ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro NNO na léta 2004 - 2006

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Mládež ⁄ Archiv ⁄ 2006 ⁄ Program státní podpory práce s dětmi a mládeží...

Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro NNO na léta 2004 - 2006

Dokument ke stažení ve formátu MS Word    

Ministerstvo školství,

mládeže a tělovýchovy

čj.: 15.286/03-51

Program státní podpory práce s dětmi a mládeží

pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

Část A

Úvod

Vláda ČR přijala svým usnesením ze dne 7.4. 2003 č.343 Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 (dále jen "Koncepce"), která definuje nestátní neziskové organizace působící v oblasti dětí a mládeže jako významný prvek v systému práce s dětmi a mládeží, který plní obtížně zastupitelnou roli v oblasti neformálního vzdělávání a výchovy, nabídky volnočasových aktivit, práce s rizikovými skupinami dětí a mládeže a práce s nezaměstnanými mladými lidmi. Tyto organizace nemalou měrou ovlivňují celkové zrání dětí a mládeže, jejich postoje a názory. Svými funkcemi doplňují působení rodiny a školy a dalších subjektů. V této oblasti se angažují i církevní právnické osoby. Činnost nestátních neziskových organizací lze považovat za základní prvek v procesu budování občanské společnosti.

Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 (dále jen "Program") je rovněž naplněním směrů působení státní politiky pro oblast dětí a mládeže, jak je definuje Koncepce. Program sleduje naplnění především následujících ustanovení části 2.2.5 Koncepce - Nestátní neziskové organizace působící v oblasti dětí a mládeže:

1. K základním cílům v této oblasti patří další podpora činnosti nestátních neziskových organizací pracujících v oblasti dětí a mládeže jako významných subjektů vytvářejících nabídku volnočasových aktivit pro děti a mládež a poskytujících jim výchovu a vzdělávání mimo vyučování.

2. Orgány veřejné správy budou pokračovat v systematické podpoře nestátních neziskových organizací formou každoročně vyhlašovaných programů podpory v oblasti práce s dětmi a mládeží, prevence sociálně patologických jevů, zdravotně postižených, sociálně handicapovaných, aktivit v oblasti environmentální vzdělávání, výchovy a osvěty a dalších a zabezpečí adekvátní objem finančních prostředků na jejich činnost v mezích vývoje veřejných rozpočtů.

3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zavádí na období 2004 až 2006 nový systém podpory činnosti nestátních neziskových organizací v oblasti práce s dětmi a mládeží, který je založen na diferencovaném financování aktivit těchto organizací. Program je členěn na systémovou podporu kmenových činností a podporu rozvojových a inovativních oblastí práce s dětmi a mládeží, např. participace mladé generace na společenském a politickém životě, dobrovolnictví, práce s talentovanou mládeží, spontánní a příležitostné aktivity pro neorganizované děti a mládež, aktivity zaměřené na poznávání a ochranu životního prostředí apod.

4. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zavádí nový systém financování nestátních neziskových organizací, které v případě splnění daných kritérií získají předběžný příslib o podpoře jejich činnosti v delším časovém horizontu (např. 3 roky).

Část B

Program státní podpory práce s dětmi a mládeží
pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 (dále jen "Program") vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "MŠMT") podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů a v návaznosti na usnesení vlády České republiky č. 114 ze dne 7. února 2001 o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím (dále jen "NNO") ústředními orgány státní správy.

Program je naplněním usnesení vlády ČR č. 343 ze dne 7. 4. 2003 ke Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 a rovněž navazuje na prioritní oblasti definované Bílou knihu Evropské komise o mládeží, která byla přijata 21. 11. 2001.

1. Obecná kritéria

Program pokrývá čtyři hlavní horizontální témata:

Rovné příležitosti

Udržitelný rozvoj

Informační společnost

Podpora místním iniciativám

Horizontální témata jsou průřezová, promítají se do jednotlivých oblastí Programu a jejich cílů. Horizontální témata budou respektována při výběru projektů. Jejich působení na situaci v oblasti práce s dětmi a mládeží bude vyhodnocováno v rámci systému hodnocení Programu.

Rovné příležitosti

Rovné příležitosti pro všechny postihují oblast možné diskriminace z hlediska pohlaví, negativních zkušeností různých sociálních skupin v oblasti práce s dětmi a mládeží (např. etnických minorit, osob se zdravotním postižením, sociálně znevýhodněných). Princip rovných příležitostí je respektován i v dalších vertikálních prioritách a opatřeních. Proto je nutné projekty připravovat z hlediska zajištění rovného přístupu k nabízeným příležitostem a doprovodným opatřením, která pomohou odstranit veškeré bariéry účasti na projektech pro cílové skupiny.

Udržitelný rozvoj

Principy udržitelného rozvoje je třeba zohledňovat ve všech formách práce s dětmi a mládeží. Udržitelný rozvoj je založen na hledání kompromisů mezi aktuálními potřebami a možnostmi budoucích generací uspokojit jejich vlastní potřeby. V projektech NNO musí být otevřen prostor pro lepší porozumění principů udržitelného rozvoje a pro osvětu a šíření dobrých praktik pro udržitelný rozvoj.

Informační společnost

Informační a komunikační technologie vytvářejí globální informační společnost, která zakládá své bohatství na lidském kapitálu. Úspěch společnosti je dán schopnostmi jedince určit relevantní informační zdroje, informace z nich získat, analyzovat a využívat pro rozhodování, řešení úkolů a problémů ke zvýšení efektivity práce i soukromého života. Rozvoj informační společnosti vyžaduje nové přístupy ke vzdělávání, výchově i práci s dětmi a mládeží. Projekty by proto měly zahrnovat přístup k prostředkům podporujícím širší využívání informačních technologií ve společnosti při respektování specifických potřeb konkrétních skupin i jedinců.

Podpora místním iniciativám

V oblasti boje proti sociálnímu vyloučení se nejlépe osvědčují místní iniciativy, které jsou založeny na dobré znalosti prostředí a specifických problémů cílových skupin příjemců pomoci. Zahrnutí místních NNO, základních článků nadregionálních a celorepublikových NNO, místních skupin dětí a mládeže nebo iniciativ do projektů dává dobrou záruku toho, že aktivity pro cílové skupiny projektu budou pokračovat i po skončení financování z prostředků státního rozpočtu a tím podpoří udržitelnost naplňování strategie a cílů programů. Projekty NNO musí vycházet z potřeb místních NNO, základních článků nadregionálních a celorepublikových NNO a dětí a mládeže v obcích.

Věkové vymezení

Za děti se pro potřeby tohoto Programu považují fyzické osoby ve věku do dovršení 15 let, za mládež se považují osoby ve věku do dovršení 26 let. Účastníky projektů mezinárodní spolupráce a mezinárodních výměn mohou být děti a mládež ve věku od 10 let do dovršení 26 let. Na projektech se dále spolupodílejí dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží, vedoucí na táborech a další fyzické osoby, které se bezprostředně podílejí na činnostech ve prospěch dětí a mládeže v rámci schválených projektů.

2. Směry, prioritní oblasti a tématické oblasti Programu

2.1 Směry a priority

V souladu s vládou přijatou Koncepcí státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 je cílem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy rozšiřovat nabídku mimoškolní zájmové činnosti pro děti a mládež realizované v NNO nebo vytvářené jejich prostřednictvím. Členská základna NNO dětí a mládeže představuje přibližně 10% populace ve věku do 26 let v České republice. Dosah jejich činností jde i mimo členskou základnu. Podpora aktivit pro neorganizované děti a mládež patří mezi hlavní směry Programu na léta 2004 až 2006.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlášením tohoto Programu sleduje níže uvedené priority v oblasti práce s dětmi a mládeží:

· podporu rozvoje nestátního neziskového sektoru v oblasti práce s dětmi a mládeží mimo školu,

· podporu vytváření nabídky volnočasových a vybraných cílených aktivit NNO pro organizované i neorganizované děti a mládež,

· rozvoj mobility a mezinárodní spolupráce dětí a mládeže,

· rozvoj dobrovolnictví a dobrovolné práce s dětmi a mládeží,

· rozvoj materiálně technické základny NNO pro mimoškolní zájmové aktivity dětí a mládeže,

· rozvoj profesní orientace dětí a mládeže.

2.2 Tématické oblasti Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

Oblast č.1 Zabezpečení pravidelné činnosti NNO pro organizované děti a mládež

Popis a zdůvodnění

NNO dětí a mládeže vytvářejí pravidelnou nabídku volnočasových, zájmových, vzdělávacích a výchovných aktivit pro děti a mládež, které jsou jejich členy. Tyto organizace vhodnou formou doplňují působení škol a školských zařízení v této oblasti. NNO rovněž organizují aktivity, které jsou zaměřené i na neorganizované děti, vytvářejí nabídku příležitostných a spontánních činností, kterými se snaží tyto děti a mladé lidi oslovit a zaujmout.

Pravidelné zapojení dětí a mládeže do těchto činností během školního roku vytváří pozitivní vliv na jejich výchovu a je rovněž významným prvkem v nespecifické prevenci sociálně patologických jevů. Významný výchovně vzdělávací charakter má také činnost NNO dětí a mládeže se specifickým zaměřením (např. kulturní, technické, ekologické).

V rámci této oblasti budou podporovány především činnosti ústředí organizace ve prospěch nižších článků organizace a členské základny, činnosti nižších, resp. základních článků organizace ve prospěch svých členů, volnočasové aktivity (např. tábory, krátkodobé a dlouhodobé akce), společné aktivity pro členy organizace a neorganizované děti a mládež, mezinárodní spolupráce a výměny dětí a mládeže, vzdělávání vedoucích a dalších pracovníků s dětmi a mládeží.

Do této oblasti patří také občanská sdružení, která zastřešují jednotlivé NNO dětí a mládeže a NNO pracující s dětmi a mládeží (tzv. střešní organizace). Podpora střešních organizací dětí a mládeže bude směřována zejména na činnost ústředí střešní organizace ve prospěch svých členských organizací, uskutečňování akcí střešní organizace ve prospěch svých členských organizací.

Do této oblasti dále spadá také činnost občanských sdružení, která mají spíše charakter NNO pracující s dětmi a mládeží, nicméně mají významnou samostatnou, organizačně i ekonomicky oddělenou sekci dětí a mládeže (např. Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska, Mládež Českého červeného kříže, Českých svaz ochránců přírody). Tato sdružení se považují za celorepublikově působící NNO.

Globální cíl

Zajišťování a rozšiřování nabídky aktivit a zkvalitnění pravidelné činnosti NNO dětí a mládeže pro své členy v oblasti práce s dětmi a mládeží.

Specifické cíle

· vytváření podmínek pro rozvoj nestátních neziskových organizací dětí a mládeže a jejich činnosti v oblasti práce s dětmi a mládeží,

· rozšiřování nabídky neformálních a zájmových aktivit pro členy NNO s případnou účastí neorganizovaných dětí a mládeže,

· zvyšování odborných předpokladů dobrovolných i dalších pracovníků s dětmi a mládeží,

· rozšiřování členské základny NNO dětí a mládeže,

· zkvalitňování podmínek pro práci s dětmi a mládeží v nižších, resp. základních článcích NNO.

Cílové skupiny příjemců podpory

· nestátní neziskové organizace dětí a mládeže

Z realizovaných aktivit budou mít užitek především děti a mládež-členové nestátních neziskových organizací dětí a mládeže (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví), dále pak neorganizované děti a mládež, které se účastní aktivit pro členy organizace, dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží.

Rozsah činností pro cílové skupiny

· činnost ústředí organizace ve prospěch nižších článků organizace a jednotlivých členů, tj. zabezpečení chodu ústředí NNO, spolupráce s nižšími články a zabezpečení servisních a dalších činností,

· pravidelná činnost nižších, resp. základních článků, tj. podpora pravidelných činností a aktivit s dětmi a mládeží ve městech a regionech, zabezpečení činnosti krajských, popř. nižších organizačních jednotek,

· organizace jednorázových akcí pro členy NNO s možnou účastí neorganizovaných dětí a mládeže, tj. pořádání příležitostných, spontánních a dalších mimoškolních zájmových aktivit pro děti a mládež v průběhu kalendářního roku, např. v době prázdnin, svátků, při příležitosti významných dnů nebo mezinárodních dnů,

· volnočasové a další aktivity pro členy NNO, tj. pořádání táborů, dlouhodobých volnočasových aktivit, specificky orientované činnosti vyplývající ze zaměření NNO - např. vzdělávací programy pro talentované děti a mládež - členy NNO, ochrana životního prostředí, kulturní aktivity, aktivity zdravotně postižených dětí a mládeže, práce s dětmi a mládeží národnostních menšin a dalších znevýhodněných skupin dětí a mládeže) s možnou účastí neorganizovaných dětí a mládeže,

· mezinárodní výměny a spolupráce, tj. dvou- a vícestranné cílené výměnné aktivity pro členy NNO, účast členů NNO na činnosti a jednání mezinárodních mládežnických organizacích, jichž je NNO členem, účast členů NNO na mezinárodních táborech konaných v České republice s min. účastí 30% zahraničních účastníků a mezinárodních táborech konaných v zahraničí, dvou i vícestranná jednorázová setkávání mládeže u nás i v zahraničí, jejichž obsahem je vzájemné prohlubování spolupráce a výměna zkušeností, které jsou důležité pro další činnost NNO, případně reprezentaci státu, účast na vzdělávacích akcích a dalších mezinárodních akcích nebo projektech organizovaných mezinárodními organizacemi a institucemi, příspěvek na úhradu členského poplatku do mezinárodních organizací, jichž je NNO členem.

· odborná příprava a vzdělávání dobrovolných a dalších pracovníků pro práci v NNO, tj. dobrovolných i dalších pracovníků s dětmi a mládeží, vedoucích na táborech, vedoucích dětských a mládežnických kolektivů a dalších pracovníků (např. hospodářů, zdravotníků) NNO,

Oblast č. 2 Podpora vybraných forem práce s neorganizovanými dětmi a mládeží

Popis a zdůvodnění
Mezi dětmi a mládeží představují početně významnou skupinu neorganizované děti a mládež. Za tyto děti a mladé lidi považujeme jedince, kteří nemají zájem o členství v některé z organizací nabízejících programy pro volný čas a ani se nechtějí vědomě zapojovat do činností, které mají charakter pravidelných setkání. Výzkumy a další šetření však dokládají, že větší část těchto dětí a mládeže má zájem zapojit se do jednotlivých projektů, příležitostných, spontánních a jiných volnočasových aktivit, které nevyžadují hlubší a dlouhodobé spojení s organizátorem nebo organizací. I tato forma zapojení do nabízených aktivit má velký význam v oblasti neformální výchovy a vzdělávání a stejně jako členství v nestátní neziskové organizaci dětí a mládeže pozitivně ovlivňuje jedince. Významnou měrou se na práci s neorganizovanými dětmi a mládeží spolupodílejí také střediska volného času, školní kluby a jiná školská zařízení.

Koncepce definuje prioritní oblasti práce s dětmi a mládeží, které hodlá stát v následujícím období podporovat. Jedná se především o zapojení dětí a mládeže do rozhodování o věcech veřejných a věcech, které se jich týkají na místní, regionální i celostátní úrovni (tzv. participace), oblast informací pro děti a mládež, výchova a vzdělávání dobrovolných pracovníků s dětmi a mládeží, práce s talentovanými dětmi a mládeží, neformální výchova a vzdělávání dětí a mládeže, prevence negativních jevů.

Projekty směřované do této tematické oblasti musí proto být zaměřeny na neorganizované děti a mládež, tj. děti a mládež, které nejsou členy nestátních neziskových organizací dětí a mládeže. Účast členů těchto organizací na projektech není vyloučena, ale není cílem těchto aktivit.

Cílem této oblasti však není podpora jednorázových, nahodilých aktivit pro neorganizované děti a mládež, které mají zpravidla velmi nízkou efektivitu a představují jednorázové naplnění volného času bez dlouhodobějšího pozitivního výchovně vzdělávacího efektu. Cílem je podpora dlouhodobých aktivit s cílem oslovit neorganizované děti a mládež, vytvářet pro ně zázemí pro využívání volného času, jejich neformální výchovu a vzdělávání.

Globální cíl

Vytváření a rozšiřování nabídky aktivit pro neorganizované děti a mládež ve vybraných oblastech práce s dětmi a mládeží.

Specifické cíle

· podpora vybraných oblastí práce s dětmi a mládeží realizovaných nestátními neziskovými organizacemi,

· vytváření a rozšiřování nabídky systematických dlouhodobých mimoškolních výchovně vzdělávacích aktivit pro neorganizované děti a mládež ve vybraných oblastech: neformální vzdělávání a výchova dětí a mládeže, participace dětí a mládeže, práce s informacemi, mimoškolní zájmové a další volnočasové aktivity, mezinárodní spolupráce, rozvoj dobrovolnictví a podpora dobrovolné práce s dětmi a mládeží, práce s talentovanými dětmi a mládeží,

· zvyšování odborných předpokladů dobrovolných a dalších pracovníků s dětmi a mládeží pro výkon této činnosti.

Cílové skupiny příjemců podpory

· nestátní neziskové organizace pracující s dětmi a mládeží, nestátní neziskové organizace dětí a mládeže

Z realizovaných aktivit budou mít užitek především neorganizované děti a mládež, dále pak děti a mládež-členové nestátních neziskových organizací dětí a mládeže (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví) a dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží.

Rozsah činností pro cílové skupiny

· neformální vzdělávání a výchova dětí a mládeže, tj. různé formy mimoškolní práce s dětmi a mládeží v oblastech: výchova k demokracii a občanství, zvyšování právního vědomí dětí a mládeže, základy vzdělanosti v humanitních a technických oborech, rozvoj profesní orientace, sociální dovednosti, prevence rasismu, xenofobie, jejichž prostřednictvím lze přitažlivou formou pracovat s dětmi a mládeží v těchto oblastech a které budou mít pozitivní vliv na jejich další osobnostní vývoj a rozvoj.

· mimoškolní zájmové a další volnočasové aktivity, tj. tábory, soustředění (nesportovního charakteru), koncepčně připravená dlouhodobá činnosti s dětmi a mládeží vyplývající ze zaměření NNO - např. environmentální výchova, vzdělávání a osvěta, kulturní aktivity, aktivity v oblasti integrace zdravotně postižených dětí a mládeže, práce s dětmi a mládeží národnostních menšin a dalších znevýhodněných skupin dětí a mládeže, klubová činnost pro neorganizované dětí a mládež).

· práce s informacemi pro děti a mládež, tj. činnost informačních center pro mládež, informační servis pro NNO a jejich členy, shromažďování informací pro děti a mládež v oblasti mimoškolních, zájmových, volnočasových a dalších činností, které odpovídají zaměření tohoto Programu a jejich zpřístupnění dětem, mládeží, pracovníkům a NNO, práce dětí a mládeže s informacemi.

· participace dětí a mládeže, tj. činnosti, které budou zaměřeny na výchovu k účasti a umožnění přístupu dětí a mladých lidí k rozhodovacím procesům ve společnosti (např. parlamenty dětí a mládeže, organizace společných aktivit místních zastupitelstev s mladými lidmi, projekty připravené a realizované neformálními skupinami dětí a mládeže zaměřené na řešení dílčích problémů měst, které koordinuje NNO), na výchovu a vzdělávání multiplikátorů působících v oblasti participace.

· mezinárodní výměny a spolupráce, tj. dvou a vícestranné cílené výměnné aktivity, účast na mezinárodních táborech konaných v České republice s min. účastí 30% zahraničních účastníků a mezinárodních táborech konaných v zahraničí, dvou a vícestranná jednorázová setkávání mládeže u nás i v zahraničí, jejichž obsahem je vzájemné prohlubování spolupráce a výměna zkušeností, které jsou důležité pro další činnost NNO, případně reprezentaci státu, účast na vzdělávacích akcích a dalších mezinárodních akcích nebo projektech organizovaných mezinárodními organizacemi a institucemi.

· rozvoj a podpora dobrovolnictví a dobrovolné práce s dětmi a mládeží, vzdělávání dobrovolných pracovníků s dětmi a mládeží, tj. šíření myšlenky dobrovolnictví mezi děti a mládež, seznamování s oblastmi a možnostmi uplatňování dobrovolných pracovníků, s podmínkami výkonu této činnosti, výchova a vzdělávání dobrovolných pracovníků (vedoucích na táborech, vedoucích dětských a mládežnických kolektivů a dalších pracovníků jako např. hospodářů, zdravotníků) pro činnost v NNO.

· práce s talentovanými dětmi a mládeží, tj. realizace projektů zaměřených na talentované děti a mládež v oblasti mimoškolní zájmové činnosti, podpora dalšího vzdělávání talentovaných dětí a mládeže a péče o ně, poradenství pro talentované děti a mládež a jejich rodiče v této oblasti, pořádání soustředění a organizace dlouhodobých aktivit pro talentované děti a mládež.

Oblast č. 3 Investiční rozvoj materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže

Popis a zdůvodnění

Jedním ze základních předpokladů pro vytváření nabídky mimoškolních zájmových činností, volnočasových aktivit a dalších programů pro děti a mládež je kvalitní prostorové zázemí pro tyto činnosti. Proto má velký význam na rozvoj práce NNO ve prospěch dětí a mládeže bezúplatné převádění objektů ze správy Fondu dětí a mládeže "v likvidaci", které schválila na návrh vlády Poslanecká sněmovna v roce 2002.

Vedle turistických a táborových základen, kluboven, nebo jiných prostor pro činnost ve prospěch dětí a mládeže je pro NNO dětí a mládeže důležité také strojní vybavení, jako např. běžné kancelářské přístroje (počítače, kopírky apod.) nebo vybavení pro volnočasové aktivity sportovního, kulturního nebo umělecko zájmového charakteru (lodě, hudební nástroje, keramické pece apod.)

Tato oblast proto sleduje vytvoření podmínek pro podporu a rozvoj materiálně technického zázemí pro práci NNO s dětmi a mládeží zejména na rekonstrukci, obnovu, modernizaci (případně dostavbu) zařízení pro děti a mládež a na nákup pozemků, nikoliv však na zahajování nových staveb, na rekonstrukci objektů, které jsou v majetku nebo dlouhodobém pronájmu od fyzických osob.

Globální cíl

Zkvalitnění materiálně technického zázemí pro práci s dětmi a mládeží v NNO dětí a mládeže jako základní předpoklad pro další rozvoj práce s dětmi a mládeží.

Specifické cíle

· vytvoření podmínek pro rozvoj nestátního neziskového sektoru v oblasti práce s dětmi a mládeží,

· vytváření podmínek pro zvyšování sociální úrovně prováděných aktivit - větší přístupnost pro širší okruh dětí a mládeže včetně zdravotně i duševně handicapovaných, dětí a mládeže národnostních menšin a sociálně slabého prostředí,

· zkvalitňování stávajících táborových základen, turistických ubytoven, kluboven, objektů bezúplatně převedených v rámci likvidace Fondu dětí a mládeže a dalších staveb a zařízení, která vytvářejí a zkvalitňují podmínky pro aktivní využívání volného času, aktivity v oblasti neformální výchovy a vzdělávání dětí a mládeže a dalších forem práce s dětmi a mládeží, které jsou zahrnuty jako podporované okruhy v tematických oblastech č. 1 a č.2 Programu.

Cílové skupiny příjemců podpory

· nestátní neziskové organizace dětí a mládeže, výjimečně nestátní neziskové organizace pracující s dětmi a mládeží

Z realizovaných aktivit budou mít užitek především děti a mládež-členové nestátních neziskových organizací dětí a mládeže (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví) a neorganizované děti a mládež, dále pak a dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží.

Rozsah činností pro cílové skupiny

· reprodukce investičního majetku zařízení pro mimoškolní aktivity dětí a mládeže,

· obnova zařízení a dovybavení NNO dětí a mládeže, tj. obnova strojního vybavení NNO a vybavení vhodného pro volnočasové aktivity dětí a mládeže,

· nákup pozemků pro zajištění činnosti (výstavba základen pro práci s dětmi a mládeží),

· nezbytné rekonstrukce a obnova objektů bezúplatně převedených z Fondu dětí a mládeže na NNO dětí a mládeže,

· rozvoj regionálních informačních center mládeže, tj. strojní vybavení a modernizace prostor pro činnost regionálních informačních center pro mládež.

2.3 Technicko administrativní zabezpečení oblastí č.1 - 3

Program vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. V rámci ministerstva odpovídá za realizaci Programu odbor pro mládež.

Kraje budou informovat o vyhlášení Programu ve svých regionech a poskytnou NNO informační a metodickou pomoc. Pracovníci krajských úřadů budou přizváni k výběrovému řízení projektů NNO. MŠMT stanoví termíny pro předkládání žádostí a další náležitosti žádosti NNO.

Národní institut dětí a mládeže, přímo řízená organizace zřizovaná MŠMT, zajistí organizační zabezpečení výběrového řízení. Národní institut dětí a mládeže rovněž zabezpečí případnou metodickou pomoc krajům a žadatelům v období před termínem stanoveným pro předkládání žádostí.

Část C

Předkládání žádostí v rámci Programu

1. Vymezení předkladatele žádosti
Program je určen pouze pro NNO, které mají ve svých stanovách zakotvenu práci s dětmi a mládeží a patří k některému z níže uvedených typů:

a) organizace vznikla podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů - občanské sdružení,

b) organizace vznikla podle zákona 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů - obecně prospěšné společnosti,

c) organizace vznikla podle zákona 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změněn některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech),

Výše uvedené NNO jsou dále definovány a musí splňovat tyto podmínky:

1.1 NNO dětí a mládeže,

tj. organizace , které mají ve svých stanovách a ustavujících listinách definovánu jako svoji stěžejní činnost práci s dětmi a mládeží a jejich členskou základnu tvoří dlouhodobě ze 2/3 členové do 26 let. Tyto organizace dále členíme podle působnosti.

1.1.1 NNO dětí a mládeže s celorepublikovou působností jsou subjekty, jejichž

činnost základních článků definovaných ve stanovách organizace probíhá pravidelně alespoň v 8 krajích, přičemž za základní článek nelze považovat jednoho individuálního člena ani skupinu osob, která má v organizaci kolektivní členství, tzn. samostatně registrovaná NNO u MV; NNO registruje minimálně 800 členů,

za NNO dětí a mládeže s celorepublikovou působností se považují i tzv. střešní organizace, které jsou občanským sdružením a sdružují NNO dětí a mládeže a NNO pracující s dětmi a mládeží. Střešní organizace musí sdružovat nejméně 5 organizací s celorepublikovou působností a sama nesmí být řádným členem jiné střešní organizace.

1.1.2 NNO dětí a mládeže s nadregionální působností jsou subjekty, jejichž

činnost základních článků probíhá pravidelně alespoň ve 2 krajích, přičemž za základní článek nelze považovat jednoho individuálního člena ani skupinu osob, která má v organizaci kolektivní členství, tzn. samostatně registrována NNO u MV; NNO registruje minimálně 100 členů.

1.1.3 NNO dětí a mládeže s místní působností jsou subjekty, jejichž

činnost probíhá pravidelně na území jednoho kraje, NNO registruje minimálně 20 členů.

1.2 NNO pracující s dětmi a mládeží,

tj. organizace, které ve svých stanovách a ustavujících listinách mají uvedenu jako jednu z oblastí své činnosti práci s dětmi a mládeží.

Program není určen pro NNO působící v oblasti tělovýchovy a sportu.

Program není určen pro podporu projektů NNO zaměřených na integraci romské komunity. Projekty nestátních neziskových organizací zaměřené do této oblasti a projekty nestátních neziskových organizací národnostních menšin, které jsou zaměřené na oblast integrace romské komunity, mohou být předloženy pouze v rámci příslušného programu, který MŠMT pro tyto účely vyhlašuje.

2. Předložení žádosti o dotaci a její náležitosti

Žádost předkládá pouze ústředí NNO.

Žádost o poskytnutí dotace se předkládá písemně ve dvojím vyhotovení.

Součástí této žádosti jsou:

a) vyplněný formulář - žádost nestátní neziskové organizace o státní dotaci na kalendářní rok a další dodatkové formuláře podle tematické oblasti, do které NNO žádost předkládá,

b) souhrnný projekt, který obsahuje zejména:

· popis projektu a jeho jednotlivých částí v souladu s prioritami Programu a vymezením tematické oblasti, do které předkládá NNO svojí žádost. Pokud organizace žádá o státní dotaci na aktivity v obou tématických oblastech, předloží samostatný projekt pro každou oblast.

