ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Představujeme: Laureát ceny pro VŠ učitele Petr Slavíček
    • Smrt wimbledonské vítězky zarmoutila fanoušky tenisu
    • Německý velvyslanec na MŠMT
    • Odhalení historicky první desky J. A. Komenského v Praze
    • Zástupci MŠMT u obhajoby Hospodářského přehledu ČR 2025

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Aktuality ⁄ Představujeme: Laureát ceny pro VŠ učitele Petr...

Představujeme: Laureát ceny pro VŠ učitele Petr Slavíček

Slavíček
V loňském roce byly poprvé udělovány Ceny ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole.  Cena je určena pro vysokoškolské učitele.  Cílem je upozornit na význam a důležitost kvalitní vzdělávací činnosti na vysokých školách, ocenit vynikající práci vysokoškolských učitelů, vyzdvihnout příklady dobré praxe a významné inovace v oblasti vzdělávací činnosti a rovněž podnítit diskuzi o kvalitní výuce na vysokých školách. Pět laureátů budeme postupně představovat v krátkých rozhovorech.    

Jedním z oceněných je prof. RNDr. Petr Slavíček, Ph.D., který působí v Ústavu fyzikální chemie Fakulty chemicko-inženýrské na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Profesor Slavíček mimořádným způsobem kombinuje svou vzdělávací a vědeckou činnost v oboru chemie.

 

Obdržel jste cenu ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost. Co pro Vás vynikající vzdělávací činnost znamená a jak o ni ve své práci usilujete?

Popravdě, já spíš normálně učím, než že bych „usiloval o vynikající vzdělávací činnost“. Otázka je ale asi myšlena obecněji. Jak se vlastně pozná, že někdo na vysoké škole učí dobře? Existují nějaká obecná pravidla, jak správně učit? Zatímco ve vědě máme aspoň jakási vodítka – všechny ty Hirschovy indexy, počty publikací a jejich impaktní faktory – ve výuce nic podobného není. Nikdo se ani nesnaží předstírat, že by šla výuka srovnávat mezi různými obory. Kvalitní učitelé na vysokých školách mohou být velmi různí – někdo dává příklad jako zapálený badatel, jiný má pečlivě připravené a rozmyšlené laboratorní práce, další zkouší neotřelé pedagogické postupy. Když bych měl najít jeden rys společný pro kvalitní vysokoškolské učitele, pak asi ten, že o výuce přemýšlí, že je pro něj důležitá, i když to nikdo nějak zvlášť neocení.     

Cena se rovněž uděluje za inovace ve vzdělávací činnosti. Je důležité pedagogickou činnost inovovat? A proč? Jsou požadavky a potřeby současných studentů jiné než dřív?

Výuku je potřeba upravovat už jenom proto, že se mění vyučované obory. Důvody pro „inovace“ jsou ale hlubší.  Do terciárního vzdělávání odchází přes 70 procent populace, přes 40 procent populace získává dnes vysokoškolský diplom. V polovině sedmdesátých let to bylo něco přes deset procent. Takovýto dynamický nárůst nějakou změnu vyžaduje – ať již institucionální (stratifikaci vzdělávání) nebo pedagogickou (musíme holt učit jinak). Mění se také technologické možnosti, vysoké školy se ocitají ve zcela odlišném konkurenčním prostředí než dříve – ztrácí výsadu na držení znalostí, byť zatím drží privilegium udělování titulů. Dříve nebo později začne studenty i ostatní zajímat, jak vlastně učíme a jak využíváme jejich čas. A k inovacím budou vysoké školy čím dál více nuceny.

Na jaké překážky ve své vzdělávací činnosti nejvíc narážíte a jak byste je odstranil, kdybyste byl rektorem Vaší vysoké školy či rovnou ministrem školství?

Když tak o tom přemýšlím, tak na žádné překážky vlastně nenarážím. Možná je to tím, že výuka není středobodem myšlení většiny univerzitních managementů, což má vedle negativ i světlé stránky. Coby rektor bych se snažil především najít pro svou univerzitu inspirující osobnosti, vynikající ve svém oboru. Přesněji řečeno, snažil bych se vytvořit prostředí, do kterého by takovéto osobnosti s chutí vpluly. A pak bych se snažil zdůraznit, že výuka je nedílnou a důležitou částí jejich práce – a pokud možno bych jim v jejich práci nepřekážel. Coby ministr bych se nejdříve dlouho divil předsedovi vlády, že si mne vybral, a daleko více bych se divil sobě, že jsem pozici přijal. Pak bych ale cítil povinnost věnovat své úsilí spíše než vysokým školám regionálnímu školství – z toho mála, co vím, tuším, že právě tam se rozhoduje o naší budoucnosti.

 

Nahoru

Navigace v sekci

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací