ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Představujeme: Laureátka ceny pro VŠ učitele Lucie Rohlíková

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Aktuality ⁄ Představujeme: Laureátka ceny pro VŠ učitele...

Představujeme: Laureátka ceny pro VŠ učitele Lucie Rohlíková

Rohlíková
V loňském roce byly poprvé udělovány Ceny ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole.  Cena je určena pro vysokoškolské učitele.  Cílem je upozornit na význam a důležitost kvalitní vzdělávací činnosti na vysokých školách, ocenit vynikající práci vysokoškolských učitelů, vyzdvihnout příklady dobré praxe a významné inovace v oblasti vzdělávací činnosti a rovněž podnítit diskuzi o kvalitní výuce na vysokých školách. Pět laureátů budeme postupně představovat v krátkých rozhovorech.    

Jednou z oceněných je PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D., která působí v Oddělení celoživotního a distančního vzdělávání a na Katedře didaktické a výpočetní techniky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Doktorka Rohlíková se zaměřuje na využívání technologií ve výuce, e-learning a distanční vzdělávání.

 

Obdržela jste cenu ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost. Co pro Vás vynikající vzdělávací činnost znamená a jak o ni ve své práci usilujete?

Ve své práci se snažím o profesionální a zároveň lidský přístup. Vždy mne zajímaly netradiční, ale zároveň funkční způsoby, jak pracovat se studenty, odmalička jsem sbírala příklady dobré praxe výuky a přemýšlela nad postupy mých učitelů. Dnes čerpám inspiraci od mnoha kolegů u nás i v zahraničí. Pomáhají mi sociální sítě, díky kterým jsem v kontaktu s úžasnými osobnostmi z celého světa. Svým studentům se snažím předat nadšení pro studovaný obor a vést je k celoživotnímu učení. Je mi bližší konstruktivistický přístup k výuce, kdy stavíme na předchozích znalostech studentů, necháme studenty objevovat, diskutovat a pracovat na praktických projektech. Vynikající výuka na vysoké škole může mít podle mého názoru celou řadu podob. Vysokoškolští učitelé jsou osobnosti, které by bylo těžké vtěsnat do jakékoli úzké krabičky požadavků. Každý vysokoškolský učitel může mít svůj osobitý styl, ale je potřeba, aby zejména v začátcích práce na vysoké škole nebyl jen tak "hozen do vody". Na Západočeské univerzitě v Plzni proto rozvíjíme komplexní systém vzdělávání akademických pracovníků ve vysokoškolské pedagogice a otevíráme kurzy zaměřené na celou škálu praktických problémů vysokoškolské výuky. 

Cena se rovněž uděluje za inovace ve vzdělávací činnosti. Je důležité pedagogickou činnost inovovat? A proč? Jsou požadavky a potřeby současných studentů jiné než dřív?

Vysoké školství prochází obrovskými změnami v souvislosti s vývojem celé společnosti. Vznikly nové technické prostředky, které změnily každodenní život nás všech, a současně existuje pestrá paleta technologií, které mohou za určitých podmínek a při vhodném použití usnadnit učení. Proto je potřeba, aby se učitelé i studenti s novými možnostmi průběžně seznamovali a mohli jejich potenciál využít. Zároveň je důležité, aby se na vylepšení těchto nástrojů dál v rámci pedagogického výzkumu pracovalo. Nové poznatky pedagogicko-psychologického výzkumu nás navíc inspirují i v oblastech pedagogické komunikace, přístupu k novým generacím studentů, řešení problémů studijní neúspěšnosti, ale i v podpoře studentů se specifickými vzdělávacími potřebami. Jsem přesvědčená, že výuku je potřeba stále hluboce reflektovat a vylepšovat, je to nekonečná, ale velmi krásná práce. 

Na jaké překážky ve své vzdělávací činnosti nejvíc narážíte a jak byste je odstranila, kdybyste byla rektorkou Vaší vysoké školy či rovnou ministryní školství?

V České republice je určitě možné, aby nadšenec zkoušel inovativní metody výuky, získal k tomu potřebné vybavení apod. Takže já osobně necítím žádné výrazné překážky v tom, abych vedla výuku podle svých představ. Problém ale nastává ve chvíli, kdy chceme ovlivnit celý systém vzdělávání, dotknout se všech učitelů a studentů. Konkrétně v mém případě, kdy se snažím o rozvoj kombinované a distanční formy výuky a celoživotního vzdělávání, narážím často na nedůvěru a nezájem kolegů. Domnívám se proto, že ministerstvo školství i vedení univerzit může a vlastně musí neustále komunikovat, vysvětlovat a nadchnout učitele pro realistické a zároveň ambiciózní vize. Dobře komunikované příklady dobré praxe vnímám jako základní nástroje k odstranění většiny bariér.

 

Nahoru

Navigace v sekci

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt.gov.cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací