Letošní ročník nesoucí podtitul (Ne)připraveni na změny? nabídl tři dny programu nabitého aktualitami a trendy z oblasti internacionalizace vysokých škol, budování kapacit a krizového managementu. Aby byl program dostupný co nejširšímu publiku, byl v průběhu celé konference zajištěn simultánní přepis mluveného slova, který zajistilo Středisko Teiresiás z Masarykovy univerzity v Brně.
Program konference otevřela panelová diskuze na téma Dopad COVID-19 na internacionalizaci VŠ. Mezi panelisty se představili: ředitelka Domu zahraniční spolupráce (DZS) Dana Petrova, náměstek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Pavel Doleček, rektorka Vysoké školy ekonomické v Praze Hana Machková a rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš. Diskutující se shodli, že probíhající pandemie výrazně změnila prostředí vysokoškolské internacionalizace, ovšem také ukázala nové možnosti kooperace zahraničních odborníků díky digitálním nástrojům ve vzdělávání a komunikaci. Online prostředí usnadňuje organizaci globálních konferencí, pracovních skupin, ale také například zapojení zahraničních odborníků do obhajob disertačních prací. Debata se věnovala i další prioritní oblasti současného vzdělávání a zároveň i letošního CZEDUCONu, tedy inkluzi a udržitelnosti v kontextu českého vysokého školství a internacionalizace.
Internacionalizace nikdy neznamená jen jednosměrný pohyb. S jakými výzvami se setkávají čeští vědci a vědkyně, kteří se po několikaletých zahraničních zkušenostech vrátili na české vědecké pracoviště? Svoji zkušenost sdíleli vědci z komunity Czexpats In Science přímo s posluchači v interaktivní panelové diskuzi. Jako jeden z nejzásadnějších problémů přitom hosté vnímali, že na českých vědeckých ústavech chybí mechanismus, který by nově příchozím kolegům usnadnil ve staronovém prostředí hladkou integraci.
O integraci hovořili také Erika Lahká a Oleg Fetisov z ČVUT v Praze, kteří na pražské univerzitě pomáhají zahraničním studentům začlenit se do českého studijního, ale i mimo studijního života. „Spokojený student je pro nás ten nejlepší marketingový nástroj nesrovnatelný s jakoukoliv facebookovou kampaní,“ vysvětlil Fetisov s tím, že takové služby představují elementární předpoklad pro úspěšnou internacionalizaci vysokých škol.
„Měli bychom klást důraz na spolupráci. Není to revoluce, ale evoluce, která nás vede k internacionalizaci. My, mezinárodní vzdělavatelé, jsme takovými mosty mezi domácím a zahraničním prostředím,“ popsal roli mezinárodního vzdělávání Christopher Medalise z Palackého univerzity v Olomouci ve svém příspěvku s názvem Strategic Leadership in Comprehensive Internationalization.
Velký prostor byl v příspěvcích věnován tématům inkluze a digitalizace ve vzdělávání, které jsou jedněmi z hlavních priorit nového programového období Erasmus+. Všechny čtyři priority nového Erasmu+, mezi které patří také udržitelnost a participace, představil vedoucí oddělení vysokoškolských mobilit a projektů DZS, Roman Klepetko. Na téma digitalizace v internacionalizaci současného vysokoškolského vzdělávání hovořil ve svém příspěvku Svět přes obrazovku: Jak digitální revoluce ovlivní internacionalizaci vysokých škol? Jakub Tesař, vedoucí odboru vysokoškolského vzdělávání DZS. Mimo jiné zde upozornil na fakt, že právě digitalizace, která se v prostředí (nejen) vysokých škol stala v důsledku pandemie COVID-19 nezbytností, se prolíná a úzce souvisí i s dalšími oblastmi internacionalizace, jako jsou inkluze, udržitelnost nebo participace.
Na konferenci zaznělo více než 40 příspěvků, které z oblasti internacionalizace přinesly řadu nových myšlenek a inspirativních příkladů. Záznam všech přednášek bude dostupný na stránce CZEDUCON.cz.
„Velmi nás těší, že ačkoliv se letošní ročník konference odehrával online, získal pozornost širokého publika z České republiky i zahraničí. Digitalizaci samozřejmě fandíme, přesto se těšíme, až se v příštím roce setkáme se všemi řečníky i návštěvníky osobně,“ hodnotí konferenci Lucie Durcová z komunikačního týmu DZS. Nadcházející ročník fóra CZEDUCON je plánován v termínu 30. 11. – 1. 12. 2022.