„Finanční prostředky mohou školy využít hlavně na doučování potřebných žáků, ale stejně tak na adaptační a socializační aktivity pro širší kolektivy žáků. Doučování se mohou ujmout nejen pedagogové z daných škol, ale i studenti z fakult připravujících budoucí učitele,“ říká ministr školství Robert Plaga.
Základní školy a nižší stupně gymnázií a konzervatoří obdrží prostředky v závislosti na celkovém počtu žáků a zároveň podílu problematicky zapojovaných dětí během distanční výuky, což bylo předmětem šetření České školní inspekce, a to v rozmezí cca 150 Kč až 740 Kč na žáka. Střední školy a konzervatoře pak obdrží prostředky pro doučování a podporu potřebných žáků v závěrečných ročnících (cca 150 Kč na žáka). Prostředky budou mít kraje k dispozici již v průběhu letních měsíců tak, aby je mohly rozdělit školám před začátkem školního roku. Pro soukromé a církevní školy bude na tyto účely vypsána výzva.
„Zároveň počítáme s maximální podporou škol v podobě rozsáhlé metodické podpory MŠMT ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem a neziskovým sektorem,“ vysvětluje ministr školství Robert Plaga. Pro program doučování a doplňujících aktivit plánujeme ještě před začátkem školního roku spustit webovou platformu, a to pod záštitou webu edu.cz a Národního pedagogického institutu, který bude školy aktivně oslovovat a spolupracovat s nimi. Tato platforma bude sdružovat, jak oficiální informace o programu, ale zejména sloužit jako:
- návod: jak identifikovat potřebné žáky, jak zjistit potřeby dané školy, jak pracovat s kolektivem i konkrétními žáky, jak a kde najít a říci si o pomoc, aj.,
- inspirace: existující programy, ukázky svépomocných programů a aktivit na škole, doporučení k didaktickými i psychosociálním aktivitám, aj.,
- rozcestník: mapa služeb, dobrovolníků a organizací, na které je možné se obrátit.
Na podzimní doučovací aktivity od začátku roku 2022 do konce školního roku 2022/2023 plynule naváže program doučování a podpory škol z Národního plánu obnovy s celkovou alokací 3 miliardy korun.