Jednání zástupců všech členských států EU zahájil v pondělí 18. září španělský státní tajemník pro sociální práva Ignacio Álvarez Peralta, následně se diskutovalo o posílení zapojení mládeže do veřejného dění, přičemž se přítomní ministři a zástupci členských států shodli na nezbytnosti další podpory dialogu s mládeží a většího zapojení mladých lidí do společenských rozhodnutí včetně vhodného způsobu zpětné vazby k inciativám, do kterých je právě mládež zapojena.
„Vítám jednoznačnou shodu na tom, že politika mládeže musí být součástí všech politik a musí být soudržná a navazující. Tak, aby mladí lidé cítili podporu ve všech o oblastech. Je také důležité, aby se mladí lidé cítili být Evropany, ne jimi „pouze“ fakticky byli. Aby věděli, že Evropa a její podpora je tady, když je to potřeba,“ uvedl místopředseda Evropské komise Margaritis Schinas.
Tématem úterního dopoledního jednání byla oblast vysokého školství a dostupnost vysokoškolského vzdělání s důrazem na znevýhodněné studenty. Ta se totiž prakticky doplňuje s podporou výjimečně talentovaných studentů. Stejně, jako je vhodné pomoci těm, kteří jsou jistým způsobem „napřed“, je klíčové zajistit možnost studia pro lidi se znevýhodněním. A to bez ohledu na to, zda jde o handicap fyzický, finanční nebo jiný. Pokud totiž student projeví zájem a snahu studovat, nemělo by mu být prostředí, ze kterého pochází, nebo fyzický handicap překážkou.
„Velmi oceňuji možnost společné diskuse s kolegy z celé Evropy a přenos dobré praxe. V České republice v současné době probíráme legislativní změny v oblasti vysokého školství, na které by v budoucnu mohl navázat také systém půjček pro studenty. Věřím, že ty by mohly otevřít cestu ke studiu na vysoké škole ještě vyššímu počtu nadějných studentů,“ uvedl náměstek ministra školství Jaroslav Miller.
Zástupci sedmadvacítky se shodli, že školní prostředí hraje klíčovou roli při utváření osobnosti a morální a hodnotové orientace, přičemž k proměnám kurikul a obsahovému přenastavení rámce pro vzdělávání ve větším či menším rozsahu dochází ve velké části zemí EU. Důležité je přitom zprostředkovávat dětem hodnoty společnosti srozumitelným způsobem, s čímž úzce souvisí také důraz na roli a postavení učitele při přípravě budoucích pedagogů a zprostředkovávání demokratických a společných evropských hodnot, které zejména v kontextu ruské agrese vůči Ukrajině nabývají na důležitosti.
Dvoudenní jednání zakončí diskuse ministrů k hodnotovému ukotvení vzdělávání a jeho vlivu na aktivní občanskou společnost v kontextu práva volit, svobody projevu, nebo rovnosti před zákonem.