Evropská Unie se snaží již přes 10 let podporovat mladé lidi v jejich účasti na rozhodovacích procesech ve společnosti. V minulých letech byla nově vybudována celá struktura, jak mladí lidé mohou vyjádřit své názory, které potom EU hodnotí a snaží se podle nich upravit i své činnosti a aktivity, aby nebyly vymýšleny jen „tam v Bruselu", ale na jejich přípravě se mohl svým způsobem a dle svých možností podílet každý. Takovýto strukturovaný dialog s mládeží (to znamená možnost účastnit se EU akcí s evropskými úředníky a politiky kde mladí lidé mohou své názory diskutovat přímo s lidmi, kteří rozhodují o tom, co EU bude dělat) je stále však spíše procesem probíhajícím shora-dolů (EU určuje základní témata strukturovaného dialogu a členské státy plní své povinnosti vůči EU). Stále se však nedaří dosáhnout toho, aby tento proces probíhal opačným směrem, a sice zdola – nahoru, kdy by mladí lidé měli možnost ovlivňovat, která témata, s kým a za jakým účelem chtějí diskutovat.
V ČR je strukturovaný dialog mládeže poměrně novým jevem, na který si postupně zvykají nejen naši mladí lidé (a učí se ovlivňovat dění kolem sebe svým proaktivním přístupem k zapojování se do rozhodovacích procesů), ale zejména druhá strana strukturovaného dialogu – úředníci, zastupitelé, politici, kteří ještě v nedávné minulosti nebyli zvyklí uvolnit při svém rozhodování prostor mladých lidem a brát je jako rovnocenné partnery v celém procesu rozhodování.
Odbor pro mládež si je vědom velké důležitosti tohoto relativně nového jevu v naší společnosti (zejména pokud budeme usilovat o rozvoj strukturovaného dialogu zdola – nahoru) a má velmi účinný nástroj k podpoře strukturovaného dialogu s mládeží v ČR. Tím nástrojem je Koncepce státní politiky práce s dětmi a mládeží s aktualizovanými úkoly a prioritami na dvouletá období. V aktuálním dvouletém Akčním plánu Koncepce je participace včetně strukturovaného dialogu s mládeží jednou z hlavních priorit nově nastavených úkolů.
Podpora strukturovaného dialogu z pozic MŠMT vyžaduje čtyři dimenze, na které se odbor pro mládež musí zaměřit spolu se svými partnery (ČRDM, NIDV, ostatními ministerstvy, kraji…):
- Vytváření příležitostí pro strukturovaný dialog s mládeží (více podobných projektů „Kecejme do toho“, uplatňování strukturovaného dialogu s mládeží při projednávání zásadních věcí týkajících se mládeže například na půdě poradního orgánu ministra „Komory mládeže, v rámci pracovních skupin připravujících např. novou koncepci státní politiky apod.)
- Zajištění přístupu k informacím (kvalitní informační systém, který by mladým lidem umožnil najít si příležitost zapojení do strukturovaného dialogu).
- Zajištění smysluplnosti zapojení mladých lidí do strukturovaného dialogu (to znamená poskytnout mladým lidem zpětnou vazbu o výsledcích svého zapojení se do strukturovaného dialogu – byli úspěšní, ovlivnili něco, bral někdo jejich názor vážně?...)
- Zajištění udržitelnosti strukturovaného dialogu na místní, okresní, krajské národní úrovni (zajistit follow-up každé jednotlivé akce, včetně šíření příkladů dobré praxe a učení se navzájem)
Projekt ČRDM „Kecejme do toho“ je právě cenným příkladem dobré praxe v oblasti strukturovaného dialogu s mládeží, protož vytváří v České republice prostor, kde mladí lidé mohou vyjadřovat své názory na věci, které se jich přímo týkají, a pokusit se tak o svůj vlastní přínos při rozhodování o své bezprostřední budoucnosti, o které dosud rozhodovali pouze úředníci, zastupitelé a politici.
Na evropské úrovni spolupracuje odbor pro mládež s Českou radou dětí a mládeže při plnění závazků vůči EU v oblasti strukturovaného dialogu mládeže v rámci jednotlivých předsednictví v Radě EU. Jednotlivá předsednická tria v časovém rozsahu 3x šest měsíců stanoví témata strukturovaného dialogu s mládeží, o jehož konkrétních výsledcích a závěrech informují členské státy v půlročních intervalech prostřednictvím svých národních zpráv. Evropský řídící výbor pro strukturovaný dialog s mládeží tyto národní zprávy analyzuje a na základě zpětné vazby z národních zpráv jsou aktuální výzvy strukturovaného dialogu konzultovány na předsednických konferencích s mládeží, jimž předchází setkání mládeže formou Youth Event. Závěry z těchto konferencí v anglickém jazyce jsou dohledatelné na Evropském portálu mládeže na adrese http://europa.eu/youth/active_citizenship/structured_dialogue/index_eu_en.html.
Přehled témat strukturovaného dialogu mládeže v rámci jednotlivých předsednictví od 1. 1. 2010:
Předsednické trio Španělsko – Belgie – Maďarsko (1. 1. 2010 – 30. 6. 2011)
- Sociální začleňování (ES)
- Práce s mládeží (BE)
- Participace (HU)
Předsednické trio Polsko – Dánsko - Kypr (31. 7. 2011 – 31 12. 2012)
- Mezinárodní spolupráce v oblasti mládeže (PL)
- Práce s mládeží (DK)
- Participace (CY)
Jednotlivé národní zprávy České republiky k výše uvedeným tématům:
CZ National Report 2nd phase September 2010.doc
CZ National Report 3rd phaseFebruary 2011.doc
CZ National Report DK PRES.doc
CZ National Report from 1st phase March 2010.doc
CZ_Report__Structured_Dialogue_1_round__2_cycle.doc