ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k zabezpečení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání
    • Porovnání krajských normativů mzdových prostředků a ostatních neinvestičních výdajů stanovených jednotlivými krajskými úřady v roce 2013

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Mládež ⁄ Archiv ⁄ 2010 ⁄ Pokyn ministryně školství, mládeže a...

Pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k zabezpečení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání

Ke stažení rovněž ve formátu MS Word MS Word (84,50 KB)

 

Ministerstvo školství,                                                                                          

mládeže a tělovýchovy

č.j.: 15 952/2003-515

 

 

V Praze dne 2. července 2003

 

 

Pokyn

ministryně školství, mládeže a tělovýchovy

k zabezpečení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání.

 

 

Článek 1

Úvod

Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání a odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží v jejich volném čase č.j.: 12 592/2002-51(dále jen Koncepce)  představuje zavedení systému do vzdělávání pedagogických pracovníků, kteří se věnují zejména práci s dětmi a mládeží v době mimo školní vyučování.

Pro účely tohoto pokynu stanovuji, že za školská zařízení pro zájmové vzdělávání jsou považovány ty subjekty, které organizují zejména výchovné, vzdělávací a rekreační aktivity pro děti a mládež v jejich volném čase, tj. střediska pro volný čas dětí a mládeže, školní kluby a školní družiny. Do určité míry tuto úlohu mohou plnit i školy a domovy mládeže.

Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání (dále jen DVPPzv) se účastní ředitelé a vedoucí pracovníci uvedených zařízení, pedagogové volného času, vychovatelé, příp. další pedagogičtí pracovníci uvedených zařízení dle jejich pracovního zařazení.

K naplňování Koncepce, ve smyslu ustanovení Části II., Čl. 1 Organizačního řádu MŠMT, vydávám tento pokyn.

 

Článek 2

Formy DVPPzv

 

DVPPzv zahrnuje:

1.      uvádění do praxe

2.      průběžné vzdělávání

3.      funkční studium

4.      odborné studium

5.      přípravu lektorů

6.      specializované vzdělávací akce, zaměřené zejména na oblast volnočasových aktivit dětí a mládeže.

 

 

Článek 3

Realizátoři DVPPzv

1.      DVPPzv středisek pro volný čas a specializované kurzy pro školní kluby, školní družiny, příp. další zájemce ze škol a školských zařízení, budou realizovat přímo řízené organizace (PŘO) skupiny 5  MŠMT - Institut zájmového vzdělávání (dále IZV), Středisko vzdělávání, informací a služeb (dále jen SVIS) a Institut dětí a mládeže (dále jen IDM), kterým byla tato činnost přímo uložena zřizovacími listinami a statuty.

2.      DVPPzv pro školní kluby a školní družiny mohou dále realizovat pedagogická centra (dále jen PC) na základě  oprávnění Akreditační komise MŠMT pro DVPP. PC toto vzdělávání realizují dle Koncepce a v součinnosti s IZV, SVIS a IDM.

3.      Realizátoři jsou dále upřesněni při definování jednotlivých oblastí a forem DVPPzv.

 

 

                                                                                        Článek 4

                                                                               Uvádění do praxe

1.  Uvádění do praxe je specifickou formou DVPPzv. Je určeno všem nově nastupujícím pracovníkům. Uvádění, jako součást systému vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení, je realizováno v mateřské organizaci pracovníka. Jeho posláním je zabezpečit kvalitní a kvalifikovanou přípravu pracovníka k výkonu svěřené funkce.

2.  Za uvádění odpovídá ředitel organizace. Uváděním může ředitel pověřit jiného zkušeného pracovníka.

3.     Na uvádění do praxe se nevztahuje nutnost akreditace a z toho vyplývající povinnosti. Náklady na ně nese organizace v rámci svého rozpočtu.

4.      Metodickou pomoc pro uvádění do praxe mohou na vyžádání poskytovat IZV a SVIS.

 

 

Článek 5

                                                                                           Průběžné vzdělávání

1.   Průběžné vzdělávání pedagogických pracovníků středisek pro volný čas realizují IZV, SVIS a IDM. Průběžné vzdělávání vychovatelů školních družin a školních klubů realizují především PC. IZV, SVIS a IDM mohou vytvářet nabídku specializovaných vzdělávacích akcí a realizovat je, zejména v oblasti organizace volnočasových aktivit i pro školy a školská zařízení.

2.     Průběžné vzdělávání je určeno všem pedagogickým pracovníkům středisek pro volný čas dětí a mládeže, školních klubů a školních družin. Průběžného vzdělávání se mohou zúčastňovat i pedagogičtí pracovníci škol a dalších školských zařízení.

3.    Za průběžné vzdělávání pracovníků odpovídá ředitel organizace, který je povinen sestavit plán průběžného vzdělávání všech pedagogických pracovníků organizace.

4.  Průběžné vzdělávání plní především funkce inovační, rozšiřující a specializační. Je organizováno jako široká nabídka specializovaných tvůrčích dílen, kurzů, seminářů, tréninků (výcviků), apod.

5.   Každá vzdělávací akce je ukončena ověřením znalostí účastníků. Vzdělávací akce v rozsahu do 12 vyučovacích hodin společným pohovorem, vzdělávací akce v rozsahu více jak 12 vyučovacích hodin přezkoušením. Splní-li úspěšně účastník požadavky, je mu vydáno osvědčení (potvrzení o absolvování).


Článek 6

                                                                                              Funkční studium

1.      Funkční studium realizují IZV, SVIS a IDM.

2.   Funkční studium je určeno všem ředitelům a dalším vedoucím pracovníkům středisek pro volný čas dětí a mládeže, vedoucím pracovníkům školních klubů a školních družin. Funkčního studia se mohou zúčastňovat i vedoucí pracovníci škol a dalších školských zařízení.

3.   Za funkční studium ředitelů odpovídá zřizovatel organizace, který je povinen sestavit plán funkčního studia.

4.     Za funkční studium dalších vedoucích pracovníků odpovídá ředitel příslušné organizace, který sestavuje plán jejich funkčního studia.

5.      Funkční studium je zaměřeno:

a)   u skupiny ředitelů na plnění funkce, prohloubení teoretických znalostí a na ně navazující praktické dovednosti, umožňující efektivní řízení a rozvoj příslušného školského zařízení, a to na základě nejnovějších poznatků zejména z oblasti managementu, marketinku, práva, pedagogiky a psychologie,

b)  u dalších vedoucích pracovníků na získání základního přehledu v oblastech managementu, marketinku, práva, pedagogiky a psychologie a postupů, které jsou potřebné pro řízení příslušného školského zařízení.

6.      Funkční studium je ukončeno zkouškou. Splní-li účastník úspěšně požadavky zkoušky, je mu vydáno osvědčení.

7. K obnovení platnosti osvědčení bude sloužit inovační modul, zpravidla třídenní. Jeho absolvováním a složením předepsané zkoušky se platnost stávajícího osvědčení prodlužuje o dalších 5 let.

8.      Délka funkčního studia u ředitelů je dvouletá, u dalších vedoucích pracovníků jednoletá.

 

    Článek 7

                                                                                             Odborné studium

 

1.  Realizací odborného studia pověřuji IZV, SVIS a IDM s tím, že při této činnosti mohou spolupracovat a kooperovat s dalšími subjekty.

2.   Odborné studium zahrnuje vybrané vzdělávací programy určené zejména novým pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání.

3.    Krátkodobé vzdělávací programy, t.j. v rozsahu do 12 vyučovacích hodin a střednědobé vzdělávací programy, t.j. v rozsahu do 60 vyučovacích hodin, jsou zaměřeny na doplnění a rozšíření znalostí jednotlivých profesních skupin pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání.

4.    Dlouhodobé vzdělávací programy, t.j. v rozsahu více jak 60 vyučovacích hodin, jsou zaměřeny na vyhraněné a kompaktní problémové okruhy.

5.     Základní vzdělávací program, realizovaný IZV je určen pro pracovníky středisek pro volný čas dětí a mládeže, ostatních školských zařízení pro zájmové vzdělávání a další zájemce. Jeho posláním je doplnění předepsaného pedagogického vzdělání nebo jiné požadované kvalifikace pracovníka.

 

Článek 8

Příprava lektorů

 

1. Realizací přípravy lektorů  pověřuji IZV, SVIS a IDM s tím, že mohou při této činnosti  spolupracovat a kooperovat s dalšími subjekty.

2. Příprava lektorů je určena vybraným  pracovníkům středisek pro volný čas dětí a mládeže, příp. dalším pracovníkům škol a školských zařízení, nestátních neziskových organizací dětí a mládeže a členům jejich lektorských sborů.

3. Příprava lektorů je zaměřena na prohloubení a rozšíření  teoretických znalostí a na ně navazujících praktických dovedností na základě nejnovějších poznatků zejména z oblasti managementu, marketinku, práva, pedagogiky a psychologie, právních norem a postupů, podmínek a problematiky bezpečnosti a ochrany dětí a mládeže. Předmětem přípravy lektorů bude rovněž problematika lektorských dovedností, práv a povinností lektora a další související otázky.

4. Příprava lektorů je ukončena zkouškou. Splní-li úspěšně účastník požadavky zkoušky, je mu vydáno osvědčení. Platnost vydaného osvědčení (potvrzení o absolvování) je pětiletá.

5. K obnovení platnosti osvědčení bude sloužit inovační modul, zpravidla třídenní. Jeho absolvováním a složením předepsané zkoušky se platnost stávajícího osvědčení prodlužuje o dalších 5 let. Lektorský sbor bude absolvovat, mimo výše uvedený inovační modul, zpravidla jedenkráte   ročně, třídenní doškolovací seminář.

6.  Lektoři, kteří absolvovali toto vzdělávání obdrží osvědčení dle vzoru uvedeném v příloze č. 1.

7.  Délka přípravy lektorů je v minimálním rozsahu 40 hodin ročně.

8. Podmínkou pro zařazení subjektu do systému DVPPzv a udělení osvědčení je vlastní lektorský sbor.

 

 

Článek 9

Specializované vzdělávací akce

 

1.      Specializované vzdělávací akce realizují IZV, SVIS a IDM s tím, že mohou při této činnosti spolupracovat a kooperovat s dalšími subjekty. 

2.      Tyto akce mají charakter doplňkového nebo speciálního vzdělání. Jsou tématicky zaměřené zejména na oblast organizování vybraných volnočasových aktivit dětí a mládeže a specifických činností školských zařízení pro zájmové vzdělávání.

3.      Specializované vzdělávací akce jsou určeny širokému okruhu zájemců, zejména ze škol a školských zařízení.

 

Článek 10

Tento pokyn nabývá účinnosti dnem podpisu.

 

JUDr. Petra Buzková v.r.

ministryně školství, mládeže

a tělovýchovy

 

DVPPzv                                                                         Příloha č. 1

 

Vzor

Název vzdělávacího zařízení .....................................................................................................

Adresa vzdělávacího zařízení ....................................................................................................

Oprávnění k udělování osvědčení k OP vydané MŠMT

dne ............................................  pod č.j.: .............................................

 

Osvědčení o vzdělávání lektora

Jméno

  

Příjmení

Datum narození

  

Bydliště

Název vzdělávacího programu

  

 

Termín a místo konání OP

Další záznamy

  

Na základě úspěšného absolvování uvedeného vzdělávacího programuje držitel tohoto osvědčení oprávněn vykonávat lektorskou činnost v rámci

a)  dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové  vzdělávání (1)

b)    odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží (2)

 

V ............................. dne ..................

.......................................................                   .......................................................               

           podpis statutárního zástupce                                             razítko vzdělávacího zařízení

              vzdělávacího zařízení

 

DVPPzv

Příloha č. 2                                                                                                                                                                     

VZOR

Evidenční list uváděného

(k uvádění nově nastupujících pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání)

 

Organizace:

Jméno, příjmení:

 

Datum narození:

Dosažená kvalifikace:

Nástup do školského zařízení:

 

Uvádění od                 do

Uvádějící pracovník:

 

 

Záznamy o průběhu uvádění

Počet hodin

Podpis uvádějícího

pracovníka

Podpis kontrolního orgánu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Záznamy o průběhu uvádění

Počet hodin

Podpis uvádějícího pracovníka

Podpis kontrolního orgánu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Závěrečné hodnocení uváděného

 

 

V…………………………….  dne …………………….

 

podpis uvádějícího                podpis uváděného                  podpis ředitele organizace

      

(1) uvede se odpovídající oblast působnosti lektora

(2) uvede se odpovídající oblast působnosti lektora


 


Pátek,  3. říjen 2003   /   Publikoval: Administrator

Vložil: Administrator   /  Vytvořen: 3. říjen 2003   /  Aktualizace: Häcklová Jana 9. květen 2007  11:13

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Politika mládeže
  • Mládež v pohybu a ve zdraví
  • Finanční podpora
  • Neformální a zájmové vzdělávání
  • Mezinárodní spolupráce
  • Letní tábory
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Archiv
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2009
    • 2008
    • 2007
    • 2006
    • 2005
    • 2004
    • 2003
    • 2002
    • 2001
    • 2000

Důležité odkazy

Evropské centrum znalostí

Evropský portál pro mládež

Národní pedagogický institut České republiky

Eurodesk

Erasmus + 

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací