petr Neske mj. pomáhá českým mužům zbavit se ostychu vůbec přijít např. na schůzku rodičů do školy,
zapojit se, zajímat se, co dělají s dětmi na škole. Nemyslí si, že muži mají větší, nebo přirozenější autoritu
v pedagogické profesi než ženy. Dodal, že muž učitel, umí lépe pochopit klučičí svět a pomáhá jim i vytvořit si
obraz pohledu na dívky. Muž si hraje s dětmi jinak, než žena. Poukázal na to, že muži mají často horší přístup
k dětem v předškolním věku, protože jsou i oni odmalička zvyklí, že neměli mužskou podporu, staraly se o ně
hlavně ženy. Děti zkrátka potřebují oba.
autorkou článku je Andrea Hutková z PR oddělení NIDM
fotografie z alba Ligy otevřených mužů http://foto.ilom.cz/subalbum_6.html