· zdůvodnění a předpokládaný přínos projektu a jeho částí pro cílovou skupinu (tj. komu jsou akce určeny); pokud se jedná o pokračující projekt je nutné uvést stručné vyhodnocení jeho dosavadní realizace,

· materiální a personální zabezpečení projektu a jeho částí,

· rámcový harmonogram realizace projektu a jeho částí,

· rozpočet projektu zpracovaný minimálně v rozsahu uváděných částí, případně jednotlivých akcí, zdůvodnění jednotlivých položek rozpočtu; rozepsat položky mzdy, OON a služby (rozpis předpokládané odměny za hodinu);

· u projektů, které zahrnují volnočasové, zájmové a další aktivity, tábory a přípravu vedoucích uvést předpokládaný počet účastníků a délku trvání akce či akcí;

· u projektů týkajících se mezinárodní spolupráce a výměn dětí a mládeže uvést předpokládané náklady na dopravu do místa akce, resp. náklady na pobyt zahraničních účastníků při jejich přijetí na akci v ČR, uvést soupis jednotlivých akcí (výměn) a dále ke každé akci jednotlivě uvést: předpokládaný termín, počet účastníků z ČR a ze zahraničí, obsahové zaměření, název zahraničního partnera (formulář Z-I). Ve formuláři Z-II vyplní realizátor - základní článek NNO předepsané doplňující údaje,

c) řádně schválená výroční zpráva za předcházející rok; výroční zpráva musí stručnou formou charakterizovat organizaci a její činnost v předcházejícím roce zhruba v těchto bodech: typy aktivit, případné členění oddílů dle druhu činností, akce pro členy, otevřené akce, organizování prázdninových táborů, počty účastníků, programy činnosti, systém přípravy činnosti, vzdělávání, prezentace sdružení na veřejnosti, propagace činnosti, organizační struktura sdružení, přehled hospodaření- účetní uzávěrka.Výroční zprávu předkládá organizace pouze v případě, že tato nebyla odevzdána MŠMT-odboru pro mládež v řádně stanoveném termínu, tj. do 31. května daného roku, ve kterém organizace předkládá žádost o státní dotaci.

d) potvrzení vydané krajským, městským nebo místním úřadem o činnosti NNO ve prospěch dětí a mládeže z krajů, měst nebo obcí, kde organizace působí (u NNO s nadregionální působností alespoň ze dvou krajů). Toto ustanovení se vztahuje na NNO dětí a mládeže s nadregionální a místní působností a NNO pracující s dětmi a mládeží.

e) fotokopie stanov a příslušné registrace NNO,

f) úředně ověřená fotokopie IČ (nikoli DIČ). Úřední ověření nesmí být starší půl roku ode dne/před dnem podání žádosti.

Upřesnění náležitostí žádosti předkládané v tematické oblasti č.1

Žádosti předkládané v rámci oblasti č.1 jsou sumářem dílčích požadavků základních článků, které ústředí NNO posoudí, sumarizuje a zahrne do jednoho projektu podle jednotlivých typů činností uvedených v rozsahu činností pro cílové skupiny

Pokud podává organizace žádost v tematické oblasti č.1 v průběhu tříletého období (2004 - 2006) poprvé, může předložit souhrnný projekt obsahující rámcový záměr činnosti NNO na období 2004 až 2006 ve výše uvedené obsahové skladbě (viz. Část C, bod 2 b). NNO zároveň v obdobné struktuře předkládá upřesnění tohoto rámcového záměru pro daný kalendářní rok.

Pokud organizace v letech následujících (pro roky 2005 a 2006) žádostí o dotaci navazuje na rámcový záměr činnosti, který byl MŠMT uznán a NNO získala předběžný příslib o podpoře, předkládá NNO žádost obsahující upřesnění pro daný kalendářní rok ve výše uvedené obsahové skladbě, dále přikládá pouze dokumenty uvedené v části C, body 2 c) a d). MŠMT předběžný příslib o podpoře žadatelům písemně potvrdí a vydá osvědčení pro NNO uznanou MŠMT pro práci s dětmi a mládeží. Jejich seznam bude zveřejněn na webové stránce MŠMT.

Podmínky pro NNO žádající o zařazení mezi "NNO uznané MŠMT pro oblast práce s dětmi
a mládeží"

1. NNO předloží souhrnný projekt obsahující rámcový záměr činnosti NNO na období 2004 až 2006.

2. NNO vznikla před rokem 1998 a pravidelně po celou dobu od svého vzniku pracuje s dětmi a mládeží.

3. NNO splňuje podmínky dané pro NNO dětí a mládeže vyplývající z tohoto Programu.

Upřesnění náležitostí žádosti předkládané v tematické oblasti č.2 a 3

Žádosti předkládané v oblasti č.2 a 3 jsou rovněž sumářem požadavků jednotlivých článků organizace, které ústředí shromáždí, posoudí a sumarizuje celkový požadavek podle jednotlivých typů činností uvedených v rozsahu činností pro cílové skupiny. Jako součást žádosti budou předloženy všechny projekty jednotlivých článků, které byly do žádosti zahrnuty.

Žádosti předkládané v tematických oblastech č. 2 a č. 3 musí být předloženy vždy ve výše uvedeném předepsaném rozsahu (viz. Část C, bod 2 a - f) pro každý vyhlášený termín. Organizace, které získaly předběžný příslib o podpoře, nemusí předkládat náležitosti uvedené v části C, body 2 c) - f), pokud byly v daném roce již předloženy současně s žádostí pro tematickou oblast č.1 (bod c) nebo v nich nedošlo ke změně od poslední předkládané žádosti v rámci Programu (část C, body 2 e, f).

Termíny a místo pro předkládání žádostí

Žádosti v tematické oblasti č. 1 a č.2 se předkládají nejpozději do 31.října běžného roku pro rok následující. Žádosti v tématické oblasti č. 1 (pouze projekty mezinárodní výměny a spolupráce, které nebyly předloženy v předchozím termínu) a oblasti č.2 je možné dále předložit ještě v dalším termínu, a to do 28. února 2006.

NNO mohou rovněž předložit žádosti o dotace v průběhu kalendářního roku na základě vyhlášení mimořádného výběrového řízení.

Žádosti v tematické oblasti č.3 se předkládají:

a) do 31. října 2003 pro rok 2005 a dodatečné projekty pro rok 2004,

b) do 31. října 2004 pro rok 2006 a dodatečné projekty rok 2005,

c) do 31. října 2005 pro rok 2007 a dodatečné projekty pro rok 2006.

Pozn. Za dodatečné projekty se považují požadavky pro daný rok, které nebylo možné zahrnout do požadavku v předchozím termínu pro předkládání žádostí (např. havárie, vyjasnění majetkoprávních vztahů, poškození v důsledku živelné pohromy), nebo požadavky vzniklé po původním termínu pro předkládání žádostí.

Všechny žádosti o dotaci se předkládají Národnímu institutu dětí a mládeže, Sámova 3, Praha 10, PSČ 101 00.

Část D

Finanční rámec Programu

Celkový objem finančních prostředků na zabezpečení Programu vyplývá ze schváleného rozpočtu kapitoly 333 - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - oblast podpory nestátních neziskových organizací v oblasti dětí a mládeže na rok 2003. Na rok 2003 bylo vyčleněno v rozpočtu MŠMT na neinvestiční dotace celkem 172 464 tis. Kč, na investiční dotace celkem 26 052 tis. Kč. Pro stanovení předpokládaného objemu finančních prostředků na roky 2004 až 2006 byla základem skutečnost roku 2003 navýšená pro každý následující rok cca o 4,4 %. U neinvestičních dotací se předpokládá postupné navyšování objemu prostředků ve prospěch oblasti č.2.

Program umožňuje poskytnout neinvestiční finanční prostředky na schválené žádosti předložené v tematických oblastech č.1 a č.2, investiční finanční prostředky u žádostí schválených v tematické oblasti č.3. Neinvestiční dotace se poskytují zpravidla ve výši do 70% celkových nákladů projektu. Část ve výši nejméně 30% celkových nákladů projektu musí být hrazena z vlastních prostředků nestátní neziskové organizace, popř. z veřejných rozpočtu krajů nebo obcí. Investiční dotace lze poskytnout až do výše 100%

Na poskytnutí dotace ze státního rozpočtu není právní nárok. Výjimku z pravidel uvedených v Programu může schválit zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Indikativní finanční tabulka pro Program státní podpory práce s dětmi a mládeží na léta 2004 až 2006

2004

v tis. Kč

2005

v tis. Kč

2006

v tis. Kč

celkem za období 2004 - 2006

v tis. Kč

neinvestiční finanční prostředky

Oblast č.1

Zabezpečení pravidelné činnosti NNO pro organizované dětí a mládeže

151 244

(84%)

154 139

(82%)

156 996

(80%)

462 379

Oblast č. 2

Podpora vybraných forem práce s dětmi a mládeží

28 808

(16%)

33 835 (18%)

39 249 (20%)

101 892

celkem pro daný kalendářní rok

180 052

187 974

196 245

564 271

investiční finanční prostředky

Oblast č. 3

Rozvoj investiční materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže

27 198

28 394

29 643

85 235

Poznámka: uvedené částky vycházejí ze střednědobého výhledu státního rozpočtu na období 2004 a 2005, rok 2006 odráží předpokládané výdaje na roky 2004 a 2005

Bližší vymezení podmínek pro použití finančních prostředků poskytnutých v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

jsou stanoveny v Metodických pokynech pro hospodaření s neinvestičními a investičními dotacemi ze státního rozpočtu České republiky v nestátních neziskových organizacích v oblasti práce s dětmi a mládeží, které jsou přílohou tohoto Programu a zároveň i nedílnou součástí Rozhodnutí o poskytnutí dotace.

Část E

Řízení, zabezpečení a hodnocení Programu

1. Řízení a zabezpečení Programu

Odbor pro mládež Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zabezpečuje řízení Programu jako gesční útvar v rámci ministerstva, v jehož kompetenci je, v souladu s Organizačním řádem MŠMT, spolupráce a finanční podpora činnosti NNO dětí a mládeže a NNO pracujícími s dětmi a. mládeží.

Na zabezpečení Programu a jeho řízení se významnou měrou spolupodílejí rovněž kraje formou spoluvyhlášení Programu na krajské úrovni a účastí na výběrovém řízení žádostí místních NNO.

Činnost odboru pro mládež podporuje Institut dětí a mládeže, který zabezpečuje metodickou činnost pro NNO v období před předložením žádostí, spolupracuje a metodicky napomáhá krajům, shromažďuje předložené žádostí, provede jejich předběžnou formální kontrolu a připravuje podklady pro jednání výběrové komise. Během jednání výběrové komise zabezpečuje organizační servis pro její jednání. Po ukončení výběrového řízení zpracovává statistické a věcné vyhodnocení výběrového řízení a předkládá jej řídícímu orgánu k dalšímu využití. Institut dětí a mládeže po konečném schválení výběru žádostí zpracovává podklady pro tisk rozhodnutí a databáze, na základě kterých se připravuje uvolňování finančních prostředků.

Návrh na výběr žádostí k realizaci s podporu z Programu provádí výběrová komise. Její složení bude respektovat princip partnerství. Odbor pro mládež stanoví, kteří partneři budou zastoupení v jednotlivých hodnotících komisích. Mezi tyto partnery patří především ministerstva, která mají částečný dosah na oblast dětí a mládeže (MPSV, MZd, MŽP, MV, MK), odbor pro mládež, kraje.

2. Monitorování a hodnocení schválených projektů

Odbor pro mládež zabezpečuje monitoring schválených projektů. Jeho součástí je zavedení informačního systému o schválených žádostech, který obsahuje název organizace, projektu, stručnou anotaci, výši požadovaných a schválených finančních prostředků. Informační systém je zveřejněn na webové stránce MŠMT.

Odbor pro mládež zpracovává každoročně do 30.června běžného roku výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o plnění programu, schválených projektech a vyhodnocuje přínos podpořených aktivit pro oblast děti a mládež a rozvoj nestátního neziskového sektoru. Výroční zpráva je zveřejňována na webové stránce MŠMT.

NNO, které obdrží dotaci, jsou povinny zpracovat jako součást vyúčtování rovněž podrobnou závěrečnou zprávu, která je významným podkladem pro zpracování výroční zprávy o Programu. Náležitosti závěrečné zprávy NNO jsou definovány v metodických pokynech, které obdrží NNO zároveň s rozhodnutím o poskytnutí dotace a které jsou přílohou Programu.

Část F

Postup při výběru žádostí

1. Základní pravidla při výběru žádostí

Postup se vztahuje na všechny žádosti předkládané v rámci tohoto Programu. Je koncipován jako univerzální a umožňující posouzení projektu z hlediska formálního, odborného a finančního. Výběr žádostí akcentuje především míru naplnění priorit, tematického zaměření oblastí a přínos pro děti a mládež.

2. Příjem žádostí a jejich posouzení z formálního hlediska

Na přípravě a průběhu výběrového řízení se v souladu s částí E materiálu účastní pracovníci přímo řízené organizace MŠMT, Institutu dětí a mládeže.

Úkolem Institutu dětí a mládeže je především:

¨ shromáždit a zaevidovat všechny žádosti,

¨ předběžně zkontrolovat úplnost každé žádosti po formální stránce,

¨ setřídit žádosti po jednotlivých tematických oblastech č.1 - 3,

¨ zpracovat databázi přijatých projektů dle tematických oblastí,

¨ z vybraných údajů databáze zhotovit průvodní štítky žádostí a přehledové pracovní tabulky pro členy komisí,

¨ personální zajištění funkce "tajemnice komise",

¨ doplnění databáze na základě výsledků výběrového řízení,

¨ zpracování přehledových tabulek z výsledků výběrového řízení,

¨ po schválení poradou vedení ve spolupráci s odborem pro mládež zpracovat a vytisknout rozhodnutí o poskytnutí dotace a zpracovat podklady uvolňování finančních prostředků.

Institut dětí a mládeže připravuje rovněž přehledovou tabulku pro členy výběrové komise (seznam žádostí v dané oblasti), která obsahuje

1. název a sídlo žadatele

2. název projektu se stručnou anotací

3. údaje o členské základně NNO

4. celkové náklady projektu

5. částku požadované dotace

6. bodové hodnocení projektu

7. doporučenou dotaci

8. účel dotace

IDM vyplní před jednáním komise u každé žádosti údaje v bodech 1 - 5.

3. Oponentské posudky

Projekty jsou před jednáním výběrové komise postoupeny oponentům, kteří připraví odborný posudek z hlediska naplnění priorit a tématické oblasti Programu. Výběrové komise přihlíží k oponentským posudkům při zpracovávání návrhu hodnocení žádosti.

4. Výběrová komise

Projekty NNO posuzují jednotlivé výběrové komise. Před zahájením výběrového řízení potvrdí všichni členové komisí svým podpisem prohlášení o mlčenlivosti a nepodjatosti.

Pro potřeby hodnocení projektů budou vytvořeny následující výběrové komise:

a) výběrová komise pro posouzení projektů celorepublikových NNO (oblast č.1 a 2),

b) výběrová komise pro posouzení projektů nadregionálních NNO (oblast č.1 a 2),

c) výběrová komise pro posouzení projektů mobility

d) regionální výběrová komise pro posouzení projektů místních NNO (oblast č.1, 2, částečně 3) - pro každý kraj zvlášť,

e) výběrová komise pro posouzení projektů v oblasti 3

Komise nejdříve prohlédne projekty, u kterých zkontroluje všechny formální náležitosti a rozhodne o jejich zařazení nebo vyřazení z dalšího hodnocení. Záznam o tom vyplní do průvodního štítku projektu. Schválené projekty posoudí každý člen komise zvlášť a do tabulky bodového hodnocení odborných kritérií zaznamená počet bodů. Ve druhé fázi takto připravené projekty posoudí znovu celá komise společně a bodové hodnocení potvrdí nebo doplní. Bodové hodnocení slouží jako referenční podklad pro návrh výše dotace. Návrhy komise zaznamená tajemnice do průvodního štítku projektu v členění na jednotlivé účely. Bodové hodnocení a vyplněný průvodní štítek potvrdí všichni členové komise svým podpisem.

Návrhy komisí na poskytnutí dotací projedná gremiální porada náměstka ministryně, následně Komora mládeže (poradní orgán ministryně školství, mládeže a tělovýchovy). S konečnou platností schvaluje přidělení dotací a jejich výši porada vedení MŠMT.

5. Kritéria pro věcné hodnocení projektů

Základním kritériem při posouzení projektu je jeho obsahové zaměření, míra účelnosti a přínosu pro děti a mládež. Komise při posuzování projektů sleduje rovněž soulad projektu s Programem, jeho prioritami a vymezením jednotlivých tematických oblastí.

5.1 Kritéria formální

· odevzdání žádosti ve stanoveném termínu,

· správně a úplně vyplněná žádost o finační dotaci včetně dalších požadovaných dokumentů,

· projekt obsahuje a splňuje příslušné náležitosti stanovené v Programu,

· konkrétnost záměru a jeho realizace (jména realizátorů, termíny), metodologická správnost včetně reference správních orgánů z místa, kde NNO působí,

· projekt je zpracován strojopisem na předepsaných formulářích.

Nesplnění některého z formálních kritérií je důvodem pro vyřazení projektu z výběrového řízení.

5.2 Kritéria finanční

· vypořádání závazků žadatele se státním rozpočtem za minulé období,

· přiměřenost finačních prostředků cíli projektu a době trvání projektu,

· věcně správný, srozumitelný a přehledný rozpočet pro všechny části projektu

Nesplnění některého z finančních kritérií je důvodem pro vyřazení projektu z výběrového řízení. Poskytnutí dotace ovlivňuje rovněž potřebnost projektu vzhledem k objemu finančních prostředků MŠMT přidělených na tento účel.

5.3 Kritéria odborná

Každý projekt bude posouzen z odborného hlediska. Každý člen komise ohodnotí projekt v souladu se zadáním Programu, jeho prioritami a obsahem jednotlivých tematických oblastí z odborného a kvalitativního hlediska a přidělí bodové hodnocení. Výše dotace je rovněž ohodnocením míry celospolečenské prospěšnosti, dlouhodobosti a systematičnosti práce s dětmi a mládeží zamýšlených aktivit a do jisté míry bude ovlivněna i velikostí členské základny.

Komise zvlášť může vyčlenit žádost nebo její část a označit je jako projekty zvláštního významu. U těchto projektů komise navrhne individuální dotaci (přímo stanoví navrženou výši dotace).

Část G

Kontrola realizace schválených žádostí

1. Finanční kontrola

Kontrolu správnosti, hospodárnosti a účelnosti použití poskytnutých finančních prostředků provádí územní finanční orgány, Nejvyšší kontrolní úřad a MŠMT. Kontrola správného použití dotace je ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb. i povinností ústředí NNO u organizačních složek (nižších článků), kterým tyto dotace poskytuje. Výsledek kontroly jakéhokoli orgánu státní správy včetně opatření ke zjištěným nedostatkům předá ústředí NNO odboru pro mládež MŠMT.

Při zjištěných nedostatcích je MŠMT oprávněno dotyčným subjektům pozastavit dotace. Za neoprávněné použití či zadržení prostředků ze státního rozpočtu budou organizace postihovány sankcemi, které vyplývají ze zákona č. 218/2000 Sb.

2. Věcná kontrola realizace projektu

Řídící orgán je zodpovědný za zajištění věcné kontroly realizace jednotlivých projektů. Podstatou této kontroly je prověření konkrétního naplnění záměru v praxi. Věcná kontrola se provádí v sídle NNO, návštěvou jednotlivých aktivit nebo účasti na subprojektech, které byly do žádosti předložené v rámci Programu zahrnuty a na něž byla poskytnuta dotace.


Příloha č.1

Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží

pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

Metodický pokyn

pro hospodaření s neinvestičními dotacemi ze státního rozpočtu České republiky poskytnutými v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží

pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

Článek 1

Úvodní ustanovení

1. Metodický pokyn pro hospodaření s neinvestičními dotacemi ze státního rozpočtu České republiky poskytnutými v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 (dále jen "metodický pokyn") vychází ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) ve znění pozdějších předpisů a usnesení vlády ČR č. 114 ze dne 7. února 2001 o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státní rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy.

2. Metodickým pokynem se řídí příjemci neinvestičních dotací ze státního rozpočtu České republiky, kterým byly poskytnuty na projekty v rámci Programů státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace pro na léta 2004 až 2006.

3. V souladu s uvedenými Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR č. 114 ze 7. února 2001 se dotace ze státního rozpočtu republiky (tzn. i u sdružených prostředků od jiných orgánů státní správy na tentýž projekt) poskytuje do výše 70 % celkových rozpočtovaných výdajů organizace na realizaci projektu. Výjimečně v odůvodněných případech může MŠMT stanovené procento čerpání dotace zvýšit a to na základě písemného požadavku nestátní neziskové organizace (dále jen "NNO").

4. NNO musí být registrována Ministerstvem vnitra nebo jiným příslušným ústředním orgánem, příp. v obchodním rejstříku u soudu, určeného k vedení obchodního rejstříku nejpozději 1 rok před uzávěrkou přijímání žádosti.

Článek II

Poskytnutí neinvestiční dotace a účel použití

1. Dotace mohou být použity pouze na tematické oblasti č.1 a 2 Programu a účely vymezené v rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace ze státního rozpočtu .

2. Dotace se poskytuje jen na úhradu nezbytně nutných nákladů (výdajů) realizovaného projektu, což znamená, že do rozpočtu projektu nesmí být zakalkulován zisk.

3. Při realizaci projektů podle odst. 1 tohoto článku nelze dotaci použít na:

a) úhradu výdajů na pohoštění a dary,

b) úhradu pořízení investičního majetku,

c) dotace jiným fyzickým nebo právnickým osobám, pokud se nejedná o úhradu spojenou s realizací projektu. Výjimkou je převod finančních prostředků z ústředí NNO na její nižší organizační jednotky.

d) úhradu nákladů, spojených se zaměstnáváním osob v civilní službě,

e) výrobu, tisk a distribuci časopisů, brožur a tiskovin veřejně distribuovaných za úplatu komerčními prodejci,

f) tisk kalendářů, brožur, výrobu odznaků a dalších propagačních předmětů, které nesouvisejí s projektem,

g) nákup předplatních jízdenek městské hromadné dopravy (s výjimkou projektů mobility),

h) nákup věcí osobní potřeby, které nesouvisejí s vlastním posláním NNO,

i) leasing,

j) financování podnikatelských aktivit a výdělečnou činnost NNO,

k) úhradu členských příspěvků střešním organizacím působícím v ČR,

l) úhradu nákladů zahraničních služebních cest a stáží s výjimkami uvedenými v podmínkách pro projekty mobility,

m) úhradu mezinárodních aktivit rekreačního charakteru,

n) úhradu mezd, OPPP a odvodů na sociální a zdravotní pojištění funkcionářů a zaměstnanců NNO, kteří se nepodílejí na realizaci projektu,

4. Finanční prostředky vynaložené NNO v rámci schváleného projektu, jejichž zdrojem není dotace ze státního rozpočtu, nejsou stanovenými účely v rozhodnutí o poskytnutí dotace, resp. některými negativními vymezeními tohoto metodického pokynu, nijak dotčeny.

5. Mimo vymezení v odst.3 tohoto článku se stanovují další podmínky:

a) NNO musí z celkové částky poskytnuté dotace použít minimálně 70% na přímou práci s dětmi a mládeží (dále viz bod e) a náklady s ní související.

b) NNO může z celkové částky poskytnuté dotace čerpat na podporu ústředí nejvýše 30%, přičemž náklady na propagaci hrazené z částky na podporu ústředí sdružení mohou být nejvýše 2% z celkové částky poskytnuté dotace,

Za náklady na přímou práci s dětmi a mládeží se považují:

· provozní náklady a vybavení nižších a základních článků NNO (např. opravy neinvestičního charakteru, doprava, údržba a nákup dalšího materiálu pro potřeby těchto článků, nájem, energie, spoje),

· akce celostátního charakteru

· volnočasové, zájmové a další formy práce s dětmi a mládeží

Finanční příspěvek na tyto formy práce s dětmi a mládeží je určen na činnosti s organizovanými i neorganizovanými dětmi a mládeží, na podporu nadaných jedinců, na podchycení zájmu dětí a mládeže o nabízené aktivity NNO.

Pro účely dotace se předpokládá forma jednodenních a vícedenních (až šestidenních) akcí a stanovují se dále následující podmínky:

- pro jednodenní akce a pravidelné schůzky, (tj. schůzky opakující se min. 1x měsíčně), lze použít dotaci do 50% celkových nákladů akce,

- u vícedenních akcí (2 - 6 dnů) lze použít dotaci do výše 50,- Kč na osobu a den, max. na 70% nákladů akce,

- za vícedenní akce se považují rovněž příměstské tábory a víkendové akce.

- NNO, resp. její základní článek, je povinna uložit seznam účastníků vícedenní akce, který obsahuje jméno, datum narození a bydliště,

- čerpání dotace jednodenních i vícedenních akcí je dále podmíněno účastí min. 70% osob do 26 let z celkového počtu zúčastněných.

· táborová činnost

Poskytnutou dotaci na táborovou činnost lze použít na úhradu nákladů za nájem, nákladů za hromadnou dopravu účastníků do místa konání tábora a zpět, za služby spojené s přípravou a organizací tábora, na nákup potravin, tábornických a sportovních potřeb, neinvestičního materiálu k údržbě a obnově základny nebo na úhradu vícenákladů spojených s pobytem dětí ZP a ZTP-P, dětí z dětských domovů a dětí v ústavní a ochranné péči. Dotaci lze použít i na snížení účastnického poplatku, přičemž nesmí být překročena částka 80,- Kč na dítě do 18 let a den pobytu. Do doby pobytu se započítává den příjezdu a odjezdu.

Dále se stanovují následující podmínky:

- účastníci tábora jsou občany ČR nebo děti běženců z utečeneckých táborů v ČR do 18 let,

- tábor se koná na území ČR nebo Slovenské republiky v termínech prázdnin vyhlašovaných MŠMT nebo krajskými úřady a jeho délka trvání je 7 až 21 dnů včetně dne příjezdu a odjezdu,

- provozovatelem je žadatel (NNO), příp. jeho nižší organizační článek,

- NNO, resp. její základní článek, je povinna uložit seznam účastníků tábora, který obsahuje jméno, datum narození a bydliště,

- hlavní vedoucí tábora musí splňovat kvalifikační předpoklad pro výkon této funkce formou absolvování kurzu přípravy hlavních vedoucích organizovaného zejména přímo řízenými organizacemi MŠMT nebo jiným subjektem, který má pro tento druh školení pověření příslušní komise MŠMT[1].

· vzdělávání vedoucích

Poskytnutou dotaci na vzdělávání vedoucích a dalších pracovníků s dětmi a mládeží lze použít max. do výše 200,- Kč na osobu a den na přípravu instruktorů, vedoucích dětských kolektivů a vedoucích na táborech. Školení pro vedoucí táborů mohou absolvovat osoby pouze u institucí oprávněných ke školení Komisí MŠMT k udělování oprávnění k odborné přípravě pracovníků s dětmi a mládeží. Dotaci lze dále použít i na odborné vzdělávání osob, které se podílejí na organizačním zajištění činností s dětmi a mládeží (např. hospodář, zdravotník, statutární orgán NNO). NNO, resp. její základní článek, je povinna uložit seznam účastníků kurzu, který obsahuje jméno, datum narození a bydliště.

Poskytnutou dotaci lze použít rovněž na zpracování, tisk a distribuci učebních textů nebo příruček vedoucího. Kompletní výtisk je součástí vyúčtování.

Dotaci nelze použít na vzdělávání, které nesouvisí s činností NNO v oblasti práce s dětmi a mládeží a jejím organizačním zajištěním. Pro použití finančních prostředků na vzdělávání se dále stanovují následující podmínky:

a) vzdělávání hlavních vedoucích dětských táborů

Vzdělávání hlavních vedoucích dětských táborů se řídí Podmínkami pro udělování oprávnění k odborné přípravě hlavních vedoucích dětských táborů a uznání kvalifikace "hlavní vedoucí dětských táborů". MŠMT 19. 7. 2004 č.j.: 16 752/2004-51;

b) ostatní vzdělávací kurzy

NNO předloží zároveň s projektem podrobný obsah vzdělávacího programu a jeho odborného personálního zabezpečení. V případě vzdělávání vedoucích dětských kolektivů a vedoucích na táborech se doporučuje při zpracování projektu přihlédnout k obsahu vzdělávání, který je definován v příkazu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 6/2003, č.j.: 15 951/2003-51.

· Mezinárodní výměny a spolupráce dětí a mládeže

Poskytnutou dotaci lze použít následovně:

a) na úhradu

- nejvýše 50% nákladů na dopravu českých účastníků výměn a táborů, seminářů a dalších akcí v zahraničí,

- nákladů na ubytování, stravování, místní dopravu a na programové zabezpečení akcí, max. do výše 250,00 Kč na osobu a den pro zahraničního i českého účastníka akce v ČR,

- členských příspěvků v nadnárodních sdruženích do výše 50%.

b) účastníky projektu mohou být děti a mládež ve věku od 10 do 26 let,

c) NNO je povinna za svůj základní článek působící při škole nebo školském zařízení doložit před podpisem rozhodnutí o poskytnutí dotace písemný souhlas ředitele školy s uvolněním účastníků (žáků školy) z vyučování v případě, že se zahraniční aktivita bude konat v průběhu školního roku,

d) dotaci lze použít rovněž na 1 vedoucího na každou započatou skupinu 10 dětí do 18 let, nejnižší možný počet účastníků ve skupině je 5, délka pobytu je nejméně 5 dnů, maximální délka dotovaného pobytu v ČR 14 dnů včetně dne příjezdu a odjezdu. V případě projektů zaměřených na rozvoj příhraniční spolupráce organizovaných NNO působících na území euroregionu může být délka pobytu nejméně 3 dny.

e) pro dodržení hospodárnosti vynakládání finančních prostředků státního rozpočtu bude dotován prokazatelně nejlevnější a nejvýhodnější způsob dopravy.

f) NNO (její základní článek) je povinna uložit seznam účastníků mezinárodní akce, který obsahuje jméno, datum narození a bydliště.

g) NNO (příp. její základní článek) je povinna předložit řádně vyplněný formulář Z-I a Z-II.

Článek III

Evidence poskytnutých dotací a jejich vyúčtování

1. NNO odpovídají za hospodárné použití rozpočtových prostředků státního rozpočtu v souladu s rozhodnutím o poskytnuté dotaci. Jejich čerpání evidují v účetnictví odděleně v souladu s obecně platnými předpisy, zejména zákonem č. 563/1991 Sb, o účetnictví ve znění pozdějších předpisů. Doklady prokazující využití státní dotace musí být viditelně označeny.

2. Ústředí NNO poskytuje dotace nižšímu článkům v souladu s Rozhodnutím a projektem bez zbytečného prodlení a vždy tak, aby bylo zajištěno jejich hospodárné a účelné využití.

3. Finanční prostředky dotace musí být použity nejpozději do 31. 12. daného kalendářního roku, ve kterém byla dotace poskytnuta. Vyúčtování poskytnutých neinvestičních dotací předloží NNO odboru pro mládež MŠMT nejpozději do 31. 1. roku následujícího za všechny poskytnuté dotace současně. Vyúčtování na přílohách V1 -V7 musí obsahovat i závěrečnou zprávu, zahrnující věcné zhodnocení projektu (tj. vyhodnocení jednotlivých částí počet účastníků, přínos realizovaného projektu pro jeho účastníky, přínos pro rozvoj NNO, vyhodnocení efektivity, zapojení krajské nebo místní samosprávy apod.).

4. Nejpozději s vyúčtováním musí NNO vrátit nevyčerpané finanční prostředky. Pokud organizace vrátí tyto prostředky do konce běžného účetního roku, poukazují se na účet MŠMT č. 2823-821001/0710, po 1. 1. roku následujícího na účet MŠMT č. 6015-821001/0710, nejpozději však do 15. 2. Po tomto termínu se nečerpaná dotace vrací do státního rozpočtu prostřednictvím místně příslušného finančního úřadu.

Článek IV

Změna účelu dotace

Změna účelu čerpání dotace se povoluje výjimečně, v odůvodněných případech, na základě písemné žádosti, a to do 15. listopadu příslušného kalendářního roku. V žádosti musí být vždy uvedeno číslo rozhodnutí a název projektu, původní a požadovaný položkový rozpis dotace a důvod požadované změny. Povolení změny účelu bude mít formu změny rozhodnutí k uzavřeným rozhodnutím. Změnou účelu nelze žádat o přesun finančních prostředků z neinvestičních prostředků na investiční.

Článek V

Kontrola

1. Kontrolu správnosti, hospodárnosti a účelnosti použití poskytnutých finančních prostředků provádí územní finanční orgány, Nejvyšší kontrolní úřad a MŠMT. Kontrola správného použití dotace je ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb. i povinností ústředí NNO u organizačních složek (nižších článků), kterým tyto dotace poskytuje. Výsledek kontroly jakéhokoli orgánu státní správy včetně opatření ke zjištěným nedostatkům předá ústředí NNO odboru pro mládež MŠMT.

2. Při zjištěných nedostatcích je MŠMT oprávněno dotyčným subjektům pozastavit dotace. Za neoprávněné použití či zadržení prostředků ze státního rozpočtu budou organizace postihovány sankcemi, které vyplývají ze zákona č. 218/2000 Sb.

Článek VI

Závěrečná ustanovení

Tento metodický pokyn nabývá účinnosti dnem podpisu.

V Praze dne 26. července 2004

ing. Karel Hrdý

náměstek ministryně

Příloha č.2

Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží

pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

Ministerstvo školství, mládeže

a tělovýchovy

č.j. 13 080/2004-51

Metodický pokyn

pro hospodaření, čerpání a zúčtování dotací ze státního rozpočtu

určených na pořizování a technické zhodnocení investičního majetku

v oblasti dětí a mládeže poskytnutých v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

Metodický pokyn pro poskytování investičních dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na realizaci projektu Investičního rozvoje technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže v rámci vyhlášeného Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ministerstvo) stanovuje v návaznosti na § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) tento postup pro poskytování, čerpání a zúčtování dotací státního rozpočtu poskytnutých ve prospěch investičního majetku nestátních neziskových organizací (dále jen NNO) pracujících v oblasti dětí a mládeže.

Článek 1

Úvodní ustanovení

1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") vydává podle § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), rozhodnutí o dotacích.

2. Dotace jsou určeny především na:

· reprodukci investičního majetku zařízení pro mimoškolní aktivity dětí a mládeže,

· obnovu zařízení a dovybavení nestátních neziskových organizací (dále jen NNO), tj. obnova strojního vybavení NNO a vybavení vhodného pro volnočasové aktivity dětí a mládeže,

· nákup pozemků pro zajištění činnosti NNO (výstavba základen pro práci s dětmi a mládeží),

· nezbytné rekonstrukce a obnova objektů bezúplatně převedených z Fondu dětí a mládeže na NNO,

· rozvoj Regionálních informačních center mládeže, tj. strojní vybavení a modernizace prostor pro činnost Regionálních informačních center pro mládež.

Článek 2

Vymezení příjemců dotace

1. Příjemcem dotace může být pouze NNO dětí a mládeže. Výjimečně také NNO pracující s dětmi a mládeží, která má tuto činnost také uvedenou ve svých základních dokumentech.

2. Za nestátní neziskové organizace se považují právnické osoby definované v usnesení vlády č. 114/2001, o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím.

Článek 3

Podmínky poskytnutí státní dotace

1. Základní podmínkou pro poskytnutí státní dotace je podání písemné žádosti, která musí být podepsána statutárním orgánem žadatele a která obsahuje doklad o vypořádání závazků NNO se státním rozpočtem.

2. Na dotaci není právní nárok.

3. Dotace se poskytuje na řešení konkrétní investiční akce v souladu se článkem 1, odst. 2 Metodického pokynu. Podmínkou pro poskytnutí dotace na rekonstrukci nebo obnovu objektů je jejich vlastnictví NNO nebo jejich dlouhodobý pronájem (min. 10 let). Tuto skutečnost doloží žadatel o státní dotaci výpisem z katastru nemovitostí a snímkem pozemkové mapy ne starším 6 měsíců, popř. nájemní smlouvou dokladující rovněž souhlas vlastníka se stavbou.

4. Dotace se neposkytuje na zahajování nových staveb.

5. Poskytnutí dotace v daném roce nezakládá nárok na poskytnutí dotace v dalších letech. Žádost o dotaci lze podávat i na investiční akce již rozestavěné, ale s jasným a konkrétně definovaným investičním záměrem na dokončovanou část stavby. Dotaci nelze požadovat na investiční akci již dokončenou.

6. Dotace na konkrétní investiční akci bude poskytována maximálně po dobu 3 let za předpokladu, že celkové náklady investiční akce nepřekročí částku 10 mil. Kč.

7. Dotace podléhá zúčtování se státním rozpočtem za příslušný rok podle podmínek daných zákonem č. 218/2000 Sb. a vyhláškou č. 531/2002 Sb.

8. Příjemce dotace je povinen při výběru zhotovitele díla postupovat podle zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, včetně zveřejnění výběrového řízení.

9. Příjemce dotací je vázán použít dotaci v souladu s účelem uvedeným v Rozhodnutí o poskytnutí investiční dotace a podle investičního záměru, projektu a ostatních podkladů, které předložil současně se žádostí o poskytnutí státní dotace nebo upřesnil před vydáním Rozhodnutí.

Článek 4

Postup hodnocení žádostí, výběrové řízení ministerstva

1. Žádost o státní dotaci předkládá statutární orgán NNO souhrnně za celou organizaci ministerstvu se svým doporučením na pořadí (prioritu) společenské důležitosti jednotlivých návrhů.

2. Do výběrového řízení nebudou zařazovány návrhy, které nebudou splňovat formální náležitosti dle článku 6.

3. Ministerstvo jednotlivé požadavky posoudí a zpracuje.

Konečný návrh rozdělení investičních dotací se předkládá poradě vedení ministerstva. O výsledku výběrového řízení jsou předkladatelé informováni do 1 týdne po jeho schválení na webových stránkách ministerstva www.msmt.cz .

4. Na základě ministerstvem schváleného návrhu obdrží žadatel Rozhodnutí o poskytnutí investiční dotace (dále jen Rozhodnutí), kterým ministerstvo potvrzuje poskytnutí státní dotace v daném roce.

Článek 5

Uvolňování a čerpání dotace

1. Finanční prostředky obdrží příjemce dotace dle platebního kalendáře, uvedeného v Rozhodnutí.

2. V případě, že příjemce dotace uplatňuje odpočet z daně z přidané hodnoty na vstupu, nesmí hradit daň z přidané hodnoty z dotace.

3. Pokud příjemce dotace není schopen zabezpečit realizaci investiční akce v souladu s účelem a podmínkami uvedenými v Rozhodnutí, může požádat ministerstvo o změnu Rozhodnutí, a to nejpozději do 15. listopadu kalendářního roku nebo oznámit, že se dotace vzdává a vrátit poskytnuté finanční prostředky neprodleně na účet MŠMT. Pokud finanční prostředky vrátí do konce běžného účetního roku, poukazují se na účet MŠMT č. 6912-821001/0710, po 1. lednu roku následujícího pak na účet MŠMT 6015-821001/0710, nejpozději však do 15. února. Po 15. únoru se postupuje dle zákona č. 218/2000 Sb. a vyhlášky č. 531/2002 Sb.

Článek 6

Podklady k žádosti o dotaci a vydání Rozhodnutí

1. Žadatel předkládá dokumentaci v souladu s platnou vyhláškou č. 231/2005 Sb. v rozsahu:

2.1. Investiční záměr stavební akce musí obsahovat:*

· návrh stavebně-technického řešení, technickou zprávu k projektu, technicko-ekonomické parametry, rozpočet, časový plán stavby,

· majetkoprávní vztahy doložené snímkem mapy a výpisem z katastru nemovitostí,

· zdůvodnění nezbytnosti akce a vyhodnocení její efektivnosti,

· základní stavební výkresy (pohledy, řezy), schémata stavby,

· dokumentaci současného stavu včetně rozhodujících technicko-ekonomických údajů o provozu obnovené kapacity a způsobu jejího financování,

· doklad o pojištění objektu,

2.2. Investiční záměr nestavební akce představující pořízení, technické zhodnocení a opravy strojů a zařízení a nákup pozemků musí obsahovat:

· zdůvodnění nezbytnosti akce a vyhodnocení její efektivnosti,

· stavebně technický popis pořizovaného majetku včetně charakteristiky pozemku a cenové nabídky,

· vyhodnocení navrhovaného řešení z hlediska předpisů hygienických, jakostních, bezpečnostních nebo ochrany zdraví při práci,

· u pozemků doložení majetkoprávních vztahů včetně snímku pozemkové mapy a vyznačení pořizovaného pozemku.

2.3. U stavebních akcí dále kopii dokladu o schválení dokumentace k územně stavebnímu řízení (územní rozhodnutí, popř. stavební povolení) podle zákona č. 50/1976 ve znění pozdějších předpisů. Pokud investiční akce nepodléhá stavebnímu řízení doklad o stanovisku stavebního úřadu k ohlášení stavebních úprav.

2.4. Doklady o výsledku výběrového řízení, kopii smlouvy se zhotovitelem, jméno osoby pověřené investičním dozorem a údaje o její odborné způsobilosti.

3. Ministerstvo si může ke konkrétní investiční akci vyžádat další nutné doklady.

Článek 7

Vyúčtování a vyhodnocení dotace

1. Vyúčtování poskytnuté dotace včetně vyhodnocení každé investiční akce předkládá NNO odboru pro mládež na stanovených formulářích (viz příloha) nejpozději do 20. ledna roku následujícího po roce, ve kterém obdržela státní dotaci.

Každá investiční akce, na kterou byly poskytnuty prostředky ze státního rozpočtu, musí být realizována tak, aby čerpání dotace bylo ukončeno do 31. prosince roku, ve kterém byla dotace poskytnuta.

2. Po skončení investiční akce je příjemce dotace povinen předložit dokumentaci k závěrečnému hodnocení v rozsahu:

· zprávu o splnění závazných ukazatelů,

· u dokončených stavebních akcí kolaudační rozhodnutí (nebo jiný doklad toto rozhodnutí nahrazující),

· přehled proinvestovaných prostředků v členění po jednotlivých letech,

· další doklady, které si ministerstvo vyžádá (např. kopie faktur, kopie bankovních převodů a výpisů apod.).

Článek 8

Kontrola

1. Příjemce dotace zodpovídá za hospodárné, efektivní a účelné využití finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu.

2. Ministerstvo je v souladu s § 39 zákona č. 218/200 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) odpovědné za hospodaření s prostředky státního rozpočtu a jinými peněžními prostředky státu ve své kapitole a za provádění kontroly hospodaření s prostředky státního rozpočtu.

3. Ministerstvo vykonává v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů veřejnosprávní kontrolu u žadatelů o veřejnou finanční podporu a u příjemců této podpory, s výjimkou těch, jimž byla poskytnuta veřejná finanční podpora z rozpočtu územního samosprávného celku.

4. V rámci zajišťování finanční kontroly podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů provádí ministerstvo předběžnou, průběžnou a následnou veřejnosprávní kontrolu. V rámci následné veřejnosprávní kontroly provádí ministerstvo závěrečné hodnocení jednotlivých investičních akcí, na které poskytlo státní dotace.

5. Žadatel o veřejnou finanční podporu a příjemce dotace je povinen poskytnout potřebnou součinnost kontrolním orgánům ministerstva a jiným kontrolním orgánům, které vykonávají kontrolu podle jiných právních předpisů (např. Nejvyšší kontrolní úřad, územní finanční orgány aj.).

6. Při zjištění nedostatků je ministerstvo oprávněno čerpání dotace pozastavit a v případě zjištění porušení rozpočtové kázně je povinno upozornit příslušné finanční orgány na nutnost zahájit správní řízení k vrácení dotace v souladu s § 44 zákona č. 479/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních.

Článek 9

Účinnost

Tento Metodický pokyn pro poskytování investičních dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na realizaci projektu Investičního rozvoje technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže v rámci vyhlášeného Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 nahrazuje Metodický pokyn pro hospodaření, čerpání a zúčtování dotací ze státního rozpočtu určených na pořizování a technické zhodnocení investičního majetku v oblasti dětí a mládeže poskytnutých v Rámci programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 č.j. 15 286/03-51 ze dne 1. 7. 2003 a nabývá účinnosti dnem podpisu.

V Praze dne 3. května 2004

Ing. Karel Hrdý

náměstek ministryně

v.r.



[1] Viz Podmínky pro udělování oprávnění km odborné přípravě hlavních vedoucích dětských táborů a uznání kvalifikace "hlavní vedoucí dětských táborů", vydaných MŠMT 19. 7. 2004 pod. č.j.: 16 752/2004-51

Článek je odkazem na dokument

http://www.msmt.cz/Files/HTM/JRRMetodika2004_06uprava2005a.htm

Úterý, 11. říjen 2005   /   Publikoval: Administrator

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Politika mládeže
  • Mládež v pohybu a ve zdraví
  • Finanční podpora
  • Neformální a zájmové vzdělávání
  • Mezinárodní spolupráce
  • Letní tábory
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Archiv
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2009
    • 2008
    • 2007
    • 2006
      • Organizace oprávněné pro školení hlavních vedoucích dětských táborů pro rok 2006
      • Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro NNO na léta 2004 - 2006
      • Formuláře žádosti o státní dotaci pro rok 2006
      • Formuláře pro vyúčtování investičních dotací za rok 2006
      • Formuláře pro vyúčtování neinvestičních dotací za rok 2006
      • Setkání v Senátu
      • Vyhlášení mimořádného výběrového řízení
      • MŠMT a letní tábory
      • Jednací řád Řídícího výboru komunitárního programu Mládež
      • Statut Řídícího výboru komunitárního programu Mládež
      • Zabezpečení vzdělávacího programu EU Mládež
      • Návrh Komunitárního akčního programu na podporu orgánů působících na evropské úrovni mládeže (2004-2006)
      • Priority programu EU Mládež pro rok 2006
      • Úvodní slovo ke změnám v Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace platné pro podávání žádostí o státní dotace na rok 2006
      • Vyhodnocení projektů nestátních neziskových organizací pro rok 2006
      • Vyhlášení mimořádných dotací v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 na téma „Evropská Kampaň mládeže na podporu lidských práv, rozmanitosti mezi národy a participace - „Každý jsme jiný – všichni rovnoprávní“
      • Výsledky výběrového řízení projektů předložených NNO v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží - oblast č. 3 - INVESTICE
      • Vyhodnocení projektů nestátních neziskových organizací jarní kolo výběrového řízení - 2006
      • Vyhlášení mimořádného výběrového řízení
      • Vyhodnocení projektů NNO v rámci kampaně - Každý jsme jiný - všichni rovnoprávní
      • Semináře pro NNO k dotacím
      • Evropský Fond mládeže - výzva k podávání projektů
      • Cena „Mladý/á Evropan/ka roku“
    • 2005
    • 2004
    • 2003
    • 2002
    • 2001
    • 2000

Důležité odkazy

Evropské centrum znalostí

Evropský portál pro mládež

Národní pedagogický institut České republiky

Eurodesk

Erasmus + 

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací