ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Akademici se učí od světa podnikání

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Bílá kniha terciárního vzdělávání ⁄ Ohlasy v médiích ⁄ Akademici se učí od světa podnikání

Akademici se učí od světa podnikání

21.11.2008 - The Prague Post, Autor: Bibiána Duhárová - česká verze článku "Academia takes lessons in business"    

Bílá kniha navrhuje, aby vysoké školy byly konkurenceschopnější. 

Pokud bude chtít česká akademická komunita zajistit nové generaci studentů vzdělání, které je připraví na život v reálném světě, bude možná potřebovat několik praktických lekcí z podnikání, tvrdí se v nové zprávě. Navrhovaná zásadní přestavba českého vysokoškolského systému počítá se změnami v přístupu  univerzit k vlastním činnostem, které zajistí jejich větší konkurenceschopnost. Pracovní verze Bílé knihy, která je od června předmětem diskuze v akademické komunitě a mezi ostatními zainteresovanými partnery, navrhuje reformy, jejichž cílem je připravit absolventy na trh práce a podnítit školy ke spolupráci s podnikatelským sektorem v oblasti praktického využívání výsledků výzkumu. Těžištěm plánu je model systému terciárního vzdělávání, který rozděluje vysoké školy na tři typy podle jejich orientace: instituce orientované na výzkum a vývoj, na teoretická studia a na praktické bakalářské programy. Dokument, který zpracoval tým expertů, již prošel procesem posuzování a připomínkování ze strany představitelů vysokých škol, studentů, ministerstev, krajů a podnikatelského sektoru, díky němuž byl zajištěn komplexní pohled na konkrétní nedostatky vysokoškolského systému. Připomínkování, které bylo zahájeno v červnu, skončilo 3. listopadu a Bílá kniha byla předána Ministerstvu školství, které připojí své poznámky a poté dokument předloží vládě ke schválení.  „Zhruba v polovině prosince by měla být ve vládě. Pak bude následovat období přípravy zákona o terciárním vzdělávání, který bude zahrnovat body týkající se diverzifikace studijních programů a řízení vysokých škol," říká Václav Vinš, ředitel odboru vysokých škol Ministerstva školství.  Snahy o změnu vysokoškolského systému existují již 15 let, přičemž nejdůležitější otázkou je finanční situace škol a struktura jejich řízení. Od roku 1993 předkládalo Ministerstvo školství nejrůznější doporučení, která vycházela z příkladů zahraničních vzdělávacích systémů. Jak však pokusy o reformy univerzitních systémů potvrzují, akademičtí představitelé často hájí tradici a brání se zásadním změnám. „Myšlenka, že by mohl přijít někdo zvenku a školu řídit, byla pro akademické pracovníky nemyslitelná a něco takového se považovalo za zneuctění staletí dlouhé tradice," podotýká Rudolf Haňka, profesor na Cambridge, který v současné době vyučuje na Vysoké škole ekonomické v Praze a který působil na cambridgeské univerzitě v době zásadních vzdělávacích reforem.  „Obava ze změn je přirozená, ale člověk k nim musí najít odvahu." Profesor Petr Matějů, který nyní působí v analyticko-koncepčním odboru Ministerstva školství, zahájil v roce 1998 debatu o reformě, která by v konečné fázi vedla k návrhu novelizace existujícího vysokoškolského zákona. Ministerstvo školství jmenovalo profesora Matějů do čela týmu nezávislých expertů, jejichž úkolem bylo vypracovat návrh reformy vysokoškolského vzdělávání. Podle týmu problém do značné míry spočívá v systému řízení vysokých škol, nedostatečné transparentnosti finančních operací a přílišné závislosti na státním rozpočtu. V loňském roce dostaly vysoké školy na svou činnost od vlády 31 miliard Kč. „Reformy obsažené v Bílé knize jsou nepohodlné pro ty, kteří se obávají, že si budou muset zvykat na nový způsob řízení vedoucí k větší odpovědnosti za finanční rozpočty a úspěšnost absolventů poté, co opustí školu," tvrdí Matějů. "Jsou to školy, které s největší pravděpodobností nebudou konkurenceschopné a už teď si to uvědomují." Typická struktura řízení se skládá z rektora, kterého volí akademický senát, z děkanů fakult, kteří jsou podřízeni rektorovi, a správní rady, která nakládá s majetkem vysokoškolské instituce. Bílá kniha přichází s návrhem omezit volební pravomoci senátu a dát větší pravomoci radě, ve které by bylo zastoupeno více lidí z podnikatelského a soukromého sektoru. „Další možnost je, že rektor bude někdo zvenčí, zkušený firemní manažer. Tento model se také osvědčil, když se podíváme na reformy vzdělávání, kterými prošla Velká Británie v 80. letech," vysvětluje Matějů. Britské reformy byly součástí strategie vytvoření modelu řízení vzdělávání ve spíše západním stylu, kde univerzity fungují jako podniky a jejich snahou je udržet si konkurenceschopnost vůči ostatním akademickým institucím.  Propagátoři reformy chtějí, aby české instituce realizovaly tyto změny, jejichž smyslem je lepší „konečný produkt" -  student. K tomu je podle nich třeba změnit model financování vysokoškolského systému, přesunout odpovědnosti na úroveň řízení vysokých škol a podporovat trvalou diskuzi mezi akademickou a podnikatelskou komunitou. „Vysoké školy by měly reagovat na požadavky trhu práce a podnikatelského sektoru a věnovat pozornost tomu, jaký typ pracovní síly je potřeba. Vysokoškolský student je jednoznačně produktem školy," říká Simona Weidnerová, členka týmu expertů, který pod vedením Matějů zpracoval Bílou knihu. Tak jako globalizace přinutila podniky ke globálnímu pohledu a strategiím, měl by i vysokoškolský systém připravovat studenty na pracovní trh, který se stále více internacionalizuje. „Globalizace nás k těm reformám přinutí, pokud si chceme udržet konkurenceschopnost na světovém trhu. Transformace našeho vzdělávacího systému a systému výzkumu a vývoje přispěje k tomu, aby bylo české vysokoškolské vzdělávání srovnatelné s nejlepšími světovými školami," tvrdí Jan Švejnar, profesor na  Michiganské univerzitě. Cíle Bílé knihy podpořila i daňová reforma schválená v dubnu 2007, která obsahuje pobídky pro podniky, které spolupracují se školami prostřednictvím investování do výzkumu a vývoje. „Firma si může odečíst první investici jako obecný výdaj před zdaněním, druhá investice se pak odečte od zisku," říká Weidnerová a dodává, že jde o první krok na podporu komunikace mezi podniky a vysokými školami.

Bibiánu Duhárovou lze kontaktovat na bduharova@praguepost_com

Nahoru

Navigace v sekci

  • Akce
  • Dokumenty
  • Často kladené otázky
  • Ohlasy v médiích

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací