Ke stažení rovněž ve formátu MS Word (84,50 KB)
Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy
č.j.: 15 952/2003-515
V Praze dne 2. července 2003
Pokyn
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
k zabezpečení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
Článek 1
Úvod
Článek 4
Uvádění do praxe
1. Uvádění do praxe je specifickou formou DVPPzv. Je určeno všem nově nastupujícím pracovníkům. Uvádění, jako součást systému vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení, je realizováno v mateřské organizaci pracovníka. Jeho posláním je zabezpečit kvalitní a kvalifikovanou přípravu pracovníka k výkonu svěřené funkce.
2. Za uvádění odpovídá ředitel organizace. Uváděním může ředitel pověřit jiného zkušeného pracovníka.
3. Na uvádění do praxe se nevztahuje nutnost akreditace a z toho vyplývající povinnosti. Náklady na ně nese organizace v rámci svého rozpočtu.
4. Metodickou pomoc pro uvádění do praxe mohou na vyžádání poskytovat IZV a SVIS.
Článek 5
Průběžné vzdělávání
1. Průběžné vzdělávání pedagogických pracovníků středisek pro volný čas realizují IZV, SVIS a IDM. Průběžné vzdělávání vychovatelů školních družin a školních klubů realizují především PC. IZV, SVIS a IDM mohou vytvářet nabídku specializovaných vzdělávacích akcí a realizovat je, zejména v oblasti organizace volnočasových aktivit i pro školy a školská zařízení.
2. Průběžné vzdělávání je určeno všem pedagogickým pracovníkům středisek pro volný čas dětí a mládeže, školních klubů a školních družin. Průběžného vzdělávání se mohou zúčastňovat i pedagogičtí pracovníci škol a dalších školských zařízení.
3. Za průběžné vzdělávání pracovníků odpovídá ředitel organizace, který je povinen sestavit plán průběžného vzdělávání všech pedagogických pracovníků organizace.
4. Průběžné vzdělávání plní především funkce inovační, rozšiřující a specializační. Je organizováno jako široká nabídka specializovaných tvůrčích dílen, kurzů, seminářů, tréninků (výcviků), apod.
5. Každá vzdělávací akce je ukončena ověřením znalostí účastníků. Vzdělávací akce v rozsahu do 12 vyučovacích hodin společným pohovorem, vzdělávací akce v rozsahu více jak 12 vyučovacích hodin přezkoušením. Splní-li úspěšně účastník požadavky, je mu vydáno osvědčení (potvrzení o absolvování).
Článek 6
Funkční studium
1. Funkční studium realizují IZV, SVIS a IDM.
2. Funkční studium je určeno všem ředitelům a dalším vedoucím pracovníkům středisek pro volný čas dětí a mládeže, vedoucím pracovníkům školních klubů a školních družin. Funkčního studia se mohou zúčastňovat i vedoucí pracovníci škol a dalších školských zařízení.
3. Za funkční studium ředitelů odpovídá zřizovatel organizace, který je povinen sestavit plán funkčního studia.
4. Za funkční studium dalších vedoucích pracovníků odpovídá ředitel příslušné organizace, který sestavuje plán jejich funkčního studia.
5. Funkční studium je zaměřeno:
a) u skupiny ředitelů na plnění funkce, prohloubení teoretických znalostí a na ně navazující praktické dovednosti, umožňující efektivní řízení a rozvoj příslušného školského zařízení, a to na základě nejnovějších poznatků zejména z oblasti managementu, marketinku, práva, pedagogiky a psychologie,
b) u dalších vedoucích pracovníků na získání základního přehledu v oblastech managementu, marketinku, práva, pedagogiky a psychologie a postupů, které jsou potřebné pro řízení příslušného školského zařízení.
6. Funkční studium je ukončeno zkouškou. Splní-li účastník úspěšně požadavky zkoušky, je mu vydáno osvědčení.
7. K obnovení platnosti osvědčení bude sloužit inovační modul, zpravidla třídenní. Jeho absolvováním a složením předepsané zkoušky se platnost stávajícího osvědčení prodlužuje o dalších 5 let.
8. Délka funkčního studia u ředitelů je dvouletá, u dalších vedoucích pracovníků jednoletá.
Článek 7
Odborné studium
1. Realizací odborného studia pověřuji IZV, SVIS a IDM s tím, že při této činnosti mohou spolupracovat a kooperovat s dalšími subjekty.
2. Odborné studium zahrnuje vybrané vzdělávací programy určené zejména novým pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
3. Krátkodobé vzdělávací programy, t.j. v rozsahu do 12 vyučovacích hodin a střednědobé vzdělávací programy, t.j. v rozsahu do 60 vyučovacích hodin, jsou zaměřeny na doplnění a rozšíření znalostí jednotlivých profesních skupin pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
4. Dlouhodobé vzdělávací programy, t.j. v rozsahu více jak 60 vyučovacích hodin, jsou zaměřeny na vyhraněné a kompaktní problémové okruhy.
5. Základní vzdělávací program, realizovaný IZV je určen pro pracovníky středisek pro volný čas dětí a mládeže, ostatních školských zařízení pro zájmové vzdělávání a další zájemce. Jeho posláním je doplnění předepsaného pedagogického vzdělání nebo jiné požadované kvalifikace pracovníka.
Článek 8
Příprava lektorů
1. Realizací přípravy lektorů pověřuji IZV, SVIS a IDM s tím, že mohou při této činnosti spolupracovat a kooperovat s dalšími subjekty.
2. Příprava lektorů je určena vybraným pracovníkům středisek pro volný čas dětí a mládeže, příp. dalším pracovníkům škol a školských zařízení, nestátních neziskových organizací dětí a mládeže a členům jejich lektorských sborů.
3. Příprava lektorů je zaměřena na prohloubení a rozšíření teoretických znalostí a na ně navazujících praktických dovedností na základě nejnovějších poznatků zejména z oblasti managementu, marketinku, práva, pedagogiky a psychologie, právních norem a postupů, podmínek a problematiky bezpečnosti a ochrany dětí a mládeže. Předmětem přípravy lektorů bude rovněž problematika lektorských dovedností, práv a povinností lektora a další související otázky.
4. Příprava lektorů je ukončena zkouškou. Splní-li úspěšně účastník požadavky zkoušky, je mu vydáno osvědčení. Platnost vydaného osvědčení (potvrzení o absolvování) je pětiletá.
5. K obnovení platnosti osvědčení bude sloužit inovační modul, zpravidla třídenní. Jeho absolvováním a složením předepsané zkoušky se platnost stávajícího osvědčení prodlužuje o dalších 5 let. Lektorský sbor bude absolvovat, mimo výše uvedený inovační modul, zpravidla jedenkráte ročně, třídenní doškolovací seminář.
6. Lektoři, kteří absolvovali toto vzdělávání obdrží osvědčení dle vzoru uvedeném v příloze č. 1.
7. Délka přípravy lektorů je v minimálním rozsahu 40 hodin ročně.
8. Podmínkou pro zařazení subjektu do systému DVPPzv a udělení osvědčení je vlastní lektorský sbor.
Článek 9
Specializované vzdělávací akce
1. Specializované vzdělávací akce realizují IZV, SVIS a IDM s tím, že mohou při této činnosti spolupracovat a kooperovat s dalšími subjekty.
2. Tyto akce mají charakter doplňkového nebo speciálního vzdělání. Jsou tématicky zaměřené zejména na oblast organizování vybraných volnočasových aktivit dětí a mládeže a specifických činností školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
3. Specializované vzdělávací akce jsou určeny širokému okruhu zájemců, zejména ze škol a školských zařízení.
Článek 10
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem podpisu.
JUDr. Petra Buzková v.r.
ministryně školství, mládeže
a tělovýchovy
DVPPzv Příloha č. 1
Vzor
Název vzdělávacího zařízení .....................................................................................................
Adresa vzdělávacího zařízení ....................................................................................................
Oprávnění k udělování osvědčení k OP vydané MŠMT
dne ............................................ pod č.j.: .............................................
Osvědčení o vzdělávání lektora
Jméno
|
Příjmení |
Datum narození
|
Bydliště |
Název vzdělávacího programu
|
Termín a místo konání OP |
Další záznamy
|
Na základě úspěšného absolvování uvedeného vzdělávacího programuje držitel tohoto osvědčení oprávněn vykonávat lektorskou činnost v rámci
a) dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání (1)
b) odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží (2)
V ............................. dne ..................
....................................................... .......................................................
podpis statutárního zástupce razítko vzdělávacího zařízení
vzdělávacího zařízení
DVPPzv
Příloha č. 2
VZOR
Evidenční list uváděného
(k uvádění nově nastupujících pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání)
Organizace: |
||
Jméno, příjmení:
|
Datum narození: |
Dosažená kvalifikace: |
Nástup do školského zařízení:
|
Uvádění od do |
Uvádějící pracovník: |
Záznamy o průběhu uvádění |
Počet hodin |
Podpis uvádějícího pracovníka |
Podpis kontrolního orgánu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Záznamy o průběhu uvádění |
Počet hodin |
Podpis uvádějícího pracovníka |
Podpis kontrolního orgánu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Závěrečné hodnocení uváděného
V……………………………. dne …………………….
podpis uvádějícího podpis uváděného podpis ředitele organizace
(1) uvede se odpovídající oblast působnosti lektora
(2) uvede se odpovídající oblast působnosti lektora