ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Představujeme: Laureát ceny pro VŠ učitele Zdeněk Bochníček
    • Výzva podpoří mezinárodní projekty na výuku cizích jazyků
    • Základní legislativa EU
    • Ministr Bek zahájil akademický rok 2024/2025
    • Středočeský Zlatý Ámos byl vyhlášen na zámku

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Aktuality ⁄ Představujeme: Laureát ceny pro VŠ učitele...

Představujeme: Laureát ceny pro VŠ učitele Zdeněk Bochníček

Bochníček
V loňském roce byly poprvé udělovány Ceny ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole.  Cena je určena pro vysokoškolské učitele.  Cílem je upozornit na význam a důležitost kvalitní vzdělávací činnosti na vysokých školách, ocenit vynikající práci vysokoškolských učitelů, vyzdvihnout příklady dobré praxe a významné inovace v oblasti vzdělávací činnosti a rovněž podnítit diskuzi o kvalitní výuce na vysokých školách. Pět laureátů budeme postupně představovat v krátkých rozhovorech.    

Prvním z oceněných je doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr., který působí na Oddělení didaktiky fyziky Ústavu fyzikální elektroniky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Docent Bochníček vyučuje fyziku a didaktiku fyziky a mimořádným způsobem se zasazuje o popularizaci těchto disciplín a rozvoj komunity učitelů a studentů fyziky. 

1. Obdržel jste cenu ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost. Co pro Vás vynikající vzdělávací činnost znamená a jak o ni ve své práci usilujete?
Můj přístup k výuce fyziky je do značné míry ovlivněn tím, že učím zejména studenty, kteří na naší fakultě studují jinou přírodní vědu. Současně učím i budoucí středoškolské učitele fyziky, tedy je připravuji na podobný úkol, před kterým tady stojím já. To znamená vedle snahy předat znalosti a dovednosti také zaujmout, motivovat ke studiu a v neposlední řadě ukázat fyziku jako mocnou, užitečnou a pro někoho i krásnou vědu.
Ve svých hlavních přednáškách používám prezentace jen minimálně, píši na tabuli. Jednak si myslím, že je lepší, když se výpočty a obrázky před očima studentů tvoří, a také tím nutím studenty vybrat z výkladu to podstatné a smysluplně a přehledně si dělat poznámky. Snažím se o to, aby látka byla pochopitelná hned na místě, alespoň pro průměrného studenta. Zkouším vždy ústně a zkouška sama je pro mne poučením, co dělá studentům potíže, abych se příště na to mohl soustředit a na těžká místa upozornit. Také vzpomínám na to, co bylo pro mne obtížné, když jsem to před léty studoval, a co mně pomohlo to pochopit. Používám analogie, číselné příklady a rád se občas pokouším i o humor. Samozřejmostí při výuce fyziky je časté využití demonstračních experimentů. Můj výklad je velmi dynamický, mluvím hlasitě, měním intonaci, pobíhám po učebně. Někdy si připadám jako herec, který obecenstvu přehrává příběh se zajímavou pointou.


2. Cena se rovněž uděluje za inovace ve vzdělávací činnosti. Je důležité pedagogickou činnost inovovat? A proč? Jsou požadavky a potřeby současných studentů jiné než dřív?
Když jsem začínal svoji vysokoškolskou pedagogickou dráhu, žil jsem v prostředí, kde nejvyšší kvalitou byla přednáška, její logická struktura, „vyargumentovanost“ jednotlivých tvrzení, přesnost formulací a podobně. Stále se snažím, aby přednáška tyto parametry měla, ale postupem času si stále více uvědomuji, že to samo nestačí. Sebelépe připravená přednáška přijde vniveč, když je ignorována nebo nepochopena. A tak se ohlížím kolem a hledám inspiraci, jak alespoň část mé výuky obměnit. V posledních letech se svými kolegy zavádíme do výuky prvky aktivního učení, aby všichni studenti v učebně po celou dobu výuky pracovali a bezprostředně aplikovali nabyté znalosti. Například v jednom předmětu je moje vlastní přednáška omezena na minimum a výklad postupuje tak, že studenti sami postupně řeší zadané úkoly. Tento způsob výuky je do značné míry dán charakterem předmětu, historie by takto asi učit nešla.
Jsou dnešní studenti jiní, než jsme byli my? „To za nás nebývalo!“ Takto kmeti žehrají už od starověku. Ale teď vážně. V požadavcích a potřebách asi ke změně skutečně došlo. Je to důsledek změny společenského systému a zejména rozvojem technologií. Zdá se mně obtížnější než dříve studenty zaujmout, a snad nejsem žehrající kmet, i přimět k vytrvalé systematické práci. Svět je dnes pro mladé mnohem bohatší, pestřejší, ale také složitější a méně přehledný a je asi obtížnější najít si pevný smysluplný cíl, za kterým stojí za to vyrazit s maximálním úsilím.


3. Na jaké překážky ve své vzdělávací činnosti nejvíc narážíte a jak byste je odstranil, kdybyste byl rektorem Vaší vysoké školy či rovnou ministrem školství?
Přiznám se, že o žádných vážnějších překážkách nevím. K vlastní výuce mám velmi dobré podmínky a ze strany ústavu, fakulty i univerzity cítím obecnou podporu pro vzdělávací činnost. Samozřejmě mohu zmínit obligátní administrativní zátěž, ale ta se mě dotýká hlavně v souvislosti s mou funkcí proděkana pro studium, případně garanta studijních programů. A tady by to mohlo být lepší. Například si myslím, že nedávná velká novela VŠ zákona a na  ní navazující pravidla nebyly zcela zdařilé. Při akreditaci nových studijních programů i jejich následné realizaci, včetně pravidel pro přijímací řízení, se objevilo hodně zbytečných problémů, které by při lepším promyšlení celé věci vůbec nenastaly.
Ale přece je tu něco, co mě při výuce netěší. Je to malý počet studentů učitelství. Nejhorší je to u fyziky, mého oboru. Tato situace nemá jednoduché řešení a s povděkem sleduji, že v poslední době si MŠMT nedostatku učitelů všímá a snaží se to řešit. Růst platů atraktivitu učitelského povolání sice zvýší, ale nemyslím, že toto je jediný problém, který současné učitele trápí.

Nahoru

Navigace v sekci

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací